A Facebook engedélyezi a fake profilokat. Bérturizás, mint üzlet? Hűségkártya appok – Hírszemle

Dátum

Megosztás

A nem mindennapi bevezetőben Donát egy személyes történetet oszt meg, ami remekül rávilágít egy vállalkozói attitűd problémára. Sose indulj ki magadból, amikor termékeket, üzleti ötleteket értékelsz. Nem mehetünk el a Facebook újdonságai mellett. Nem csak hogy itt a kék pipa a hivalatos profiloknál, Zuckerberg szeretné, ha innentől több profilt kezelnél. Ez tovább segíti majd a kamu profilok terjedését? Eszter egy érdekes üzleti lehetőséget hoz, ugyanis terjed a használtruha vásárlás a közösségi médiában. Megjelentek már stylistok is a témában. Végül pedig beszélünk arról a jelenségről, hogy szinte minden ruhaüzlet saját appot készít. Jó irányba tartanak vagy kollektív baklövés ez részükről?

Youtube-on itt éred el a podcastot, Spotify-on itt, Apple Podcastban itt, vagy az alábbi lejátszókon keresztül:

A heti híreink és témáink:

  • 0:00 – Intro + Ne indulj ki magadból
  • 4:48 – Facebook újdonságok – Fake profil és pipa
  • 19:30 – Turizás, mint vállalkozás ötlet?
  • 28:47 – A hűségprogram appok terjedése

Facebook fake profil engedélyezése + kék pipa céges oldalra

Eléggé elszomorító hír érkezett a Facebooktól. Engedélyezik azt, hogy akár több profilt is létrehozzanak az emberek és ezek közül könnyedén váltsanak ki-be jelentkezés nélkül csupán a profiljukból. Elvileg az az előnye, hogy tudsz külön profil létrehozni a személyes célokra (család, ismerősök), másikat mondjuk közösséghez, amihez csatlakoztál. Legfeljebb 4 profilod lehet, ám ezeket például a Messenger alkalmazásban nem tudod használni, vagy a FB marketplace-en (még, de lehet később igen).

Nos ez a hír picit lesújtott, mert így is például egy csoport kezelésnél, mint mondjuk a miénk, ahol számít, tényleg ki vagy te, nehéz a szűrés már most is. Üzleti csoport esetében a fake profilokat próbáljuk szűrni, pont azért is, mert aki nem névvel kommentel, neki a szavára nehezebb adni.

Álarc mögött bárki, bármit mondhat!

Érdekes ez, amikor a kamuprofilok már egy visszatérő komoly problémája a Facebooknak. A cég szerint a felhasználók 5% lehet hamis, de egyes becslések szerint akár a regisztrált felhasználók 50%-a is lehet kamu profil, azaz nem valódi személy van mögötte hanem álnév és internetről lopott képek. A kamu profilok azért jelölnek be embereket hogy személyes adatokat szerezzenek róluk és személyazonosság-lopást kövessenek el, de az is közismert, hogy kamuprofilokkal terjesztenek politikai célú álhíreket, vagy hogy valaki kamu profilt regisztrál hogy az exe után kémkedjen. A Facebook 1,3 milliárd hamis fiókot blokkolt 2020 októbere és decembere között, a platform minden nap hamis fiókok millióit észleli és blokkolja.

Másik hír, hogy a céges oldalakra, FB page-re is lehet hamarosan venni kék pipát. Ezt eddig csak magánszemély profilra lehetett csak. Ezt egyébként én is megvettem, védelmi pénzt fizetek azért, hogyha gond van a Minner Extra csoporttal, akkor gyors supportot kapjak. Itt a kérdés, hogy ez a több millió dollár, sőt milliárd dollár, amit beszed a FB, azt okosan teszi, lehajolt a könnyen jött pénzért. Én céges oldalra már vagy tízszer kértem kék pipát, mindig elutasították.

Forrás: https://www.theverge.com/2023/9/21/23883843/facebook-fake-profiles-finsta-meta

Nyugati trend a használtruha piacon: Turizás, mint szolgáltatás

„Thrift-bundle-as-a-service” trend a használtruha piacon. Használtruha-csomag szolgáltatás szabadúszó stylistoknak?

A tudatos fogyasztók, különösen a Z generáció tagjai között vitathatatlan a használt ruhák népszerűsége. A ThredUP használtruha értékesítő oldal jelentése szerint az USA-ban a használtruhák piaca ötször gyorsabban nőtt 2022-ben, mint a hagyományos ruházaté, a Z generációsok 5 ruhadarabjából pedig 2-t használtan szereztek be. A Gardróbom vagy a Vinted népszerűsége is erről tesz tanúbizonyságot.

Nemcsak környezettudatosabb turizni, mint a fast fashion üzletekből vásárolni, de az igazi régi, vintage használt ruhák között olyan kincsekre lelhetnek az önjelölt fashionisták, amivel kifejezhetik a saját személyes stílusukat. Azonban nem mindenkinek van ideje áttúrni egy nagy használtruha üzlet hatalmas választékát kincsek után kutatva. Sőt, ezeknek az üzleteknek az elérhetősége és a kínálat minősége városonként eltér. Magyarországon Budapestre kell utazni hogy igazán divatos, előválogatott vintage üzleteket találjunk (nem a párszáz forintos turi kategóriára gondolok), de az USA-ban például egészen mást találnak a turizók a jómódú vagy a szegényebb környékeken. Ráadásul ott van még a stílusérzék: kell egy sajátos látásmód, hogy meglásd a kincset a sok lom között, és a turizott ruhákat outfitekké tudd párosítani.

Nos erre épül egyre több jó ízlésű TikTokker biznisze: megrendelésre turiznak, azaz az ügyfelek elküldik a büdzséjüket, a méreteiket, és a stílust, amit vásárolni szeretnének, például egy Pinterest moodboardon keresztül. A szabadúszó pedig, mint egy személyes stylist, elmegy és bevásárol az ügyfélnek – csak turkálókban. A megrendelő egy meglepetés csomagot kap benne több, egymással kombinálható, a moodboardjába illő ruhákkal.

Kérdés: van-e itt egy vállalkozás ötlet, megcsinálhatja-e egy magyar stylist is, vagy egy jó ízlésű budapesti fiatal, hogy beshoppingol a legjobb vintage és használtruha üzletekben pl egy vidéki megrendelőnek?

Az elmúlt időszakban felerősödött ez a piac, trend. Például Zendaya vintage Versacéban vonul a vörös szőnyegen, Billie Eilish second handben vásárol vagy Kate Winslet újra felveszi egy 2015-ben viselt ruháját. A H&M Londonban és Barcelonában is üzemeltet olyan boltot, ahol vintage, használt ruhát lehet vásárolni. Ők éppen a Shein elleni harcban keresnek új piacokat.

Forrás: https://www.marketplace.org/2023/08/17/secondhand-clothing-resale-bella-mcminn/

Minden bolt appot csinál. Piaci trend vagy kollektív baklövés?

Donát:
Bevallom nem egy konkrét hírt hoztam ebbe az adásba, hanem egy személyes élményt, ami úgy gondolom bőven ér annyit, hogy beszéljünk róla közösen. Nemrég egy plázában jártunk a párommal és több ruhaboltba is betértünk, ahol vásároltunk 1-1 terméket.

MINDEN létező üzletben felajánlották, hogy letölthetünk egy applikációt, amivel mindenféle kedvezmények %-ok és sok forintnyi kuponok járnának nekünk, akár már erre a vásárlásra. Mikor utoljára ilyen pláza körön voltunk még sehol nem csináltak ilyet, szóval olyan mintha egyszerre kapott volna a fejéhez minden cég, vagy legalábbis egyszerre készültek volna el a semmire sem használható appjaik.

  • Kipróbáltuk a hűségprogramba belépést az egyik nagyobb értékű vásárlásnál, mert ott jól jött kedvezmény, de lehangoló volt az eredmény. Az applikáció letöltése után jött egy regisztráció, amiről jött egy email. Abban meg kellett erősíteni, majd az appban rányomni a hírlevél feliratkozásra, ami után percekkel később kaptam csak emailt a kuponról. Többet álltam ott, mint amennyi forintot spóroltam az egész folyamattal. A folyamat jelenleg macerás, lassú, sok lépésből áll, kényelmetlen az ügyfélnek.
  • Miért gondolják ezek a cégek, hogy applikációt akarok a telefonomra? A legtöbb ember telefonja most is egy app temető. Ahogy régen senki sem akart még egy plasztik hűségkártyát, mert nem fért el nála, úgy nem akar most egy felesleges appot. A hírlevél feliratkozás volt talán még a legfájdalommentesebb.
  • Szintén problémásnak érzem, hogy az applikáció nem csinál semmit. Nincs benne egy webshop, vagy ha nem is vásárolni, de nem lehet termékeket böngészni. Ténylegesen annyit tud, hogy kiírja hol vannak XY üzletek, és talán még kuponokat, akciókat jelez neked. Így amit eddig hírlevélben megkaptál már notification is lehet.

Ezeknek az appoknak a lényege hogy adatot gyűjtsenek a cégnek a vásárlóikról. ez néhány cégnél jól működik: a Walmartnak például van egy Savings Catcher szolgáltatása, amiben ha bárhol veszel valamit ami olcsóbb mint a walmartban, akkor beszkenneled a nyugtát, és megtérítik neked a különbséget. Ez megéri a felhasználónak, aki spórolni akar, és a Walmart meg nagyon értékes adatokat gyűjt. Na úgy érzem hogy ez a win-win a mai hazai boltok stratégiájából kimarad.

Korábbi hírszemlék

Mándó Milán
Mándó Milán
Azt az üzleti blogot írom, amit én is szívesen olvasnék. A célom, hogy nap mint nap benntartsalak az üzleti flowban, fenntartsam a lelkesedésed! 9 éve foglalkozom azzal, hogy vállalkozások működését fejlesztem, újítom meg. Imádom az üzleti statisztikákat, stratégiákat, kutatásokat és ezeket mind összekapcsolni. És ebben segítek neked a cikkekben, oktatásokban, sőt akár chaten is!