A KKV szektor képzési és fejlesztési útjai 2024-re: nehézségek és kilátások

Dátum

Megosztás

Vezetőfejlesztés, rugalmas tervezés és e-learning: bár bizonyos trendekben követik egymást a nagyvállalatok és a KKV-k a vezetés és fejlesztés területén, a vállalatok egyéni igénye és paraméterei szerint a fókusz változik. Az [eureka] Consulting and Games kiadványa ezekre a különbségekre világít rá és értelmezi a KKV szektor tendenciáit.

Kihívások és kiutak

Mindhárom vállalati formában a kiemelt témakörök között szerepel a vezetői készségek fejlesztése: 79,7 % tűzi ezt az éves fejlesztési program élére. Ez a fejlesztés egyaránt irányul a középvezetők, team leaderek és people manager-ek felé is. Ezzel a közvetett cél a látens fluktuációs folyamatok kompenzálása, amellyel az egész vállalati szférának szembe kellett nézni az utóbbi időben. Mivel a kilépési okok között gyakran a közvetlen vezetővel való kapcsolat szerepel, ezért a bizonytalansági faktorokkal inkább szembenéző KKV-k esetében még fajsúlyosabb a vezetői készségek fejlesztése a csapatok megtartása és stabilitás szempontjából:

„A vezetői stílusok felismerésének és gyakorlati alkalmazásának fejlesztése nemcsak a vezetők hatékonyságát segíti, hanem közvetetten a csapattagok megtartását is.” – világít rá Szopkó Beatrix, az [eureka] Consulting üzletágvezetője. 

Nem is csoda, hogy a KKV-k esetében a kiemelt témák közé került a csapaton belüli együttműködés erősítése, amihez elengedhetetlen a csapatot összetartani képes vezető. Ennek ellenére míg a középvállalatok tudják tartani a tempót, addig a kisvállalkozások még a felzárkózás fázisában vannak: „Míg például a nagyvállalatok szinte kivétel nélkül képezik a vezetőiket, ez a kisvállalkozások esetén 70%.”.- folytatja Beatrix.

A fejlődésben lévő vállalati struktúra képét a kisvállalkozások más kérdésekben is mutatják: a fontosnak tartott témakörök első három helyezettje közé a ’hatékonyságnövelés, idő és feladatmenedzsment’ egyedül az ő esetükben került be.

Stratégia méretre szabva

Milyen tervekkel indulunk az új évnek a képzés-fejlesztés területén? Az éves tervek készítése fontos támpont, amivel körvonalazódnak az irányok és a fontosabb témák. Ám az utóbbi évek trendjei összességében azt mutatják, hogy a pontról-pontra szedett éves ütemtervekhez képest felértékelődnek a rugalmasabb tervezési módszerek. A kisvállalkozások például 45% nem készít éves tervet, míg ez az arány a közép- és nagyvállalatoknál 15% körül van. A képzési tervek fellazulása természetesen nem azt jelenti, hogy egyáltalán nem kéne foglalkozni a tervezéssel. Csupán módszerek újrafelfedezése – agilis sprintervezés, OKR – és annak felismerése történik, hogy ezek jobban illeszthetők a kisvállalkozások működéséhez. Az egyensúly megtalálása persze nem egyszerű, de azt fontos belátni, hogy a tervezés akkor válhat igazán hasznunkra, ha nem csak elvégzendő feladatként, hanem a vállalat karakteréhez igazítva, annak szerves részeként kezelt folyamatként tekintünk rá.

Középvállalkozások lépéselőnyben

A KKV-k pénzügyi lehetőségeikhez mérten változatosnak mutatkoznak abban, hogy milyen platformon, jelenléttel és milyen résztvevői csoportra tervezik a képzéseket. Míg a kisvállalkozások lényegesen elmaradnak az élő képzéseken való részvételtől, és a költséghatékonyabb online vagy digitális eszközökhöz nyúlnak, addig a közepes méretű vállalatok pénzügyi lehetőségeikhez mérten többet áldoznak az élő, személyes részvételű képzésekre. Hasonló módon a közepes méretű vállalkozások egy főre jutó képzési költése több mint 50% -al emelkedett 2023-hoz képest, de a legkisebbek a tavalyi évhez képest elmaradtak az egyének fejlesztését illetően. Bár látszik, hogy az e-learning és egyéni digitális fejlesztési eszközöket szívesen, és egyre elterjedtebben használják a KKV szektorban is, azonban a vállalati informatikai rendszerek elérhetősége és demokratizálódása még korántsem érte utol a nagyvállalatokét.

Plusz források megszerzésére a pályázatok nyithatnának utakat, de a pályázati feltételeket a mikro- és kisvállalkozások számára még mindig nagy kockázattal járhatnak, például a kötelezően előírt bérfejlesztések miatt. Összességében azonban pozitív vélemény jelenik meg a kisvállalkozások számára is a pályázati trendek jövőjét nézve: “A pályázati út feltételeinek kiismerése és az ezzel járó adminisztrációs akadályok bár bonyolultak, az elkövetkező években mégis új lehetőségek kapuit fogják szélesre nyitni a legkisebbek előtt is.”

Az áttekintést követően hamarosan egy átfogó cikksorozattal készülünk nektek gyakorlati tippekkel arról, kisvállalkozásként hogyan is érdemes elindítani a képzés-fejlesztési folyamatokat. Ha szeretnéd tudni, hogy pontosan mit várhatsz ezektől és milyen eszközökre van valóban szükséged maradj velünk!

Kapcsolódó cikkek

Vendégszerző
Vendégszerző
Szakértőket hívunk, hogy még hitelesebb információkat kapj különböző területekről. Ezt a cikket egy vendégszerző írta, de természetesen átment a Minner rostán, így a leghasznosabb információkat kapod most is.