Komolyan mondom, az utóbbi idők egyik legjobb posztsorozatát készítem a Minneren. Nemcsak ti élvezitek, hanem én is élvezem, ahogy létrehozom ezeket az üzleti szituációkat, és ezzel mindannyian eddzük és fejlesztjük az üzleti gondolkodásunkat. Most több marketinggel kapcsolatos üzleti szituációt hoztunk, és üzleti stratégiai kérdések is lesznek.
Hol vagy most? Ez már a 16. üzleti feladvány a Minneren, ahol üzleti szituációkat dolgozunk fel. A cél az, hogy miközben az üzleti életből vett problémákat oldunk meg, tanulunk, továbbá láthatod a többi vállalkozó miként gondolkodik egyes kérdésekben. Ez erőt is adhat neked!
A Nespresso melyik piacon van?
Te tudod a helyes választ? A Nespresso melyik piacra pozícionálta magát? Bolti kávék a versenytársak vs kávézók közé?

Cseles volt a kérdés, mert nem azt kérdeztük, kivel versenyez. Nos, a pozicionálás arról is szól, hogy a fogyasztó mit gondol a termékről a fejében, és mivel hasonlítja össze. A Nespresso azt szeretné, ha a fogyasztó a kávézók és kávézóláncok áraival hasonlítaná össze. Ha otthon megiszol egy Nespressót, lehet, hogy már el sem indulsz kávézni délután. De a legfőbb ok, amiért ezt a pozícionálást választotta, hogy ne a bolti kávé árával hasonlítsd össze, hanem a kávézóban egy csésze kávé árával.
A hirdetések és forgalom kapcsolata
Egy egyszerű szituációt hoztam: a hirdetéseidet már két hete leállítottad, de még mindig jönnek a vásárlók. Hogyan lehetséges ez? Lehet, hogy már nincs szükséged reklámra, vagy az is lehet, hogy az emberek nem azonnal vásárolnak, és az utóbbi hatás most csapódik le.

A Minneresek 97%-a helyesen válaszolt, amikor arra tippelt, hogy az emberek nem azonnal vásárolnak, hanem azok, akik 2-4 hete látták a hirdetést, most értek be vásárlóként. Ehhez hasonló kérdés már volt itt korábban, és akkor rosszabb volt a helyes tippek aránya. Örülök, hogy ez javul, és igenis fontos mantrám a Minneren, hogy tudatosítsam bennetek: a vásárló nem azonnal dönt, ez egy folyamat, amit te irányítani tudsz! (lásd itt: Cégfejlesztési ötlet 10.: Marketing terv készítés. Marketing stratégia, kommunikációs terv)
Árkedvezmény, akciók. Jó ötlet?
Szerinted melyik állítás igaz?
A: A promóciók 84%-a rövid távon sem nyereséges.
B: Az árkedvezmény rövid távon 100% forgalom növekedést hozhat

Szeretem az ilyen megosztó eredményeket, mert ezekből lehet tanulni. A helyes válasz az A, vagyis a promóciók nemcsak hosszú távon, hanem rövid távon sem eredményesek, pontosabban azok 84%-a (az Information Resources Inc. kutatása alapján). A B válasz abszolút kitalált; direkt úgy készítettem el, hogy nagyon rossz válasz legyen. Halkan súgom meg, hogy hosszú távon sem sikeresek az ilyen kampányok.
Gondold át alaposan, hogy milyen árakciót vagy kedvezménystratégiát alkalmazol! Bár a kutatás szerint 16%-ban lehet nyereséges, ehhez óriási tudatosságra és alapos számításokra van szükség. Védd a profitod!
A vásárlóknak tetszik a reklám. Mit tesznek?
A Mark&Spencer a következő üzleti szituáció előtt állt a 2000-es évek elején. A videóját a teszt nézők imádták, amiben a normális, átlagos testalkatot reklámozta a cég. Az embereknek tetszett, hogy nem modellek szerepelnek benne. Mi történt ezután?
A reklámot több marketing csatornán is terjesztették. Az emberek 68%-a vissza tudta idézni a kampányt, mély benyomást tettek rájuk.
Mi történt ezután szerinted?
A: Kilőttek az eladások
B: Nem változott a forgalom

A minneresek többsége jól érezte (61%), hogy valójában a forgalom nem változott. A M&S -nek vissza kellett tenni a modelleket a reklámokba és újra feljebb kúsztak az eladások. De hogyan lehet ez? Nos ez tipikus példája a say-do-gap -nek, vagyis mást mondanak a vásárlók, mint amit tesznek (piackutatás egyik nehézsége, inkább megfigyelni kell őket). A vásárlók a saját idealizált énjükkel szeretnének találkozni a reklámokban.
Ezt mi is használjuk a Minnernél. Például érdekes, mindig mondják, hogy: „jajj beszéljünk kudarcról, vagy átlagos vállalkozásokról”. Aztán valahogy visszaméréseink alapján a sikeres vállalkozások ragadnak meg az emberben, hatnak pozitívan ügyfeleinkre, olvasóinkra.
A kezét figyeld, ne a száját!
Luxusmárkád van. Mit teszel ebben a szituációban?
Luxusmárkád van, vagy prémium terméked és az eladások stagnálnak, sőt még infláció miatt az emberek a kisebb értékű termékeket keresik. Mit teszel?
A: Bevezetsz egy alacsonyabb árú termékvonalat
B: Kizárólag még exkluzívabb termékekre fókuszálsz

A helyes válasz, amit jól éreztek a minneresek, a B. A luxusmárkák esetében az exkluzivitás növelése erősíti a márkát, míg az olcsóbb termékvonal gyengítheti a presztízst. Azért érdekes, hogy 30% bevezetne alacsonyabb árú termékvonalat is. LUXUS az luxus, nem mehetsz ki a szerepből.
Bútorgyártócég, de akár lehet kereskedőcég is, aki érdekes sziutáció előtt áll
A bútorgyártócég online forgalma csökken, míg a fizikai üzleté emelkedik. Mi a jó lépése a cégnek?
A, az online marketingre fókuszál
B, még több erőforrást tesz a fizikai üzletbe

Lehet akár azt is mondani, hogy itt nincs rossz válasz. DE! Azért egy online trend ellen menni, mármint az e-kereskedelem ellen eléggé buta dolog lenne. Valószínűleg a forgalma azért sem kiugró az online térben, mert rossz stratégiát alkalmaz. Döntéshozó vagy! Mérlegelésbe a trendeket is bele kell venned és próbálni több oldalról is megközelíteni a szituációkat!
Vajon a Schmuck Ékszer is mondhatja azt, hogy dehát az online nem hoz semmit, miközben látszik igazán elhanyagolt az e-kereskedelmi stratégiája: Az emberek fele csődbe vinné ezt a céget. Üzleti feladványok 9….
Merre tovább?
- További üzleti feladványok itt, továbbá ez is érdekelhet:
- Az emberek fele csődbe vinné ezt a céget. Üzleti feladványok 9….
- Mikor lesz a kattintásból vásárlás? Üzleti feladványok 6. rész
- 4 hirdetésem fut. Idegesíti az embereket? Üzleti feladványok 5. rész
- Melyik TikTok videó ér el nagyobb nézettséget? Üzleti feladványok 12. rész
- Uralni akarom a piacom! Mennyit kell költenem hirdetésre? Üzleti feladványok 10….