A cégek csődjeit hozza a rezsiválság, a cégek áremeléssel és takarékoskodással próbálják elejét venni ennek. 1600 vállalatvezető nyilatkozott erről a Portfóliónak, ezt a hírt kiemelten feldolgoztuk most. A hírszemlében beszélünk még a munkavállalók között terjedő csendes felmondásról, munkakerülésről. Utóbbi témát még megfejeljük azzal, hogy vajon érdemes-e nyílttá tenni a fizetéseket? Témák között van még az Amazon, továbbá a metaverzumnak, Web3-nak egy érdekes területét érintjük, ami már-már jó piacnak is tűnik. A politikai korrektségbe belebukó San Francisco pedig szintén elgondolkodtató információkat ad számunkra. A mikrofonok mögött Sólyom Eszter, Nyiri Donát és Mándó Milán. Vágjunk bele!
Podcast hanganyaga
Spotify-on itt érhető el, Apple Podcast-ben itt érhető el, vagy az alábbi lejátszón keresztül
A podcast híreinek időbélyegei
- Energiaválság Magyarországon: horror árak, csődhullám, elbocsátások jöhetnek – 2:40
- Quiet quitting – A munkavállalók körében terjed egy új kór? Rosszul állnak a munkához – 16:38
- Új TikTok trend: Beszéljünk a fizetésről – 30:00
- Az ultraliberális város, aminek elege lett a politikai korrektségből – 43:20
- Az Amazon raktárat épít a kereskedőinek – 53:14
- A Roblox új metaverzum hirdetési felületet tesztel. WEB3 – 58:44
- Utánkövetés: Pop-up store mint marketing eszköz – 1:05:20
Energiaválság Magyarországon: horror árak, csődhullám, elbocsátások jöhetnek
A hazai vállalkozások mintegy 40%-a még csak most találkozik az energiaválságban elszálló gáz és áramárakkal, a cégek 14%-a pedig úgy látja, hogy bezárással kell reagálnia a mostani helyzetre – többek között ez derül ki a Portfolió körkérdéséből, amire 1647 vállalati vezető válaszolt. A rezsiár emelkedés kérdésnél a válaszadók 18 százaléka 400 százalékos drágulást sem tartja kizártnak, és 14 százalékuk szerint ennél is nagyobb mértékű emelkedésre számít. Mit tesznek a cégek? Erről is beszélgetünk a podcastben!
Quiet quitting – A munkavállaók körében terjed egy új kór? Rosszul állnak a munkához
Mi a quiet quitting? Futótűzként terjedő buzzword a TikTokról, amit sokan sokféleképpen definiálnak:
- lényegében az a jelenség, amikor egy munkavállaló nem mond fel, de feladja azt, hogy túlteljesítsen
- valaki szerint ez azt jelenti, hogy csak bemegy és a munkaidőt ledolgozza, de nem stresszel vagy ötletel a munkán azon kívül, nem töri magát, válaszol e-mailt a szabadságán…
- valaki viszont úgy értelmezi, mintha egy lépést tennél hátra: az abszolút minimum elváráson túl, ami ahhoz kell hogy ne rúgjanak ki, egy fűszálat sem mozdítasz
A jelenségre érkező reakciók is sokfélék: van, aki szerint ez teljesen hétköznapi dolog, hogy csak az elvárást teljesíted, de nem mész azon túl, sőt kifejezetten jó nem követni a „hustle culture”-t, a társadalom mérgező produktivitását és munkamániáját. Egyesek örülnek a trendnek, mert eddig se erőltették meg magukat a munkahelyen, mások elítélve érzik magukat, mert perfekcionisták és szeretnek sokat dolgozni.
A Gallup tanácsadó cég felmérése szerint a csendben felmondók, feladók az amerikai munkaerő 50%-át is kitehetik: Az amerikai alkalmazottak 18%-a „actively disengaged”, azaz alibizik, kerüli a munkát, a minimális elvárásokat sem teljesíti, panaszkodik. 32%-uk „engaged”, amit körülbelül úgy lehet lefordítani, hogy érzelmileg is elkötelezett a munka iránt, törődik vele és érdekli hogy jól teljesítsen. A maradék 50% „not engaged”, ők a quiet quitterek: a minimumot teljesítik, de érzelmileg nem kapcsolódnak a munkájukhoz. A trendet a táv- és hibrid munkában dolgozó, 35 évnél fiatalabb munkavállalók vezetik.
Nem biztos, hogy ez a dolgozók hibája: a felmérésből az is kiderült, hogy a fiatalabb munkavállalók között 2019 óta 10 vagy több százalékponttal csökkent azok aránya, akik határozottan egyetértenek azzal, hogy valaki törődik velük, valaki ösztönzi a fejlődésüket, és lehetőségük van tanulni és fejlődni.
Forrás https://www.gallup.com, nytimes.com/
Új TikTok trend: Beszéljünk a fizetésről
Az idei nyár egyik nagy TikTok trendje volt a fizetések nyilvánossá tétele. Az Egyesült Államokban számos influenszer terjesztette, hogy a munkavállalók igen is beszéljék meg egymással és tegyék legalább egymás számára nyilvánossá fizetésüket, hogy ezzel erősítsék közös pozíciójukat és fellépjenek a diszkrimináció ellen. Számos cégnél kerültek elő olyan problémák, hogy a fehér munkavállalók kimutathatóan többet kerestek, és persze hogy a férfiak is magasabb fizetést kaptak mint a nők. A cégek persze felháborodtak és volt akit kirúgtak a TikTokon elmesélt fizetésért. Amerikában egyébként törvény védi a munkavállalót, hogy a fizetéséről nyíltan beszélhessen, és törvénytelen a munkaszerződésbe is beleírni ilyen titoktartást. Magyarországon nincs egységes jogi gyakorlat vagy álláspont. A bér a munkavállaló és a munkáltató közös titka, aminek kiadásához fűződhet ellentétes gazdasági érdek, de a munkavállaló is szabadon rendelkezhet erről, mint úgynevezett titokgazda. Viszont itthon legális a munkaszerződésben megtiltani neki. A fiatalok között egyre többen igénylik a transzparens bérezést és hogy a munkáltató ne engedjen meg nagy különbségeket, max teljesítmény alapon. Míg az X generáció mindössze 15%-a, addig a Z generációnak már 37%-a megbeszéli ismerőseivel a fizetését. Látszik, hogy kezd kihalni a fizetés = tabu mentalitás, és erre a cégeknek is fel kell készülni. Itthon is.
Hozunk érdekes hazai példákat a podcastben.
Forrás: https://www.businessinsider.com, adozona.hu/
Az ultraliberális város, aminek elege lett a politikai korrektségből
San Franciscoban visszaütött a nagy politikai korrektség. Az egyik igazán elfogadó negyedében Castróban az étterem-tulajdonosok, kiskereskedők jelezték, hogy megtagadják az adófizetést. Elegük van a drogosokból, a sok hajléktalanból, vandalizmusból, az ellenük ért támadásokból. Például nekik kell eltakarítaniuk az üzletük előtt a szemetet, emberi ürüléket. A városnak a pandémia sem tett jót, a bezáró vállalkozások miatt is elindult az elvándorlás, sőt a startupok, nagy IT vállalkozásik is kezdik áthelyezni a székhelyeiket a városból. Oké, utóbbiak főleg az alacsony adó miatt költöztek többek között Texasba. Ma San Franciscóban húszezer ember él fedél nélkül. Utcai létük nemcsak önmagukra, de környezetükre is veszélyes. 874 000 fő él a városban. Az erős jogvédő lobbi annyira megbénítja a várost egyesek szerint, hogy például amikor egy latino drogdílert letartoztattak, akkor rasszizmussal vádolták a rendőrt, rendőrséget. 2022-ben leváltották a főügyészt, akinek fontosabbak voltak a hajléktalanok, mint az állampolgárok.
Forrás: index.hu
Az Amazon raktárat épít a kereskedőinek
Új szolgáltatást vezet be az Amazon, ami a remények szerint megoldhatja sok-sok kereskedő az ellátási láncok akadozása miatti problémáit. Kifejezetten számukra használható raktárépületeket építenek, ami nemcsak a tömeges készlettárolás miatt lesz hasznos, de az automatikus elosztási rendszert is kiépítik.” – írja a Kosárérték.hu. Az Amazon így olcsó, hosszú távon elérhető raktározási megoldást fog tudni kínálni a kereskedő partnereinek. Ezzel még a „sima” FBA-nél is jobban leveszi a logisztika terhét a kereskedőkről, akik az Amazon raktárak használatával megszabadulhatnak az időigényes és nehézkes folyamattól, amely során a saját raktáraikból az Amazon teljesítési központjaiba eljuttatják az árut. „Supply chain as a service”, pay as you go
A podcastben beszélünk róla, hogy vajon ez jó irány az Amazontól, egyáltalán újított valamit, ez a legnagyobb problémája a kereskedőknek?
Forrás: aboutamazon.com/, kosarertek.hu
A Roblox új metaverzum hirdetési felületet tesztel
Kicsit utánkövetés hír meg nem is, hogy a Roblox egy teljesen új hirdetési felületet tesztel a játékterében, ami egyúttal az egyik legnagyobb metaverzum platform is jelenleg. Volt már róla szó, hogy a videójátékokban meg fognak jelenni a különböző reklámok a világ részeként, például egy játékon belüli városban valódi márkák aktuális reklámjait látjuk majd, nem előre programozott képeket. A Roblox ezt kombinálja a metaverzum lehetőségeivel és úgynevezett portálokat szeretne csinálni. A különböző világokon és játékokon belül kihelyeznek reklám spotokat, amiken aztán el lehet helyezni táblát, ajtót, kabalát, bármilyen formájú reklámot, amit a cég szeretne. A lényeg, hogy a játékosok ehhez odasétálva, ezzel érintkezve elrepülhetnek a márka boltjába vásárolni, és aztán vissza az eredeti helyükre. Fontos kiegészítő info, hogy a Robloxban eddig nem voltak hirdetések, ezért ez nagy lépés a márka részéről. Egész eddig csak a játékon belüli vásárlások hoztak nekik pénzt, de épp azért, mert ott ténylegesen mennek a márkák virtuális kiegészítői, én látok potenciált abban, hogy ez a portál formátum működjön. Az első tesztek mostanában indulnak, 2023-ban pedig széles körben akarják őket elterjeszteni. Napi szinten 52 millió aktív játékossal, ez a márkáknak is hatalmas lehetőség egy új piac elérésére.
Forrás: dailycoin.com/, cnbc.com
Utánkövetős hírünk: Pop-up store mint marketingeszköz
A ManyPets (kisállat biztosító) egy kutyasimogató pop-up helyiséget nyitott szeptember 1-én a Pets As Therapy-val, egy brit jótékonysági szervezettel, amely terápiás kisállatlátogatásokat biztosít kórházakba, gondozóotthonokba és iskolákba. A ManyPets felmérése szerint a kisállatok ölelgetése és simogatása a legnépszerűbb „stresszoldó tevékenység” az Egyesült Királyságban, és a megkérdezettek 40%-a számolt be arról, hogy ez jótékony hatással van az idegeikre. Akik betértek a pop-upba, a cuki állatok simogatása mellett ManyPets repiajándékokat is kapott, illetve megmérhette a pulzusszámát a kutyasimogatás előtt és után, hogy megnézze, tényleg van-e fiziológiai nyugtató hatása a kisállatoknak. Korábban már beszéltünk arról, hogy milyen jó lehetőség a kitelepülés, pop-up store.
Forrás: famouscampaigns.com
Korábbi hírszemlék
- Hírszemle: Gordon Ramsay éttermei szenvednek, MOL ingyen WC hűségprogram, Meta hírek – 09. 08.
- Hírszemle: Minél magasabb vagy annál sikeresebb lehetsz és több pénzt keresel! Helyi gyártás vs Kína, Tiktok mindent lát?! – 09. 01
- Hírszemle: Kiröhögték Zuckerberg Metaverzumát. Hogy mehet csődbe a moziipar? Orosz Starbucks… – 08. 24
- Hírszemle: felsültek a 4 napos munkahéttel, amerikai pizza olasz csődje, home… – 08. 17.
- Hírszemle: Nosztalgia marketing, viszonteladói árrögzítés bírság, Google válságstáb – 08. 10.