Kapitalizmus elleni lázadás – Shareholder kapitalizmus helyett Stakeholder kapitalizmust követelnek? Kapitalizmus 2.0?

Dátum

Megosztás

Az utóbbi években, de főként a Brian Thomson (egészségbiztosító multinacionális vállalat vezetője) elleni merényletet követően Amerikában megváltozott a közhangulat, a kapitalistákkal szemben támasztott szimpla bizalmatlanságot felváltotta a “Gyűlölöm az összes kizsákmányoló kapitalista vezetőt!” mentalitás. A vásárlói és munkavállalói oldal egyszerűen úgy érzi, hogy a vállalatok döntéshozói nem törődnek a piac többi résztvevőivel, ráadásul tovább szítja a haragot, hogy manapság jóval kevesebbet és egyre alacsonyabb minőségben kap meg az ember a pénzéért az üzletekben. 2024 év végén elindult egy “No buy year 2025” mozgalom a Tiktok-on, miszerint 2025-ben (lázadva a kapitalista rendszer ellen) visszaszorítják a lehető legjobban költéseiket a résztevők.

A feszültség tehát erősödik, így kis- és középvállalkozás vezetőként újra kell gondolnunk hogyan működtetjük vállalkozásunkat!

Vajon feloldhatná az ellentéteket, ha visszatérnek a vezetők azon fundamentális kérdések megválaszolásához, hogy szervezetük mégis kit és milyen módon szolgál? 

Vagy éppen az átlag embereknek kell fókuszt váltani? Ez lenne az új eszme kezdete, ahol a shareholder kapitalizmust váltja a stakeholder kapitalizmus? Erre keressük a válaszokat cikkünkben!

Nézzünk egy antikapitalista modellt – The Anarchist kávézó

Az antikapitalista rendszer iránti vágy nem újdonság, volt erre több kísérlet is, van ami mai napig üzemel, erről olvass bővebben előző cikkünkben. Például a Torontóban nyitott The Anarchist kávézóban a kávét (kivéve a merchandise termékeket, antikapitalizmust népszerűsítő könyveket) becsületkasszás rendszerben rendelhették, sőt, használhatták az asztalokat azok is, akik nem fogyasztanak. Azonban a többi termék sajnos nem tartotta el a boltot, és mivel a családi vagyonhoz vagy banki hitelhez való hozzányúlás nélkül nem lehetett fenntartható szintre nőni, így végül cirka másfél év működés után a tulajdonos úgy döntött bezárja. De legalább hű maradt antikapitalista elveihez! 

Ne csüggedj, vannak igen sikeresen működő szervezetek is!

Következő példa az Anti CEO szemléletet, ahol igazán jó dolgozni

Törökországban született pásztor szülők gyermekeként Hamdi Ulukaya, a Chobani joghurt márka alapítója. Ő volt az a tapasztalatlan, ámde rendkívül bátor ember, aki a Kraft Foods nevű multinacionális cég gyárát vásárolta meg miután ők nem tudták profitábilisan működtetni (kapitalista módszerekkel). Ulukaya már a kezdetektől ledobta “CEO köntösét” és beállt a többi gyári munkás közé dolgozni éjt nappallá téve egészen addig, amíg sikerre nem vitte azt. Hozzáállásának köszönhetően nemcsak megtartotta az összes alkalmazottat, de ma már több új gyárat is nyitott Amerikában. Milyen izgalmas, nem? Egy kapitalista cég nem tudott kellő sikert elérni és már húzták le a rolót, ő azonban meglátta a fantáziát benne és új AntiCEO szemlélet módjával még növekedni is tudott. Sőt, még az új gyárak közösségeit is fellendítette, új éttermek, vállalkozások nyíltak azokon a helyszíneken. Reméljük utóbbi így is volt, ennek vizsgálatával eddig nem foglalkoztak, de szép kerek történet lenne.

Az AntiCEO elmélet főbb jellemzői:

  • Munkavállalók tulajdonosi részesedése: Ulukaya a Chobani részvényeinek egy jelentős részét a dolgozók között osztotta szét, ezzel ismerve el hozzájárulásukat a cég sikeréhez. 
  • Közösségi felelősségvállalás: A vállalat aktívan részt vesz a helyi közösségek támogatásában és a társadalmi problémák megoldásában.
  • Emberközpontú vállalatvezetés: Az AntiCEO elmélet szerint a profit nem az egyetlen cél; a munkavállalók jóléte prioritást élvez a részvényesek kiszolgálásával szemben, így például demokratikus döntési rendszert vezetett be.

Folytassuk egy igazán merész vállalkozással: A Patagonia cég tulajdonosa lemondott a növekedésről a klímavédelem javára 

A Patagonia alapítója, Yvon Chouinard radikális, de tanulságos döntést hozott, amikor bejelentette, hogy vállalatának profitját klímavédelemre fordítják. Ez nem csupán PR-lépés: Chouinard ugyanis nem ért egyet a folyamatos növekedésre épülő részvényesi szemlélettel. A céljuk nem az, hogy egyre nagyobbra nőjenek, hanem hogy biztosítsák fennmaradásukat az elkövetkező 50 évre. 

Chouinard szerint a cégek egy bizonyos méret elérése után inkább a minőségre és stabilitásra fókuszáljanak, különben elindul a lejtmenet. Biztosan te is hallottál már olyan példákat, ahol kénytelenek voltak a termékek minőségén rontani, vagy más fontos részeit metszeni a vállalkozásnak a profit növelésének érdekében ami veszélyezteti a cég eredeti vízióját és misszióját, megítélését és egyben jövőjét.

Magyar vizekre evezünk: 110 tulajdonosa van a cégnek, és mind munkavállaló

Az 1991-ben alapított Vámosgép Kft. története kiváló példa arra, hogyan lehet egy vállalkozás sikerét a munkavállalók bevonásával és felelős gazdálkodással biztosítani. A cég, amely mezőgazdasági gépek gyártásával foglalkozik 110 munkavállalójának tulajdonában van, és mi sem mutatja jobban a motivációt és az összetartást a munkavállalók/tulajdonosok részéről, hogy az év végi 1,5 milliárd forintos nyereséget nem vették ki, hanem eredménytartalékba helyezték. Emiatt a cégnek mindig lesz tőkéje fejlesztésekre, innovációra, miközben pénzügyi stabilitást nyújt hosszú távon. Micsoda példa! Ez ám a hosszú távú stratégiában gondolkodás és összefogás!

A kérdés, hogy volt valaha olyan idő, amikor elfogadták az átlag emberek a kapitalistákat?

A történelem azt mutatja, hogy a válasz nem egyszerű. A kapitalistákat gyakran csodálták innovációikért és gazdasági hozzájárulásukért, ugyanakkor sokan ellenszenvet éreztek az egyenlőtlenségek és kizsákmányolás miatt, amit a rendszer hozott magával. Az ipari forradalom idején például a munkások kemény körülmények között dolgoztak, miközben a gyártulajdonosok óriási vagyonokat halmoztak fel. Ez az osztálykülönbség táplálta a szakszervezeti mozgalmakat és a kapitalizmus kritikáját. 

Manapság is kettős a kép. Egyesek elismerik a vállalkozók szerepét a gazdasági növekedésben és az innovációban, míg mások a társadalmi egyenlőtlenségekért hibáztatják őket. Az olyan új megközelítések, mint az AntiCEO elmélet, amely a munkavállalókat helyezi előtérbe, segíthetnek újragondolni a kapitalizmus megítélését, és közelebb hozhatják egymáshoz a társadalom különböző rétegeit ami esszenciális lenne a probléma megoldásában. 

Fontos különbség: Az átlag embernek a céljai eltérőek az üzleti attitűddel megáldott ambíciózus emberétől, így természetes, hogy vannak különbségek, és lesznek is. Amíg a vállalkozó típus “megkeresem és megcsinálom a feladatot” mentalitással lát munkához és folyamatokban gondolkodik, addig az átlag ember épp ebben érzi a nehézségeket.

A valódi kérdés, hogy egyáltalán el kell-e fogadniuk a kapitalizmust? Lehetséges, hogy az átlagembernek kéne az egészséges kapitalista nézőpont felé mozdulnia? Inkább vezetői oldalról kellene fókuszváltás? Talán az arany középút?

Összegyűjtöttünk lépéseket, amiket már most elkezdhetsz kidolgozni az egészséges kapitalista rendszer érdekében:

5 praktikus lépés a Stakeholder kapitalizmus felé

  1. Dolgozói tulajdonosi program indítása vagy adni a vállalkozói szabadságból egy szeletet
    Nem kell azonnal a céged részvényeit osztogatni, akár egy bónusz alapú „profitmegosztási” rendszer is elindíthatja az elköteleződést. Ez motiválhatja a munkatársakat, hogy úgy gondolkodjanak, mintha a sajátjuk lenne a vállalkozás. Vagy, ha más utat választanál kitalálhatsz egy olyan megoldást amivel a vállalkozói életből egy kis szeletet biztosíthatsz a munkatársaknak. Hangsúly a szabadságon, és a flexibilitáson! (pl.: 4 napos munkahét)
  2. Helyi közösségek támogatása
    Nézz körül, mire van szükség a környezetedben! Támogathatsz helyi eseményeket, oktatási/sport projekteket, vagy akár zöld beruházásokat, mint például faültetés vagy energiahatékonysági programok.
  3. Demokratikus döntéshozatal
    Próbálj ki olyan gyakorlatokat, mint a nyílt véleményezési fórumok, ahol a munkavállalók visszajelzéseit figyelembe veszed. Ez erősíti az összetartozás érzését és segít jobb döntéseket hozni. Ráadásul munkavállalók érzik, hogy számít a véleményük.
  4. Fenntarthatósági célok beépítése
    Határozz meg egy konkrét célt, például az energiafelhasználás csökkentését, a hulladék újrahasznosítását vagy a termékek „zöldítését”. Ez nemcsak a környezetnek, de a márkád hírnevének is jót tesz.
  5. Kommunikáció és transzparencia
    Mondd el a vásárlóidnak és a partnereidnek, hogy miért döntöttél a stakeholder kapitalizmus mellett! Ez hitelességet ad, és olyan ügyfeleket vonz, akik értékelik az ilyen irányú elkötelezettséget.

Miért érdemes most lépni?

2025-ben az ügyfelek és munkavállalók is egyre tudatosabbak és tájékozottabbak is és olyan vállalkozásokat keresnek, amelyeknek célja nemcsak a profit, hanem akik aktívan és látványosan teszik le alapköveit a jobb, élhetőbb világnak. Nem kell radikális változtatásokkal kezdeni. A stakeholder kapitalizmus felé vezető út sok apró lépéssel is elérhető.

Te hogyan látod ezt? Beépítenél ilyen elveket a céged működésébe? Vagy már alkalmazod is őket? 

Olvass tovább a témában:

Források

https://minner.hu/hirszemle-sajat-fizeteset-emelte-a-ceo-valsagban-etel-dropshipping-ikea-viztakarekos-megoldasa/
https://minner.hu/csodbe-ment-az-antikapitalista-ai-startup-lufi-ruhamegsemmisites-vs-eu-hirszemle/
https://minner.hu/a-joghurtkiraly-aki-a-munkatarsakat-tenyleg-tarskent-kezeli-uj-szemleletmod/
https://minner.hu/csodbe-ment-az-antikapitalista-ai-startup-lufi-ruhamegsemmisites-vs-eu-hirszemle/
https://hbr.org/2024/12/the-unitedhealthcare-ceo-shooting-should-be-a-turning-point-for-corporate-america?ab=HP-hero-for-you-text-1
https://minner.hu/110-munkavallalo-a-tulajdonosa-ennek-a-milliardos-cegnek-vamosgep-sikeres-cegek-19-resz/
Fotó: Canva

Pál Bettina
Pál Bettina
Fellobbantom benned a vállalkozói tüzet! Az üzleti világ legizgalmasabb történéseit kutatom, hogy megmutassam, mit tanulhatunk belőlük – és hogyan fordíthatjuk őket a vállalkozásod javára. Különösen akkor érzem magam elememben, ha a szervezetfejlesztés, a pszichológia és a filozófia találkozási pontjairól beszélhetek. Hiszem, hogy a siker kulcsa az új perspektívák felfedezése – és ebben én leszek az iránytűd!