A retro videojátékok iránti érdeklődés az elmúlt években új lendületet kapott, különösen a Z generáció körében. Míg a retro konzolok (pl. NES, Sega Mega Drive, PlayStation 1-2, Game Boy) eredeti közönsége jellemzően az idősebb korosztály, egyre több fiatal fedezi fel ezeket a klasszikusokat.
Emlékszel, amikor VHS-en néztünk rajzfilmeket, vagy Gameboy-on toltunk Pokémon-t? Na, sok fiatal nem. És mégis: egyre több Z generációs (13–28 éves) is ráharap a retro gamingre, a ’80-as–’90-es évek játékaival pörögnek. Miért lesz ez a jelenség üzleti szempontból baromi érdekes? Nézzük!
Nosztalgia az „ismeretlen” múlt iránt
Bár Magyarországon a retro közösséget eddig főleg a 30–40-es korosztály mozgatta, lassanként a fiatalok is kezdenek megjelenni. A budapesti retro expókon egyre több Z generációst látni, és online is feltűntek a “retrós” fiatal Discord-csoportok, Facebook-csoportok.
Egy 2024 végi japán kutatás kimutatta, hogy a Z generáció 70%-át kifejezetten magával ragadta a “retró kultúra” újjáéledése, különösen a retro videojátékok terén. Emellett, a 13–28 éves fiatalok 24%-a rendelkezik valamilyen klasszikus játékkonzollal.
Azért is érdekes ez, mert paradox módon nosztalgiát éreznek egy olyan korszak iránt, amelyben nem is éltek – köszönhetően a filmeknek, zenéknek és online tartalmaknak, melyek bemutatják a ’80-as, ’90-es évek popkultúráját. Vonzónak találják a retró egyszerűségét: a régi játékok kihívást jelentő, de letisztult játékmenete és jellegzetes 8/16-bites hangulata üdítő változatosságot nyújt a mai, gyakran bonyolult és online kapcsolatokra építő játékokhoz képest. Ez egyfajta új-digitális detox nekik.
Ezt a jelenséget a szakirodalom néha „fauxstalgia” néven is említi, vagyis nosztalgia egy soha át nem élt múlt után
Ezt pedig csak jobban erősíti a közösségi média! A Pringles UK felmérése szerint a Z generáció 70%-a nyilatkozott úgy, hogy a retro kultúrát „menőnek” találja. Nem csak a divat, de a videojátékok is kiemelt helyen szerepelnek a fiatalok listáján. A new-wave influenszerek (YouTubeon, TikTokon) – akik maguk is lehetnek mindössze 20 évesek – úgy tudják ezt közvetíteni, mintha maga a ’90-es évek vibe-ja elevenedne meg. Ez az úgynevezett „közös nosztalgia” élmény, ahol több generáció is rákapcsolódik ugyanarra a hullámra.
A piac mérete és növekedése
A retró játékpiac ma már milliárd dolláros iparág: 2023-ra globálisan meghaladta a 20 milliárd dollárt a vintage videojátékok piaca, és ez az érték folyamatosan emelkedik. A növekedést több tényező hajtja: az online piacterek (mint az eBay, Etsy) pörgetik a használt játékok adásvételét, a gyűjtők pedig egyre magasabb prémiumot fizetnek a ritka címekért – 2020 eleje és 2021 közepe között az átlagos retro játék árak 42%-kal emelkedtek a nemzetközi piacokon.
A nagy kiadók mellett egyébként megjelentek olyan gyártók is, amelyek a retró stílust ültetik modern köntösbe és különbözö linux vagy androidos emulátorokkal gyártanak nagyon jó minőségű kézi konzolokat, amiken akár 10-20 ezer klasszikus játék is elfér. Ilyen gyártó például az Anbernic is.

Persze, nem csak ezek a prémium lehetőségek vannak – mára már elszaporodtak a mindenféle kínai másolatok is, dropshippingesek is felkapták ezeket a termékeket (néhol 2x-es megtérülési aránnyal), de például tavaly én magam is jó áron szereztem be (asszem Temuról) egy 15 ezer játékot felsorakoztató kis no-name konzolt – szintén a nosztalgia, kíváncsiság és a “vibe” miatt.

Összességében azt látni, hogy a retro gaming üzlet összképe pozitív: a nosztalgia pénzt termel. A legsikeresebb szereplők azok, akik egyszerre tudják kihasználni a fanatikus gyűjtők fizetőkészségét és a nagyközönség széles érdeklődését. Erre jó példa a Nintendo: egyszerre értékesíti a klasszikus játékokat modern előfizetésben (Switch Online), és időről időre kiad fizikai retro termékeket is – mindkettő óriási profitot hoz a cég konyhájára.
Globálisan a legnagyobb “versenytárs” maga a használtcikk piac (eBay, Amazon, Marketplace), hiszen a legtöbb retro játékot és konzolt ezeken keresztül adják-veszik. Emellett megjelentek a specializált nemzetközi webshopok: pl. a német Konsolenkost Európa-szerte szállít retro termékeket, és jelentős készletet halmozott fel a népszerű konzolokból. Európában kiemelkedik az Egyesült Királyság retro piaca – itt számos fizikai üzlet és online bolt szolgálja ki a gyűjtőket, valamint országos rendezvények is vannak. Illetve Franciaországban és Németországban is komoly közösségek működnek, múzeumokkal (pl. berlini Computerspielemuseum) és vásárokkal…
Eközben a mobiljátékok letarolják a piacot
Míg a Z generáció egyik része a ’90-es évekbe időutazik, addig az iparági bevételek többsége a mobilfronton csapódik le. Tematikus Minneres anyagunkból is láthattad:
- 100+ milliárd dolláros éves bevétel: a mobiljátékok ma már nagyobb szeletet hasítanak ki a bevételi tortából, mint a PC, konzolok és Nintendo platformok együttvéve.
- Free-to-play modell: A kezdeti ingyenesség, majd a mikrotranzakciók, fizetős extrák hatalmas közönséget vonzanak. Az ún. „whale” játékosok – akik hajlandók nagy összegeket költeni – a bevételek jelentős részét generálják (akár 50% fölötti arányban), miközben a játékosok mindössze 0,15%-áról beszélünk.
- Pszichológiai trükkök: az azonnali jutalmak, a megszakított ciklusok (pl. napi belépő bónusz), a gyors frissítések és egyszerű mechanikák függést alakítanak ki a felhasználókban. A Candy Crush például iparági szinten is mintapélda: a „matching” játékmenet pofonegyszerű, mégis brutálisan addiktív.
Merchandise mint üzlet! A mobiljátékok és a retró témára épülő projektek köré remekül felhúzható egy merchandise-tevékenység, főleg print-on-demand modellekkel. Egy népszerű mobilcím (pl. Candy Crush, Genshin Impact) vagy akár egy klasszikus retró-stílusú játék rajongói is szívesen vesznek karakterekkel, logókkal, ikonikus elemekkel díszített pólókat, bögréket, kulcstartókat.
Korábbi cikkünkben pont be is mutattuk, hogyan lehet a print-on-demandet kihasználni: nem kell raktároznod vagy csomagolnod, csak feltöltöd a dizájnokat, és a nyomtató cég mindent intéz. Így akár retró játékinspiráció vagy egy mobiljáték rajongói kollekcióját is létrehozhatod.
Fontos! Ha hivatalos karakterekről, logókról van szó, feltétlenül nézz utána a licencfeltételeknek és szerzői jogoknak. Egyedi, saját dizájnú – de az adott játék hangulatát idéző – mintákkal már sokkal rugalmasabban és biztonságosabban mozoghatsz a jogi keretek között.
A retró-láz mint üzleti trend
DÜBÖRÖG A LÁBUNKTÓL A FÖLD, DÜBÖRÖG A HANGUNKTÓL A HÁZ. AGYADAT RITMUS RÁZZA FEL a piacon úrrá lesz… a retró-láz.
Ha imádod a nosztalgiát, könnyen megtalálhatod benne a saját vállalkozási lehetőségedet – akár a retró játékok, akár más nosztalgikus termékek, szolgáltatások terén. Korábban a Minneren már bemutattuk, hogyan lehet felépíteni egy retró bizniszt – például a Minner 2024-es üzleti ötletei közül az első helyre került a „Nosztalgia, retró biznisz + egy csipet marketing”. Már a Media Markt 2022-es kutatása is megerősítette, hogy nálunk (és persze nemzetközileg is) a bakelit-, analógkamera-, butatelefon- és retróhifi-piac stabilan növekszik. Az IKEA 2023-ban újrakiadott retró kollekciója is jelzi, hogy a nagy brandek sem akarnak kimaradni belőle.
A Tó-retró blog 2019-es kutatása szerint a legnépszerűbb vonal a „szocialista retró”, amit még azok is kedvelnek, akik meg sem születtek abban a korszakban. A válaszadók negyede pedig 10–20%-os felárat is hajlandó megadni valamilyen retró stílusú termékért vagy szolgáltatásért. Nem beszélve a magán- és céges rendezvényekről, ahol a retro téma könnyedén hoz tömegeket és bevételt.
„És ezzel csak az idősebbeket fogom meg?” – merülhet fel a kérdés. Egyértelműen nem. Ahogy a fenti kutatások mutatják, a Z generáció is vevő a retró-élményekre – a nosztalgia vonzereje ugyanis egyetemes, akkor is, ha valaki valójában nem élt a szóban forgó korszakban.
Bárhová is húz a szíved, a lényeg, hogy tudd: a nosztalgia nagy erő, a mobilplatform pénzes óriás, és a Z generáció képes mindkét világban otthonosan mozogni.
Ha pedig szeretnél mélyebben elmerülni a retró gaming világában, akkor három YT-csatornát kifejezetten tudok ajánlani:
Olvasnál még a témában?
- Insant: Növekvő marketing trend a nosztalgia. Építs te is a retrora
- 3+2 sikerminta: misszió, stratégia, adaptáció
- Lego módszer, ami serkenti a teljesítményt, új ötleteket ad. Másolható!
- Vállalkozási ötletek 2025. Piacképes ötletek a Minnertől
Források:
FastCompany, RetroShell, Metro, PleasureByteGames
Fotó:
Envato License