Új lehetőség nyílt a multichannel e-kereskedők számára: a Google Shopping rendszerében, a Merchant Center felületén most már beállítható, hogy a Shopping-hirdetéseknél megjelenjen a fizikai boltokra vonatkozó készletinformáció.
A cikket vendégszerzőnk, Flekács Zoltán, a Growww Digital Performance üzletágvezetője írta.
Mire jó ez? Nézzünk gyorsan egy példát!
A kávézóban ücsörögve rákeresek a telefonomon a „legjobb biciklik”-re. A találatok között megjelennek a Shopping-hirdetések fotókkal, terméknevekkel, árakkal – és mostantól a közelemben lévő üzletek készletinformációjával! Láthatom, hogy a tőlem pl. 100 méterre elhelyezkedő kerékpárboltban egy adott termék kapható, és akár azonnal elhozható.
Hogy működnek a helyi készlethirdetések?
A helyi készlethirdetések tehát csak a fizikai bolt környékén lévő felhasználóknak jelennek meg adott távolságon belül. A különböző információkat így láthatja a felhasználó (egyelőre csak külföldi példán):
A kép alatt szereplő címkék tájékoztatják a vásárlót az aktuális tudnivalókról a termék bolti elérhetőségét vagy az üzlet távolságát illetően.
Itt egyszerre csak egy információ jelenhet meg az alábbiakból, a hirdetési célnak megfelelően:
- Üzletben (In store) – a keresett termék a keresés pillanatában elérhető a közeli üzletben;
- Ma átvehető (Collect today) – a termék a keresés napján kifizethető vagy lefoglalható online, és ennek megfelelően aznap vagy másnap átvehető;
- Későbbi/pl. Hétfői átvétel (Collect later/by Mon) – a termék jelenleg nincs az üzletben, de meghatározott időn belül átvehető lesz;
- Távolságadat (pl. 5,5 km), amely a felhasználó és az üzlet közötti távolságot mutatja.
A helyi készlethirdetések teljesítménye nyomon követhető a Google Ads rendszerében, a kereskedő képet kap róla, mennyire működnek ezek a kampányok, és ennek megfelelően tudja azokat tovább optimalizálni. Helyi készletet is hirdető kampányok kiértékelésekor fontos figyelembe venni, hogy nem minden esetben online történik meg a konverzió. A helyi készlethirdetések fő célja a bolti látogatások ösztönzése, ezért a kampánybeállításokat és optimalizálást illetően is új megközelítést igényel.
Ezáltal a kampányoknál, amennyire lehetséges, figyelembe kell venni a bolti látogatások eredményét is. Ebben a Google is próbál segítséget nyújtani a bolti látogatásokból származó konverziókkal, ami azonban Magyarországon még nem elérhető, de számítunk rá, hogy előbb-utóbb ez is megérkezik.
Kereskedő által biztosított helyi kirakat
A kereskedő a rendszerben beállíthatja az ún. helyi kirakat funkciót, amelynek lényege, hogy a webshop adott termékoldala (a hirdetés céloldala) tartalmazza az üzletekre vonatkozó elérhetőségi és készletadatokat.
A funkció előnye, hogy a vásárlók azonnal láthatják, hogy a közelükben lévő üzletben elérhető-e a termék, illetve milyen feltételekkel. Ennek hiányában lehetőség van ún. Google oldalakon tárolt kirakat üzemeltetésére, így nincs szükség fejlesztésre a weboldal termékoldali funkciói körében, cserébe viszont keresztül kell menni egy szigorú ellenőrzési folyamaton, amellyel a Google meggyőződik az átadott készletinformációk helyességéről.
„A helyi készlethirdetések egy újabb lehetőség az e-kereskedők számára, hogy jobb vásárlói élményt nyújtsanak, és így többcsatornás értékesítésüket magasabb szintre emeljék.” – mondja Flekács Zoltán.
Hogyan lehet elindítani a helyi készlethirdetéseket?
A funkció bekapcsolásához meg kell adni a vállalkozással, üzletekkel és termékekkel kapcsolatos adatokat és megfelelni a helyi készletbevezetésre vonatkozó útmutató feltételeinek, illetve a Google Cégprofil (korábban Google Cégem) felületén is rendelkezni kell az üzlethelyiségek tulajdonjogával, valamint a megfelelő összekapcsolásokkal.
A hirdetések elindításáig az alábbi lépéseket kell sorrendben elvégezni:
- Ha még nincs Merchant Center fiókod, akkor hozd létre azt, ha már van, akkor engedélyezd a programok között a Helyi készlethirdetéseket és a díjmentes helyi termékadatokat.
- Ha van már Google Cégprofil (Google Cégem) fiókod, akkor ellenőrizd a beállításait, és győződj meg róla, hogy ellenőrzött profilról van szó, illetve olyan telephely(ek)ről, ahová a vásárlók be is mehetnek.
- Hozd létre a helyi készlettáblázatot kiegészítő táblázatként, amiben szerepelnek és rendszeresen frissülnek az egyes üzletekben elérhető termékek, azok készletadatai és árai, amennyiben eltérnek a webshopban szereplő áraktól.
- Győződj meg róla, hogy a Merchant Center feldolgozta a kiegészítő táblázatot és minden termékhez – ami a fő táblázatban szerepel – megvan a készletadata. Ezt ellenőrizni fogja a Google.
- Amennyiben az ún. Google által biztosított helyi kirakat opciót választottad, akkor még végig kell menni a készletellenőrzésen, melynek során a Google ellenőrzi, hogy valós készletadatokat adtál-e meg a kiegészítő táblázatban. Néhány véletlenszerűen kiválasztott terméket le is kell fényképezni a bolt polcain termékcímkével és árral együtt. Kereskedő által biztosított helyi kirakat alkalmazása esetén erre a készletellenőrzés lépésre nincs szükség, cserébe ott a termékoldalakra vonatkozóan vannak a hagyományos Shopping-hirdetéseknél szigorúbb elvárások.
A Teljesítménymaximalizáló kampányoknál a helyi készlethirdetések automatikusan engedélyezve vannak, amennyiben a helyi termékek készlettáblázata fel van töltve.
A standard Shopping-kampányok esetében a kampánybeállításoknál be kell jelölni a „Helyi üzletekben értékesített termékek engedélyezése” opciót, hogy a helyi készlethirdetések futni tudjanak.
Egy plusz jó tanács a kereskedőknek
Fontos még megemlíteni, hogy a Shopping-kampányoknál érdemes CSS (Comparison Shopping Service) szolgáltatón keresztül hirdetni, ugyanis így nagyobb versenyelőnyre tehetünk szert. A CSS licensszel ugyanis akár 20%-kal csökkenhet a Shopping hirdetési költségünk vagy kb. ennyivel emelkedhet a megjelenési arány. Illetve ezek a CSS partnerek ideális esetben további támogatást is tudnak adni a helyi készlethirdetések meglehetősen bonyolult beállításával vagy általánosságban a hatékony Shopping-kampányok futtatásával kapcsolatban.
Kapcsolódó tartalmak
- Milyen hirdetései vannak a konkurenciának? Nézzünk utána! Google és Facebook
- Nem akarok szerepelni a marketing videóban. Hogy csináljam? Videó hirdetés
- Így tanulj a versenytársaid Facebook hirdetéseiből (és győzd le őket)!
Kiemelt kép: Google Support