Ha a saját idődet adod el, akkor havonta maximum 1,5 millió forintot kereshetsz. Akkor is, ha minden rajtad múlik?! Állapítottuk meg néhány évvel ezelőtt egy Minner podcastban, amikor egy milliárdos vállalkozást felépítő cégvezetővel beszélgettem. Persze ez egy szám, valaki picit többet is ki tud hozni. A téma igazán elgondolkodtató volt akkor, így újra behoznám nektek ezt a témát. Két dolog miatt is: Az egyik az, hogy az AI miatt ezt megváltozhat, és az időnkből akár többet is ki tudunk hozni, a másik pedig természetesen ezt csak úgy tudod skálázni, ha delegálsz.
Mit kellene most megoldani, hogy ez több legyen?
- AI-t akarod kiaknázni és így többet kihozni? – Időt kell szakítani az AI megismerésére, beépítésére a cégbe. A NAGY DOBÁS anyagban leírt tűzoltás mellett a kérdés, hogy mikor?
- Szeretnéd megoldani csapatépítéssel, alkalmazottak bevonásával. Vagyis nemcsak a saját idődet adod el, hanem az egész cégét. Lehet, hogy ezt már el is kezdted, de megakadtál. – Itt beleütközöl abba, hogy idő is menedzselni a munkatársakat, és még valahogy a profitból is elvesz az egész. Oldjuk meg!
Mi ez a havi 1,5 millió forint?
Magyarországon akár alkalmazottként, akár vállalkozóként, ha csak a saját idődet adod el, akkor havonta 1,5 millió forintnál többet nagyon nehezen tudsz megkeresni, sőt az esetek többségében ez a plafon. (Ennyit kapsz készhez adók levonása után, nettóban).
Egy ponton aztán erre rájössz, sőt valahogy ez az összeget is nehezen súrolod alulról, amikor elkezded új munkatárs felvételével elérni ezt a célt. Mi történt az elmúlt időszakban, amikor is 2-4 munkatárssal bővültél?
Ügyfeleink válaszai alapján összeszedtük a legtöbb ilyen megélést:
- „Eddig 8 órát dolgoztam, most 12-őt mióta munkatársak vannak és még idegeskedhetek is, mert nem végzi el a munkát.”
- „Fele annyira végzi el a munkát az alkalmazott, mint én…”.
- „Ha nem figyelek oda egy napig, megáll a munka.”
- „Már van asszisztensem, de még mindig én válaszolok az összes fontos e-mailre.”
- „Úgy érzem, most már nem a cégben dolgozom, hanem a kollégák problémáiban élek.”
- „Ha most felveszek egy embert azt a profit rovására tudom csak, mit csinálok rosszul?”
Mondhatni szívbe markoló, mert te is átélted valamelyiket a fentiek közül.
Ha havonta 3 milliót akarsz keresni,…
… akkor nem kétszer annyit kell dolgoznod, hanem máshogy.
Olvasgasd csak ezeket a mondatokat, mert sokszor beleütközünk, hogy azt gondoljuk ugyanazzal az eszköztárral sikerül elérni dupla eredményt (miközben még változtattunk is a „felálláson”). Eszement egy gondolat, amit el kell hessegetni!
Időt kell nyerni, időt kell kapnod, hogy a növekedéssel tudj foglalkozni, akkor is ha most tűzoltásban vagy. A megoldás erre a cégvezetői, vállalkozói rutinok megváltoztatása.
Folytatnám a NAGY DOBÁS cikksorozatnál behozott napi cégvezetői, vállalkozói időbeosztás témát egy másik felütésben.
Változtasd meg a napi rutinod! NAGY DOBÁSOD lehet a piacon, ha erre figyelsz!
A delegálás nem ott kezdődik, hogy parancsolunk, hanem megtervezzük és szervezzük a munkát.
#kutatás: Mit is csinálnak a cégvezetők egy csúcsteljesítményű cégnél? Michael E. Porter és Nitin Nohria kutatók (Harvard Business School) tanulmányukban erre keresték a választ és 27 CEO mindennapjait vizsgálták. A megfigyelt cégvezetők hetente 30+ órát személyes találkozókkal töltöttek (munkatársakkal való egyeztetés).
Erre mondod ezt, hogy:
De hát ezt én is csinálom! Beszélgetek a munkatársakkal. Vagy a másik, hogy: Mit lehet ennyit beszélgetni?
És ezek jogos felütések, főleg azért is, mert a kutatásban részt vevő cégek átlagos éves árbevétele 13 milliárd dollár. Ott természetesen a munkaidő nagy részét kiteszik az egyeztetések. De pont azért hoztam, hogy zökkenjünk ki a kisvállalkozói valóságból, hiszen ezek a cégek már kitapasztalták a legjobb működést! Mert egy magyar kisvállalkozásnál a munkatárssal való beszélgetések nem azok, amelyeket a csúcsteljesítményű cégeknél csinálnak. Sokszor inkább a cégvezető oldaláról egy közlés, a munkatársak meg széttárják kezüket, „makognak” valamit.
Nyúljuk le az ő cégvezetői rutinjukból ezeket a megbeszéléseket. Ott van a tanulmányban vizsgált cégvezető. Ő kiadja a feladatot, hogy XY munkatárs készüljön fel X projektből. A munkatárs izzadtan, reszketve tér be a meeting roomba, érezni azt, hogy dolgozott az összefoglalón, jelentésen…. Van nálad ilyen szituáció? Valószínűleg nincs. A legtöbb kisvállalkozásnál a meeting szervezése, ezen való agyalás is a cégvezető dolga és a munkavállalók csak ülnek, mint nyuszi a fűben, sőt a megbeszéléseken síri csend van. Akkor ki dolgozik kinek?
Mi a végeredmény? Konstatálod, hogy nem akarnak együttműködni a munkatársak. Holott lehet, hogy csak a keretezéssel van gond?!
#tipp: Próbáld ki, hogy teljesen kiveszed magad a képletből egy feladat, projekt átbeszélésénél (meetingnél). Rábízod XY-ra a megbeszélés szervezését, lebonyolítást, megbeszélés részleteinek kidolgozását (agenda, kinek kell részt vennie, küldjön e-mailt…).
Ezzel eléred, hogy akik ezen dolgoznak, felkészülnek ők sokkal jobban érzik a cég érdekeit, könnyebb bevonni őket döntésekbe, érdemben hozzá tudnak szólni.
Részt is vehetsz ezeken a meetingeken, de távol is maradhatsz és te csak egy összefoglalót kérsz. Meglátod hogy szárnyalnak. Ha nem, akkor pedig közbe tudsz lépni. Vezető vagy! Vezető vagy! Vezető vagy!
A kutatás továbbá rámutatott még, hogy a vizsgált cégvezetők a munkájuk 43%-ában tudatosan a fő stratégiai prioritásaikkal foglalkoztak, ami egybe cseng egy másik, a NAGY DOBÁS anyagban bemutatott kutatással is.
Jól állunk? Hogy állunk? Hogy haladunk?
Heti szinten neked ezt kutatnod kell a munkatársaknál, kérdezned, figyelned.
Vezetői rutin a beosztottakkal való kommunikációban:
- havi szinten a munkavállaló teljesítményének értékelése, vagy elismerése, személyes céljainak átbeszélése, visszajelzések
- heti rendszerességű pedig az előbb említett „HOL ÁLLUNK?” témakör. Ahol is te figyeled hol is kell beavatkozni, segíteni, figyelmeztetni, emlékeztetni. És persze te szervezed a céged!
Vezetői rutinod:
- szerepkörök definiálása, felelősségi mátrix
- riportálás kérdés, elemzés (státusz meetingek)
- szűkkeresztmetszetek definiálása
- feladatok, projektek írásban történő leírása, elvárások definiálása
- Természetesen a stratégia, célok meghatározása, de most a munkaszervezéssel kapcsolat tényezőket nézzük.
Ahhoz, hogy rávegyük az embereket az önálló munkavégzésre, önálló gondolkodásra új szabályok és működés (rendszer) kell.
Ezekben segítenek neked a Minner Cégfejlesztési ötletei, hozzá kapcsolódó útmutatók! Nézz rá most! Kattints ide!
3 lépés, hogy kilépj az 1,5 milliós plafon alól:
- Tervezd meg a heti rutinodba a vezetői fókuszidőt. Ebben az időben csak a növekedéssel, terjeszkedéssel, stratégiai kérdésekkel foglalkozol. Kezdj apró lépésekkel, legyen először heti 2 óra.
- Írd össze, mi minden múlik most még mindig rajtad. (E-mail, ajánlat, vevői panasz, asszisztens koordináció stb.)
- Jelöld meg közülük azt az egyet, amit egy hónapon belül le tudsz adni másnak. Akár egy külsősnek, AI-nak, vagy egy új kollégának.
Milán mit is akartál mondani az AI témával az elején? Az is érdekelne még
A szakértők szerint az Ai miatt megvalósulhat az, hogy egyetlen egy ember képes felépíteni egy milliárd dollár értékű vállalkozást. Pusztán úgy, hogy AI agent-eket dolgoztat a cégében.
Ez egy izgalmas és reális felütés. Hogyan tud ez megvalósulni egy olyan hazai cégben, ahol jelenleg folyamatos tűzoltás folyik, vagy alultőkésített és még AI tudást is magunkra kellene szedni? IDŐT kell nyerni. Nagyjából 3-6 hónap alatt fel lehet szedni annyi AI tudást cégvezetőként, hogy lássuk milyen irányba kell befektetni. Ezt a kérdést azért hagyom most nyitva, mert foglalkozunk ezzel még később, és első megoldandó feladatod most, hogy átalakítsd a napi cégvezetői rutinod, hogy nyerj időt akár erre, akár arra, hogy a munkavállalók által elérd a skálázódást.
Tipp! Térj vissza a NAGY DOBÁS cikkre is!
A NAGY DOBÁSOD a Minnerrel.
A fenti felütésben szeretnél haladni, és végre fellélegezni, új sikereket elérni? Akkor két irányba indulhatsz el a Minner által:
Felveszed a Minnert tanácsadóként, hogy közvetlen szakmai segítséget kapj. Az üzleti tanácsadás díja 119 000 Ft (összesen 2 óra + felkészülés). Részletek ide kattintva: Minner üzleti tanácsadás, konzultáció.
Másik megoldás, hogy mindezt önkiszolgáló módban meg tudod oldani, vagyis nem kell több százezret kifizetned, igazán hibrid módot találtunk erre neked! A Minner Előny előfizetésben a tagokkal idén a cégvezetői, naptárat módosítjuk úgy, hogy azzal sikert érjenek el.
Hogyan? A Minner Előnyben:
- A több mint 20 Cégfejlesztési ötlet segít, hogy tudd mit kell beépíteni a naptáradba.
- E-mailben kapott instrukciókat.
- Közvetlen kapcsolat a Minnerhez. Elküldöd ezzel kapcsolatos kérdéseid, és segítünk, hogy félév alatt elérd a céljaid!
- A Minner-féle üzleti terv sablon az aktív tervezésben lesz segítségedre.
- További üzleti cikkek a Minner Előny oldalon, amelyeket csak azok olvashatnak, akik Minner Előny tagok. (tudod, mint Michael, ezeket reggel olvasod)
- Letölthető guideok, útmutatók toborzástól a Facebook hirdetés útmutatóig.
Szerezd be az előfizetés félévre! 34 500 Ft-ba (6 hónap) kerül az ÚJ NAPTÁRAD, a NAGY DOBÁSOD! Így érjük el a legjobb eredményt!
Újabb sikeres Minner vállalkozókat szeretnénk avatni!
Javasolt cikkek (előfizetéshez köthető):
- Cégfejlesztési ötlet 22.: Vezesd a céged, ne csak dolgozz benne! Vezetői feladatok
- Cégfejlesztési ötlet 20.: Delegálás. A feladatok legyenek elvégezve
- Cégfejlesztési ötlet 14.: Jelentések, riportok bevezetése a cégbe.
- Cégfejlesztési ötlet 9.: Munkaszervezés digitális feladatkezelőben (Trello, Monday…)
Forrás: Michael E. Porter és Nitin Nohria – Harvard Business School
https://every.to/napkin-math/the-one-person-billion-dollar-company-d7638dde-429d-4d2a-9cac-35aa943f1cb9
Fotó: Canva