Itt a reményvállalkozók kora? Ne ess ebbe a kategóriába!

Dátum

Megosztás

Az elmúlt évtizedekben egyre könnyebb lett vállalkozást indítani. Lehet túl sok vállalkozó lett? Bár most a gazdasági körülmények sokakat bezárásra kényszerít, de nem ez a fő ok, amiért sokan bedobják a törölközőt. Találtunk egy másik tényezőt, amely a vállalkozókat korlátozza abban, hogy valóban elérjék pénzügyi és egyéb céljaikat a vállalkozásukban. Vajon te is a címben említett reményvállalkozói kategóriába tartozol? Ha igen, az sem gond, hiszen valahol el kell kezdeni, de ebből a szintről el kell rugaszkodni.

Ki a reményvállalkozó? Mit kell tudni róla?

Előre is elnézést kérek, ha megbántok valakit, de inkább én adjak egy virtuális pofont, mint a piac. A „reményvállalkozó” kifejezés olyan személyeket ír le, akik formálisan elindították vállalkozásukat, de nem rendelkeznek az igazi vállalkozói szemléletmóddal és attitűddel. Az érintett embereknél gyakran az alkalmazotti gondolkodásmód domborodik ki, és úgy tűnik, hogy vállalkozásukat inkább reményre, semmint konkrét üzleti tervezésre és tudásra alapozzák.

Többször is említettük már ezt a megdöbbentő számot:

a magyar vállalkozók 70%-a élete során soha nem kapott ilyen irányú képzést, nem tanult a vállalkozás építésről.

A Global Entrepreneurship Monitor vállalkozáskutatása szerint a magyarok csupán harmada rendelkezik azzal a tudással, ami egy vállalkozás elindításához, működtetéséhez szükséges lenne. 

Ez miért is gond? Mivel nincs elég ismeretük:

  • A hiányzó üzleti stratégia miatt nem tudnak reagálni sem a lehetőségekre, sem a veszélyekre.
  • Nem tudják miben is kellene dönteniük, döntést hozniuk. (Cégvezetőként döntéshozó vagy!)
  • Hiányzik a sikeres napi működéshez szükséges információbázis.
  • A vállalkozás elemzésének hiánya miatt azért marad az álomkergetés, mert nem néz szembe a cégvezető a vállalkozást érintő hibákkal, nem veszi észre a lehetőségeket. Ez persze kisvállalkozóként részben önismeret, másrészt kapcsolódik a folytonos „agyaláshoz” is.

Néhány példa, hogy jobban elmélyüljünk benne:

#példa

Egy piacteret indít egy vállalkozó, mert úgy látja van benne lehetőség, mondjuk egy Vinted szerű oldalnak, vagy éppen barkács piactérnek. Itt az üzleti gondolkodás, tudás hiánya miatt:

  • Nem veszi figyelembe, hogy ő valójában egy marketing felület (a webshopok, vagy eladók szempontjából). Marketing tudás a cégben a TOP 1%-ban van? Ha nem, akkor rövid időn belül földbe áll.
  • Üzleti stratégiát kell felállítania, hogy a cég mit fog csinálni az első 1-2 évben, majd a 2-3. és így tovább. Lehet ez változik időközben (pl. felgyorsul), de kell terv. Továbbá jól mutatja, hogy az üzleti modell, a napi működés változik, nem állandó! Ezt a reményvállalkozó nem csinálja, vagy felületesen.
  • Kapcsolódó Minner anyag: Üzleti terv minta. Használd a Minner-féle üzleti tervet a folyamatos tervezéshez is

Egy webshopot indít valaki, mert úgy látja arra a termékre van kereslet. Itt az üzleti gondolkodás, tudás hiánya miatt:

  • Alig költ marketingre, miközben „ugyanabban az online plázában” versenyez mindenkivel. Erről itt beszéltem: Miért nem tud sikeres lenni ma egy e-kereskedő? Mutatjuk! VIDEÓ
  • Kereskedő lett, de közben nem tud kereskedni. Nincsenek havi szinten ajánlatai, nem keres új termékeket. Ő választotta a kereskedelmet, de nem akarja megtanulni. Ez is a piacismeret része. Tudd, mi kell adott piacon a sikerhez!

B2B piaci szereplő, vagyis cégeknek ad el (pl. webfejlesztő cég, takarítócég…). Az üzleti szemléletmód hiánya miatt:

Alkalmazotti gondolkodás mód vs üzleti szemléletmód

Az elmúlt két évben annak szenteltem az időmet, hogy jobban megértsem az üzleti szemléletmód sajátosságait. Sok vállalkozót figyeltünk meg, hogy miként reagálnak különböző szituációkra. Sőt, a 17 000 fős üzleti közösségünket is teszteltük (több poszton keresztül is). Ebből kiderült, hogy a siker nemcsak az üzleti tudáson, hanem az üzleti szemléletmód elsajátításán is múlik.

Ne csüggedj! Ez ösztönös reakció!

Az, hogy először az alkalmazotti attitűd hat jobban rád, ösztönös, hiszen az üzleti szemléletmód elsajátítása gyakorlást igényel, és hosszabb időbe telik, míg kifejlődik.

Lássuk csak néhány tényezőt, ami ösztönös alkalmazotti gondolkodás, és gátolja a vállalkozói sikereket:

  • Kicsiben gondolkodás, költség – befektetés téma figyelmen kívül hagyása. Tapasztalatom az, hogy például marketingre nem mernek költeni a vállalkozók, cégvezetők, mert kiadásnak tartják és nem befektetésnek. Alkalmazottként nehéz megemészteni például azt, hogy valaki napi 150 000 forintot elköltsön Facebook vagy TikTok hirdetésre. Nem is kell ennyit egyébként, de már napi 10 000 forint költésnél is húzkodják sokan a szemöldöküket (webshopként viszont abszolút egy ponton ennyit el fogsz költeni – napi 150 ezer Ft-ot). Kapcsolódó: Webshop sikersztori: Lunalux. Fogfehérítőből több tízmillió havonta
  • Kudarctűrés – régebben, amikor kutattam, hogy mi a különbség egy alkalmazotti és egy vállalkozói gondolkodásmód között akkor azt találtam, hogy:
    • Egy alkalmazotti beállítottságú ember egy kudarcon nem tud túllépni és sokáig azon rugózik. Pl. „Jajj elköltöttem 700 000 forintot feleslegesen a … -ra és ne jött be…”. Majd a kardjába dől.
    • Egy vállalkozói beállítottságú ember tudja, hogy ez része a működésnek, hogy kockáztatni kell. Leporolja magát, tanul a kudarcból és megy tovább.
  • „Egyszerre nem fut 4 hirdetésem, mert zavarja az embereket” – mondja egy vállalkozó, aki már több mint tíz éve cégvezető. Nos a sikerei elmaradása mutatja is, hogy nem cégvezetőként gondolkodik. Itt magából indul ki, ami hiba. Ez mindig hiba! A piacra figyelj, vevőkre, információkra, adatokra.
  • Felhúzza, hogy valaki „fiszfasz terméket” értékesít és ebből sikeres (pl. mobiltok, örökkarkötő, sneaker adás-vétel, tartalomkészítő…). Ebben az a baj, hogy a saját piacán is lemaradhat üzleti lehetőségekről, mert nem hallgatja meg a piac, a vevők, fogyasztók mit akarnak (miért fizetnének). Elmennek mellette a lehetőségek.
  • Nem tud elengedni, ragaszkodik a vevőkhöz, ügyfelekhez. Klasszikus hiba szokott lenni, hogy nem mert NEM-et mondani és mindenre igent mond. Vagy olyan szolgáltatást, terméket futtat, amin egyébként nincs is haszna, és sok erőforrást felemészt (még közvetlen haszna sincs). – Elemzés hiányát mutatja.

Minden szituációra igaz, hogyha megállt egy ponton a vállalkozás, akkor a vállalkozó mindent és mindenkit hibáztat (konkurencia, piac, gazdaság, állam, szomszéd kutyája…), csak saját magát nem.

Még itt sorolhatnám tovább, de itt van erre egy cikksorozatunk, ami már 17 részes, benne üzleti feladványokkal, üzleti szituációkkal. Ha valaki ezeken végigmegy, elolvassa, megnézi hogyan reagáltak a feladatokra a többiek, azzal már mélyítheti az üzleti szemléletmódját. https://minner.hu/tag/uzleti-feladvanyok/

Sokat segíthet az üzleti attitűd fejlesztésében az a 4 részes cikksorozat, ahol milliárdosok gondolkodásmódjába láthatsz bele. Balogh Petya és Csillag Péter milliárdos :

Te mennyire vagy áldozat a kognitív torzításoknak?

Ha még mélyebbre akar ásni valaki a témának. Akkor a kognitív torzítások témakört érdemes tanulmányoznia.

És merre tovább, ha azonnali megoldást akarsz?

Van megoldásunk! Ez a Minner Előny előfizetés. Ha már eddig eljutottál, akkor az látszik, hogy keresed a megoldást. Ez jó! Használd úgy a Minner Előnyt, mintha egy üzleti könyv lenne, csak folyamatosan frissül, digitális, jár hozzá podcast és még magyar példákkal, megvalósítási lépésekkel is televan!

Forrás: Global Entrepreneurship Monitor / Nemzeti Vállalkozási Kontextus Index
Fotó: Canva

Mándó Milán
Mándó Milán
Azt az üzleti blogot írom, amit én is szívesen olvasnék. A célom, hogy nap mint nap benntartsalak az üzleti flowban, fenntartsam a lelkesedésed! 9 éve foglalkozom azzal, hogy vállalkozások működését fejlesztem, újítom meg. Imádom az üzleti statisztikákat, stratégiákat, kutatásokat és ezeket mind összekapcsolni. És ebben segítek neked a cikkekben, oktatásokban, sőt akár chaten is!