Mennyit költsünk marketingre és azt egyedül, vagy marketing kivitelezővel, tanácsadóval tegyük? Egy érdekes gondolat motoszkál a fejemben az utóbbi pár hétben ezzel kapcsolatban és úgy gondoltam megosztom veletek. Marketing matek, akár ez is lehetett volna cikk címe. Mikor elkezdtem olvasni a Csak egyszerűen című könyvet még inkább belém hasított ez a gondolat. Leírom először a sztorit, a háttértörténetet, ami már lehet téged is érintett, vagy találkoztál ezzel a problémával, gondolattal.

Szeretnék reklámozni, kész a weblap meg minden, vagy új termékem lett…

Múltkor felvetett egy témát egy webfejlesztő tag a mastermind csoportunkban. A lényege az volt, hogy egy szépségszalon, vagy mondjuk egy kisebb helyi vállalkozás, mondjuk pub, étterem weboldalát miután elkészítették a megrendelő megkérdi, hogy milyen lehetőségei vannak online reklámozni. Na most egy kisebb fodrász szalon egyből nem fog megbízni egy nagy marketing gurut, vagy kivitelezőt, mert lehet nincs rá pénze. Mit mondana egyből egy marketinges, persze részben igaza is lenne, hogy legalább havi 200-300 000 forintodba fog kerülni… Igaz ez? És mit csináljon az ember havi 100 000, vagy alatti reklámbüdzsé esetén?

Megéri-e marketinget csinálni 100 Ft-os Google és Facebook kattintási költség mellett? És mikortól éri meg szakemberre bízni?

Számoljunk egy kicsit túlzott kattintási költséggel (tapasztalat, hogy ennél kevesebb még akkor is, ha nem szakember csinálja). Az alábbi példa általános számokat tartalmaz, persze lehetne ennél jobbak is az eredmények, de átlagot számoltunk, sőt drágább kattintási költségekkel is, hogy biztosan összehasonlítható legyen. Igen számos tényező befolyásolja még a marketinget, ezt aláírom, de tudod kell valami kézzel fogható. Na lássuk a matekot!

Magának csinálja a vállalkozó: 

  • Napi 1000 Ft-ot költünk reklámra Facebookon is és Google Adsban is (régen Google Adwords).
  • Tehát napi 2000 Ft-tal számolva ez
  • havi 60 000 forint és
  • napi átlagosan 20 kattintás jön a weboldalára 100 Ft/kattintás költséggel számolva.
  • Csak direkt hirdetés a termékére, szolgáltatására, meg időnként egy-egy boost poszt, amit úgy érez a vállalkozó (cég), hogy Facebookon érdemes reklámozni.

Megbíz valakit, kiadja egy marketing kivitelezőnek

  • Egy marketing kivitelezőt megbíz a hirdetésekkel, online marketinggel. Mondjuk ismertségi körben talál valakit, aki a Google hirdetéseket és a Facebook hirdetéseket is optimalizálja és egy kis kampánytervet is készít FB posztokkal. Ezért fizet 50 000 Ft-ot. Valójában alatta ugye érzi ő is, hogy nem kap jó minőséget, sőt ez is a minimum ár egy kivitelezőnél.
  • A kattintási költségét a szakember leviszi 30 Ft-ra FB-on, Googleban pedig 70 Ft-ra beáll. A jobb szűrési feltételek miatt relevánsabb látogatók is jönnek, de annyira nem számottevő a különbség.
  • 1000 Ft napi FB keretből jön 30 kattintás, míg 1000 Ft Googleból jön 14 kattintás naponta. Ami dupla annyi látogató, mintha egyedül csinálná.
  • Így fizet 110 000 Ft-ot összesen – 60 000 Ft reklámköltség + 50 000 marketing kivitelező.
  • Most nem számoltam a grafikai költségekkel és hasonló felmerülő egyéb marketing kiadásokkal

Összehasonlítás

Egyedül 60 000 Ft-ot költ és napi 20 látogató keresi fel a weboldalát, marketing kivitelezővel 110 000 Ft-ot költ el és napi 44 látogató keresi fel a weboldalát. Tehát nagyjából dupla annyi.
Jó-jó megbíz egy marketing kivitelezőt, de mindannyian tudjuk, hogy azért tudnak furcsaságok jönni. Nem teljesítés, ugyanúgy van munkája vele a vállalkozónak, cégnek, tehát így is-úgyis időt kell a marketingre szánni, ha van-ha nincs szakember.
Ha 110 000-et teljes egészében a példa alapján online hirdetésekre költi (szakember nélkül) 100 Ft/kattintási költséggel számolva, akkor az napi 37 kattintást eredményez átlagban. Érzed, hogy nem is olyan nagy a különbség a szakértői napi 44-hez képest? Főleg úgy, hogy valójában 100 Ft/kattintási költség kisebb is, csak direkt nagyobbal számoltam.

Konklúzió

Napi 4000 Ft online reklámköltésnél még nem érezhető a különbség egy cégnél a saját marketing kampányai esetében, mintha egy kivitelezőt megbízna, nem is beszélve a sok problémáról. Ez havi 100-120 000 reklámkeret jelent. Az említett összeg felett már érdemes szakembert megbízni.

+Most azzal nem foglalkoztunk, hogy az online marketing mennyire hatékony, mert egyértelmű, hogy aki kitartóan reklámoz online több vásárlót szerez. És valójában 100 000 Ft alatt számolhatnánk bármiféle ROI-t, de nagy különbség nem lenne, mert a marketing nem csak FB és Google hirdetésből áll. És az online marketing eredményességét még befolyásolja a termék, üzleti modell, egyéb dolog. Ezekről itt olvashatsz: Még több vevő kell! Még jobb marketingre van szükségem! Mit csináljak?

Még ilyen számolós cikk: Mennyibe kerül egy influencer, véleményvezér? Mennyit fizessek neki, hogy megérje

Fotó: Bruce Mars / Unsplash

Iratkozz fel a Minner hírlevélre! Feliratkozás! Minden hétfőn 5 üzleti, gazdasági hír összefoglalóját kapod meg emailben (nem csak a Minner a forrás, hanem Index, HVG, G7/24...). Kattints ide a feliratkozáshoz!