vasárnap, január 17, 2021

Melyik légitársaság részvényét vegyem, ha mégis arra adom a fejemet? Jó vétel a Wizz Air? Ha igen, miért?

Csábítóak még mindig az alacsony részvényárfolyamok a légitársaságoknál, vagy éppen a turisztikához köthető cégeknél (pl. hajózás). Biztosan bosszant, hogy kimaradtál a nagy tech rallyból (óriási emelkedés), most már azok a részvények magasan vannak, így keresed az új lehetőségeket. Nos a légitársaságok többségének a részvényét még bottal sem érdemes piszkálnod, de van olyan, amit érdemes! Na, de először is nézzünk egy intő jelet, amit érdemes figyelembe venned!

A világ legnagyobb, legsikeresebb befektetője Warren Buffett idén tavasszal szinte teljesen leépítette a befektetéseit a légitársaság szektorból. Igaz nem csak ebből szállt ki, rengeteg készpénzt halmozott fel Buffett, ennek oka persze az is lehet, hogy vár még a részvényvásárlással, újabb szinteket vár több szektorban is. Természetesen még így is rengeteg részvénye van, sok társaságban tulajdonos, így az emelkedést is megfogta. Ezért jó hosszú távban gondolkodni (Buffett légitársaság eladásaíról itt írtam).

Az előbb is belinkelt cikkben óva intettelek attól, hogy beszállj abban a viharos időszakban, főleg úgy, hogy a legtöbb légitársaság veszteséges volt egyébként is. Mindezt úgy, hogy közben felívelőben volt a légiutak száma. A szektor nem egyszerű, tavaszig szenvedett attól is, hogy folyamatosan volt pilóta hiány, de egyéb munkaerőhiány is. Most már tisztul a kép, több információnk van, szerencsére a részvények nem is mozogtak annyit, találunk jó vételt.

A hatékony légitársaságokat kell keresnünk – Fapadosok előnyben

“Mennyire egyszerű!” Mondhatod magadban, mikor a bekezdés címét olvastad. Logikus lehet, hogy főleg a többségében rövid távolságokba utakat indító társaságok tudnak leggyorsabban kijönni a válságból. Ez mind szép és jó, sőt még logikus is, hiszen a turizmus jövőre is még a sebeit nyalogatja. De hogyan találjuk meg azokat a cégeket, akik azon kívül, hogy fapadosok vagy lokális körön belül repülnek, még hatékonyak is?

A válasz a repülőgépparkban van. Minél kevesebb típust kezel a cég, annál hatékonyabb.

Na, de még hagyom, hogy ülepedjen benned az információ. Hiszen tudnod kell, hogy bár fapados légitársaságok a gyűjtő nevük, annyira nem fapadosak, vagy nem mindre mondhatjuk rá ezt. Egy biztos, van pénzük. Az olyan nagy légitársaságokhoz képest, mint a Lufthansa, vagy az Air-France, akik már évek óta 1-3%-os profitrátával dolgoznak. Ezzel szemben az olyan légitársaság, minta Southwest Airlines, vagy a WizzAir, 10%-os rátát is el tud érni. Zongorázni lehet a különbséget igaz? Sőt érdekesség, hogy az utóbbi légitársaságok árbevételének tetemes része a kiegészítő szolgáltatásokból van, de erről majd lejjebb a Wizz Air-nél.

Kevés géptípus = sok pénz megmarad, magas megtérülés

A feladatunk tehát, hogy megtaláljuk azokat a légitársaságokat, akiknek a gépparkjukban nincs sok különböző géptípus, hanem inkább 3-4-van csak, de abból nagyobb mennyiség. Ez teszi lehetővé számukra, hogy nem kell megtanulni kezelni a különböző géptípusokat, sokkal jobban rutinból tudnak hozzányúlni a gépekhez, általában azonos hibákkal szembesülnek, azonos feladatokkal. Kevesebb típussal így még több utat is meg tudnak tenni, jobban kihasználni az időt (értsd több gép a levegőben), gyorsabb a felkészítése a repülőknek. Arról nem is beszélve, hogy a pilóták esetében is előnyös, hogy ugyanazokat a gépeket kell vezetniük, az ugyanabból a gépcsaládból származó repülőgépeket.

Lássuk ezt a valóságban!

Az www.airfleets.net oldalon rákeresünk az adott légitársaságra, és ott megtaláljuk mivel is repülnek.

Air France: nem csoda, hogy alacsony megtérülési rátájuk, illetve nagyobb távolságokra is repülnek. Van itt minden típus!

Air France gépparkja

Ezzel szemben például a Wizz Air:

Wizz Air gépparkja

Vagy például a Southwest Airlines, akiknél szintén 10%-os a megtérülési ráta:

Southwest Airlines gépparkja

Southwest Airlines – Ticker kód: LUV

A légitársaság Amerikán belül repül csak, célja az, hogy a helyi üzleti utazókat, a helyi légi közlekedést lefedje, olcsó és gyors alternatívát adjon az autóközlekedéssel, vagy éppen a busszal / vasúttal szemben. Látható, hogy a gépparkja is többszöröse még a Wizz Air-ének is, de az Air France-hoz képest is impozáns. De amit láthatsz az előző ábrán, hogy mind Boeing 737-es. Óriási előny, hogy könnyebb a szerelése, üzemben tartása, sőt a pilóták is könnyen betaníthatók.

A részvényárfolyamát az alábbi képeken látod. A koronavírus okozta részvénysokk elérte természetesen őt is. De az egyik olyan cég, amely leggyorsabban tud felépülni a válságból, főleg mert a turizmus kis mértékben érinti a működésüket. 43 dollár felett én veszek egy kisebb csomaggal, végre olcsón lehet venni ebből a klassz cégből. Igen, ennek szívesen lennék a résztulajdonosa.

2020-as részvény görbe Southwest Airlines:

10 éves részvénygörbe: Southwest Airlines:

Wizz Air – Ticker kód: WIZZ.L

Nem véletlen, hogy ilyen szép a részvénygörbe a 2015-ös kibocsátás óta. Nézd csak a kép alatt az extra információt!

Igen, nála is előnyös az, hogy a géptípusokból kevés van. Na de van itt még valami, amiben még a Southwest Airlines-t is kenterbe veri: a WizzAir bevételének 41%-a nem a repülőjegyekből van.

Hanem a kiegészítő szolgáltatásokból, termékekből. CarTrawler adatai alapján ezzel globálisan az 5. helyre kerül ezzel az aránnyal. Ha nem százalékban, hanem abszolút értékben nézzük, akkor a Wizz Air 1,1 milliárd dolláros kiegészítő jegyárbevétele a 12. helyre elég.

A téma szakértői általában négy csoportra bontják a kiegészítő bevételeket:

  • a repülés előtti vagy alatti extra szolgáltatások, mint a gépen vásárolt étel-ital, az extra poggyászdíj, az ülőhely kiválasztása, vagy épp a gyors beszállás díja,
  • a légitársaság honlapján vásárolt hotelszoba, autóbérlés vagy utazásbiztosítás ára,
  • a törzsutasoknak járó csomagokból érkező bevétel,
  • és minden pénz, amelyet cégek azért fizetnek a légitársaságnak, hogy megjelenjenek a reklámjaik a repülőgépeken, a váróban vagy a gépeken osztogatott magazinokban.

Jó áron van-e a részvény? Igen!

Most már tudod mit érdemes kutatni egy légitársaság részvényénél!

Merre tovább? Ezeket olvasd el:


Fotó: Markus Winkler / Unsplash
Forrás: airfleets.net, HVG, Finviz.com,

Mándó Milán
Azt az üzleti blogot írom, amit én is szívesen olvasnék. A célom, hogy nap mint nap benntartsalak az üzleti flowban, fenntartom a lelkesedésed!. 6 éve foglalkozom azzal, hogy vállalkozások üzleti modelljét alakítom át, újítom meg. Imádom az üzleti statisztikákat, stratégiákat, kutatásokat és ezeket mind összekapcsolni. És ebben segítek neked is a cikkekben, oktatásokban, sőt akár chaten is!

Instant posztok

MinnerInstant

Már január 16 óta Stellantis néven működik tovább az évente 8,1 millió autót gyártó vállalatbirodalom. Befejeződött a Fiat Chrysler és a PSA hosszú egyesülési folyamata. Már az új részvényeivel is lehet kereskedni a tőzsdén. Az egyesülés lezárása sok megtakarítást hoz magával. Évente 6,1 milliárd dollár költséget lesz képes megtakarítani, mégpedig anélkül, hogy egyetlen gyárat is bezárna. A szinergiák 40 százaléka a platformok és hajtásláncok egységesítéséből, a kutatás és fejlesztés optimalizálásából származhat, 35 százaléka a beszerzések racionalizálásából, 7 százalék az értékesítési műveleteken való spórolásból, a többi általános költségcsökkentésekből ered.

Forrás: HVG

MinnerInstant

A nagy márkák is beszálltak már az elmúlt évekbe na CBD piacba, ahogy a Minneren is írtunk már róla. Nos a Facebook és a Google is tiltja a CBD reklámokat, de láthatóan a nagyobb márkák már kenderolaj, vagy hemp néven hirdetik azt engedi mindkét közösségi oldal.

MinnerInstant

A DPD után a DB Schenker is értesítette a partnereit, hogy nem szállít csomagot az Egyesült Királyságba, mert túl sok adminisztrációt von maga után. Ez baj! Főleg a kereskedelemben ez nemsokára jelentkezni fog problémaként. A BREXIT utáni vámeljárások, feladatok az UK-ban részletesen ebben a Minner cikkben.

A DB Schenker levele a partnereknek:

Tisztelt Ügyfelünk,

Kénytelenek vagyunk azonnali hatállyal ideiglenesen felfüggeszteni a kontinentális Európától az Egyesült Királyságba tartó nemzetközi szárazföldi szállítási szolgáltatásokat.

A Brexit-megállapodás alapján elfogadott megegyezések óriási bürokratikus szabályozásokat jelentettek, különösen az Egyesült Királyságban lévő címzettek számára, akike  jelenleg nem tudunk a törvénynek megfelelő módon kezelni. A legtöbb címzett (importőr vagy címzett/ “consignee”) az Egyesült Királyságban még soha nem foglalkozott vámeljárásokkal, és további útmutatásra van szükségük az új szabályozásokkal kapcsolatban (pl. A helyes tízjegyű árukód megerősítése, meghatalmazás készítése).

Ezért azt tanácsoljuk, hogy halassza el az összes szállítást további értesítésig. Továbbá kérjük,  győződjön meg arról is, hogy a vámkezeléshez szükséges összes papír, azaz az export- és behozatali dokumentáció, valamint az összes címzett, azaz minden közvetlen képviseleti levél és HMRC-információ rendelkezésre áll-e a zökkenőmentes vámkezelés érdekében.

Mindent megteszünk annak érdekében, hogy támogassuk ügyfeleinket mindkét oldalon  a küldő és a fogadó oldalán;; szállítmányozót és a címzetteket, hogy a lehető leghamarabb ismét igénybe tudják venni a  szolgáltatásainkat.

Ha kérdése van, forduljon a helyi DB Schenker csapathoz segítségért  és további információkért.

A DB Schenker csapata

Forrás: Trans.info

MinnerInstant

Ezen biztosan felnevetnek a nagyon hívő bitcoinosok. De minden végletet meg kell vizsgálni. Az Azonnali.hu -n egy átfogó cikket találtam a témában, ami körbe rájra az ellen oldalt. Ebből kiragadok most egy részt:

Eddig legalább nyolc Nobel-díjas közgazdász fejtette ki arról véleményét, hogy a bitcoin egy spekulatív lufi, köztük

A cikket itt tudod teljesen elolvasni.

MinnerInstant

Pearson Prentice Hall kutatásából kiderült, hogy az emberek 65%-a az információt csak akkor tudta teljesen feldolgozni, ha az vizualizálva is volt. Ha csak hanggal, vagy csak szöveggel volt, a figyelmük hamar lankadt, elkalandozott, vagy üveges tekintettel bár nézték, agyuk nem fogott fel semmit.

Az MIT kutatóinak mérései alapján egy szempillantás alatt 8 képet is képesek vagyunk feldolgozni. (13 milliszekundum egy kép feldolgozása, 100 milliszekundum egy pislogás. Ugyanezen kutatás szerint az agyunkba továbbított információ 90% -a vizuális, a fennmaradó 10% pedig az érzékeink többi része között oszlik meg (pl. hallás, tapintás…).  

Látod! A kép nekünk is segített! Irány az a cikk, ami még tovább segít ebben: Amikor a vevőd hülyeséget kérdez, amögött még több száz, sőt akár több ezer elszalasztott…


Megnézem a többi Instant üzleti posztot! 

További friss cikkek