Robotok uralják a világot, Arnold Schwarzenegger pedig elkéri a ruháinkat, majd visszanézve az „I’ll be back” hangzik el a szájából. Na jó, ez már nagyon alufóliasapkás elmélet, viszont az tény, hogy az AI folyamatosan tör előre. A nagy IT cégek visszafogták a munkarőfelvételt, sőt leépítenek, a marketinges szakma is vakargatja a fejét, hát még a kreatív szakemberek, maikor meglátták, hogy videót is tud már alkotni az AI. Egyre több kutatással is találkozunk. Most egy olyat hoztunk amiből kiderül, hogy a vállalkozók hogyan látják a jövőjét a mesterséges intelligenciának. Arra is választ kapunk, hogy hol használják napi működésben a vállalkozók. És itt még kérdés, hogy később hol akarják hasznosítani az AI nyújtotta előnyöket.
Ma már nem tudunk elmenni az AI mellett
Az AI elveszi a munkát, és majd megdönti a világot – szól a fáma arról, hogy mi is lesz a jövője a mesterséges intelligenciának. De tényleg, elveszi a munkánkat? Azért ez egy kicsit erős kijelentés, én úgy látom, hogy inkább segíteni fogja majd, mint elvenni. A statisztika, amely alapja volt ennek a cikknek azt mutatja, hogy a hazai cégek a következőképpen fogják felhasználni az AI-t a következő évben:
- Legmagasabb, 58%-ban az adminisztrációban szeretnék használni
- utána az ügyfélszolgálat jön a marketinggel karöltve 38-38%-ban
- kicsit lemaradva, 35%-al a pénzügy és könyvelés követi őket
- majd 32%-al az emberi erőforrás menedzsment.
És most jön a fekete leves: a különböző iparágakban működő hazai vállalatok 46%-ának még nincs letisztul képe arról, hogy hogyan is fogja használni az AI-t.
A második legérdekesebb statisztika számomra a mesterséges intelligencia kihívásai a megkérdezettek szemében. A válaszadókat aggasztja
- hogy kevés az AI-val dolgozni képes szakember
- az adatbiztonság kezelése
- a bizalmas információ kezelése
- hogy a dolgozók nem bíznak az AI előnyeiben
- hogy magas az AI bevezetésének és működtetésének költsége
- hogy a vezetőség nem bízik az AI előnyeiben
- nem látok kihívásokat a mesterséges intelligenciával kapcsolatban.
A résztvevők több, mint negyede, 26% gondolja úgy, hogy nem megbízható az AI. A vezetők közül csak egy picit kevesebb, 23% gondolja ugyanezt.
Persze, ha ráeresztjük minden céges titkunkat, akkor rá tudunk fázni, de nem feltétlenül kell olyat a kezébe adni az AI-nak, amiből nekünk probléma származhat. A következő részben megnézzük, hogy különböző cégek már most hogyan használták fel a mesterséges intelligenciát, mit tudtak belőle profitálni.
Nem csak a Randstad készített ugyanakkor kutatást, hanem a Billingo is – megvizsgálták, hogy a hazai cégek mire használják az AI-t. Ők megkérdezték a cégeket, hogy jelen helyzetben mire is használják a mesterséges intelligenciát, és a következő eredmények születtek:
És hogy mire is használnák a vállalkozók szívesen? Pénzügyi területen és a döntéshozatali folyamatokban szeretnének hatékonyabbak lenni. Emellett 66%-uk úgy nyilatkozott, hogy az AI az egészségügy, az oktatás valamint a gazdasági és társadalmi folyamatok terén is rengeteg lehetőséget rejt magában.
Nézzük, hogy más területeken hogy használják az AI-t
Feedly
A Feedly egy kicsit kakukktojás, mert nem egy AI-t is bevető cég, hanem a konkrét szolgáltatása a mesterséges intelligencián alapul.
A Feedly ugyanis maga egy AI eszköz, ami megadott paraméterek alapján válogat össze híreket. A Minnernél is előszeretettel használjuk, így nem nekünk kell bújni a híroldalakat, amikor a Hírszemléhez keresgélünk, hanem az eszköz összegyűjti nekünk a releváns cikkeket.
Facebook – DeepFace
A DeepFace-t a Facebook arra használja, hogy az AI-t megtanítsa felismerni az embereket a képeken. Te is valószínűleg találkoztál azzal a funckióval, amikor kitettél egy csoportképet, majd javaslatot tett az oldal arra, hogy “meg szeretnéd jelölni az ismerősöd?”, és nagy valószínűséggel azt a személyt hozta be elsőként, aki ténylegesen a képen van.
A legdurvábbat még nem is mondtam: 97%-os pontossággal ismeri fel az embereket, míg az emberek ugyanezen a teszten csak 96%-ot értek el. Tehát jobban ismeri fel az arcokat a mesterséges intelligencia, mint egy hús-vér ember.
Minner – AI Brandnév generátor
Mi sem tudtunk elmenni az AI mellett. Egy kreatív héten született az ötlet, amit végül megvalósítottunk, és a mai napig üzemel.
Így született meg az AI brandnév generátor. 2023 májusában indult el, azóta több, mint 90 ezer (!) nevet generáltak már. Alapvetően a segítség volt a legfontosabb faktor, emellett marketinget beleszőttük. Így a generálóknak nem csak nevet generál, hanem idővel akár cikket is tud ajánlani.
A Minner Messenger-ére kötöttük az AI-t úgy, hogy azon felül, hogy te is leírod milyen márkanévre van szükséged mi is belenyúltunk, hogy jobb neveket kapj. Több ezer névgeneráláson teszteltük és lesz ez még jobb is!
Mennyire jól működik? Nagy márkák neveit generáltuk újra. Így lett a Netflixből Flixerz, a Fantából FizzUp, a Foodorából pedig Quickbites. Itt láthatod a többit logóval együtt: Az AI újra kitalálta a nagy márkák neveit. Ikea, Netflix, Fanta,…
De vannak még példák a média világából is:
- A francia Le Monde az AI fordítóprogram segítségével az újság angol oldalára naponta 30 új sztorit tud kirakni, amit AI nélkül elképzelhetetlen lenne. A cikkeket élesítés előtt valós emberek ellenőrzik.
- A svéd Aftonbladet-et nap végén AI-vel generált összefoglalót készít a nap híreiből, ezeket imádják a fiatalabb olvasók.
- A német Express.de életre keltett egy virtuális újságírónőt Klara Indernach néven (KI, németül a mesterséges intelligencia azaz Künstliche Intelligenzre utalva) , aki a cikkek 5 százalékát írja, témáit hús-vér emberek szerkesztik és ellenőrzik.
- A szlovák Radio Express rádiósuk, Barbara Hacsi hangját klónozta. Hacsiko az éjszakai ügyeletesük, aki éjjelente kommentálja a rádió hírportáljának napi híreit, itt meg is lehet hallgatni:
Szóval láthatod, nem csak a nagyok használnak AI-t. Lehet a legegyszerűbb folyamatoptimalizálás is, de ha nem akarsz ennyire belefolyni, akkor bőven elég egy chatbotot rákötni a mesterséges intelligenciára, és a termékeddel kapcsolatban minden infót megadni neki, hogy legyen adatbázisa. Szóval ne félj használni az AI-t, mert hidd el, hogy többet tud segíteni, ha jól használod!