Gamification, játékosítás a marketing új “fegyvere”, amivel megsokszorozhatod az eladásokat

Majd figyeld csak meg, hogy a brandépítés mellett a gamification, vagyis a játékosítás lesz az, amivel előrukkolnak majd a marketingesek az elkövetkező években. Jah igen, és most én is. Most a játékosításról szól ez a cikk, mellyel útjának is indítottam a témát a Minneren, hisz ez az első ilyen témájú tartalom az oldalon. Igen ám, de a Minner már jó ideje teszteli a játékosítás eszköztárát, hogy biztos alapokon tudjak gyakorlatias tippeket, ötleteket adni a későbbiekben. És eszméletlen élvezetes ez a gamification a marketingben, a cégek életében. Nézzük is miről van szó!

Játékosítás, gamification – az alapok, fogalom

Fogalma a Wikipédián: A gamification (az angol game ’játék’ szóból és a ‑fication ’valamilyenné alakítás’ végződésből, szó szerint ’játékszerűvé tétel’) játékelemek alkalmazását jelenti az élet játékon kívüli területein, hogy a folyamatokat még érdekesebbé és lebilincselőbbé tegye. A gamificationt elsődlegesen az online térben szokták alkalmazni, de az eredeti koncepció nem zárja ki az offline alkalmazási lehetőségeket sem.

A lényege tehát az, hogy valamilyen folyamatot, vagy magát az információt, amit át szeretnénk adni, azt játékosítjuk. A marketingben a tartalommarketinghez sorolják ezt a területet. Sokan azt mondják, hogy a content marketing egyik következő lépcsője, megoldása a cégeknél, ami az online miatt most még jobban előtérbe került. Rengeteg példa van előttünk régről is, például klasszikus, többször említett példa, hogy egy légitársaság papírrepülő versenyt szervezett.

Mi a lényege a marketingben? 

Ahogy fent is írtam a content marketing egyik újdonsága lehet. Tehát főleg az információ átadásának megkönnyítése. A legjobb az egészben, hogy tényleg egy-egy jól sikerült játékosításnál azt veszed észre, hogy játszi könnyedséggel meg tudod ragadni az emberek figyelmét. Példa: Tételezzük fel, kiírnád azt, hogy autószerelő vagy (vagy céged van), akkor arra a kutya se figyel fel. Gondolj bele mennyien vagytok, túl nagy a reklámzaj. De mondjuk csinálsz egy tesztet, mondjuk: Melyik autó illik hozzád – válaszol néhány kérdésre és kidobja / Tudsz mindent az autódról / Teszt, hogy mennyit tudsz a BMW-kről / Teszt, hogy …. – miközben töltik ki bizony nálad vannak, be tudod építeni a marketing kampányodba, sales funneledbe (tölcséredbe), kommunikációdba és bizony máris hozzád kötik, hogy bizony te mivel is foglalkozol. Mivel is? Hát nem műkörömmel, hanem autókkal.

Milyen jellemző típusai/megoldásai vannak a játékosításnak, amit te is tudsz használni?

Most azokat gyűjtöttem össze, amiket te is legtöbbször fogsz használni az elkövetkező időben.

  • Tesztek/kvízek/fejtörők – Ezeket a “legkönnyebb” elkészíteni, megvalósítani. A Minner is több ilyet csinált már (lásd lent). Főleg a trivia teszteket szeretik az emberek. Tudod, amikor két vagy több válasz közül ki kell találni melyik a helyes. Gyors ötlet (későbbi cikkekben még lesz erről szó). Tehát fogd meg a területedet, nézd meg milyen témában tudsz kvízt csinálni. Nézd meg a vásárlóid kapcsolódó érdeklődési körét és azokban a témákban keresgélj kérdéseket, témákat, amik köré kvízt tudsz csinálni. Lehet, hogy egy kvíz elkészítése 5-8 órádba fog kerülni, de megéri!
  • Versenyek – Bármi, ami a termékedhez kapcsolódik. Egyébként ez összekapcsolható gerillamarketing akcióval is, mivel nem csak online, hanem offline versenyt is érdemes csinálni. Gondold bele, miben tudnak versenyezni!
  • Pontok gyűjtése/Ranglisták – Klasszikus példa, főleg online megoldásoknál., hogy a vevőid, vásárlóid különböző pontokat gyűjthetnek azok alapján, hogy vásárolnak, vagy mennyire aktívak… Például: írnak véleményt az oldaladon X-pont, kommentelnek, vásárolnak…  Ez ismert lehet egyébként a fórumokon, már régóta bevett szokás, különböző szintek, rangok vannak, időnként jutalmazzák is a top résztvevőket.

Minner gamification megoldásai a gyakorlatban

Év elején döntöttem el, hogy bizony ráfekszem erre a témára, mert erős közösséget akarok építeni és erre jó megoldás a gamification. Attól, hogy neked nem média oldalad van, neked is fontos lehet a közösség. És természetesen nekem is a sales szintén központi elem, mivel például online tréning oktatást is értékesítek játékosítással. Jöjjön is ez első példaként.

Minner tesztek/kvízek:

Eddig 3 trivia típusú tesztet indítottam el a Minneren. A Playbuzz.com oldalon elkészítem a kvízt, majd egyszerűen csak beágyazom a Minner.hu oldalra, blogbejegyzésekbe. A tőzsde témával kezdtem és hamar rákaptam, mert az első tesztet 4700-an töltötték ki úgy, hogy szinte 80%-a organikusan jött a Minnerre, sőt még a videós tőzsde oktatásom kampányát is megdobta és több eladásom is lett a kvíznek köszönhetően.

A kvízek:

Kávés játék – Ez még nagyon friss. 

Ez egy közös promóció volt egy minner.hu-s szponzoré és részben egy saját projekt a Cégkirakó promóciója is (könnyű volt összekapcsolni és a kettő erősítette egymást), utóbbi egyébként szintén egy gamification projekt.. A játék az volt, hogy meg kellett tippelni mennyi kávészem van a pohárban. 1 hét alatt 250 tipp jött. És ezzel bebizonyítottuk, hogy tényleg létezik tömegek bölcsessége, mert a tippek átlaga pontosan kiadta, hogy mennyi kávészem van a pohárban. A tömegek bölcsessége pedig a Cégkirakóhoz kapcsolódott, amiről még lesz lent szó. Erről itt írtam:  Pontosan kitalálták az emberek, hogy mennyi kávészem van a pohárban

Ez pedig a feladvány volt, ami FB-on és Instagramon összesen 25 000 videómegtekintést generált (volt ráköltve 5000 Ft facebook reklám is, ami nem sok).

MinnerAkadémia ranglista (csak belépett felhasználók látják)

A videós oktató oldalamon a tanítványok pontokat gyűjthetnek. Például pont jár, ha végignéztél egy videóanyagot, videót, vagy letöltesz egy fájlt, vagy emailt megnézel. A rendszer ranglistát csinál belőle. Jelenleg ajándék oktatásokat, kedvezményeket kapnak érte a felhasználók, de van még egy két ötlet a tarsolyban.

Fotó: InspiredImages / pixabay

Köszi, hogy olvasol! Gyere vissza többször is! Sikeres 2020-at!