Gamification, azaz játékosítás, a marketing új „fegyvere”, amivel megsokszorozhatod az eladásokat

Dátum

Megosztás

Majd figyeld csak meg, hogy a brandépítés mellett a gamification, vagyis a játékosítás lesz az, amivel előrukkolnak majd a marketingesek az elkövetkező években. Jah igen, és most én is. Most a játékosításról szól ez a cikk, mellyel útjának is indítottam a témát a Minneren, hisz ez az első ilyen témájú tartalom az oldalon. Igen ám, de a Minner már jó ideje teszteli a játékosítás eszköztárát, hogy biztos alapokon tudjak gyakorlatias tippeket, ötleteket adni a későbbiekben. És eszméletlen élvezetes ez a gamification a marketingben, a cégek életében. Nézzük is miről van szó!

Játékosítás, gamification – az alapok, fogalom

Fogalma a Wikipédián: A gamification (az angol game ’játék’ szóból és a ‑fication ’valamilyenné alakítás’ végződésből, szó szerint ’játékszerűvé tétel’). Játékelemek alkalmazását jelenti az élet játékon kívüli területein, hogy a folyamatokat még érdekesebbé és lebilincselőbbé tegye. A gamificationt elsődlegesen az online térben szokták alkalmazni, de az eredeti koncepció nem zárja ki az offline alkalmazási lehetőségeket sem.

A lényege tehát az, hogy valamilyen folyamatot, vagy magát az információt, amit át szeretnénk adni, azt játékosítjuk. A marketingben a tartalommarketinghez sorolják ezt a területet. Sokan azt mondják, hogy a content marketing egyik következő lépcsője, megoldása a cégeknél, ami az online miatt most még jobban előtérbe került. Rengeteg példa van előttünk régről is, például klasszikus, többször említett példa, hogy egy légitársaság papírrepülő versenyt szervezett.

Mi a lényege a marketingben? 

Ahogy fent is írtam a content marketing egyik újdonsága lehet. Tehát főleg az információ átadásának megkönnyítése. A legjobb az egészben, hogy tényleg egy-egy jól sikerült játékosításnál azt veszed észre, hogy játszi könnyedséggel meg tudod ragadni az emberek figyelmét. Példa: tételezzük fel, kiírnád azt, hogy autószerelő vagy (vagy céged van), akkor arra a kutya se figyel fel. Gondolj bele mennyien vagytok, túl nagy a reklámzaj. De mondjuk csinálsz egy tesztet, pl.: melyik autó illik hozzád – válaszol néhány kérdésre és kidobja / Tudsz mindent az autódról / Teszt, hogy mennyit tudsz a BMW-kről / Teszt, hogy …. – miközben töltik ki, bizony nálad vannak, be tudod építeni a marketing kampányodba, sales funneledbe (tölcséredbe), kommunikációdba és bizony máris hozzád kötik, hogy bizony te mivel is foglalkozol. Mivel is? Hát nem műkörömmel, hanem autókkal.

Milyen jellemző típusai/megoldásai vannak a játékosításnak, amit te is tudsz használni?

Most azokat gyűjtöttem össze, amiket te is legtöbbször fogsz használni az elkövetkező időben.

  • Tesztek/kvízek/fejtörők – Ezeket a „legkönnyebb” elkészíteni, megvalósítani. A Minner is több ilyet csinált már (lásd lent). Főleg a trivia teszteket szeretik az emberek. Tudod, amikor két vagy több válasz közül ki kell találni melyik a helyes. Gyors ötlet (későbbi cikkekben még lesz erről szó). Tehát fogd meg a területedet, nézd meg milyen témában tudsz kvízt csinálni. Nézd meg a vásárlóid kapcsolódó érdeklődési körét és azokban a témákban keresgélj kérdéseket, témákat, amik köré kvízt tudsz csinálni. Lehet, hogy egy kvíz elkészítése 5-8 órádba fog kerülni, de megéri!
  • Versenyek – Bármi, ami a termékedhez kapcsolódik. Egyébként ez összekapcsolható gerillamarketing akcióval is, mivel nem csak online, hanem offline versenyt is érdemes csinálni. Gondolj bele, miben tudnak versenyezni!
  • Pontok gyűjtése/Ranglisták – Klasszikus példa, főleg online megoldásoknál., hogy a vevőid, vásárlóid különböző pontokat gyűjthetnek azok alapján, hogy vásárolnak vagy mennyire aktívak… Például: írnak véleményt az oldaladon: X-pont, kommentelnek, vásárolnak…  Ez ismert lehet egyébként a fórumokon, már régóta bevett szokás, különböző szintek, rangok vannak, időnként jutalmazzák is a top résztvevőket.

Minner gamification megoldásai a gyakorlatban

Év elején döntöttem el, hogy bizony ráfekszem erre a témára, mert erős közösséget akarok építeni és erre jó megoldás a gamification. Attól, hogy neked nem média oldalad van, neked is fontos lehet a közösség. És természetesen nekem is a sales szintén központi elem, mivel például online tréning oktatást is értékesítek játékosítással. Jöjjön is ez első példaként.

Minner tesztek/kvízek:

Eddig 3 trivia típusú tesztet indítottam el a Minneren. A Playbuzz.com oldalon elkészítem a kvízt, majd egyszerűen csak beágyazom a Minner.hu oldalra, blogbejegyzésekbe. A tőzsde témával kezdtem és hamar rákaptam, mert az első tesztet 4700-an töltötték ki úgy, hogy szinte 80%-a organikusan jött a Minnerre, sőt még a videós tőzsde oktatásom kampányát is megdobta és több eladásom is lett a kvíznek köszönhetően.

A kvízek:

Kávés játék – Ez még nagyon friss. 

Ez egy közös promóció volt egy minner.hu-s szponzoré és részben egy saját projekt a Cégkirakó promóciója is (könnyű volt összekapcsolni és a kettő erősítette egymást), utóbbi egyébként szintén egy gamification projekt.. A játék az volt, hogy meg kellett tippelni mennyi szem kávé van a pohárban. 1 hét alatt 250 tipp jött. És ezzel bebizonyítottuk, hogy tényleg létezik a tömegek bölcsessége, mert a tippek átlaga pontosan kiadta, hogy mennyi szem van a pohárban. A tömegek bölcsessége pedig a Cégkirakóhoz kapcsolódott, amiről még lesz lent szó. Erről itt írtam:  Pontosan kitalálták az emberek, hogy mennyi kávészem van a pohárban

Ez pedig a feladvány volt, ami FB-on és Instagramon összesen 25 000 videómegtekintést generált (volt ráköltve 5000 Ft facebook reklám is, ami nem sok).

MinnerAkadémia ranglista (csak belépett felhasználók látják)

A videós oktató oldalamon a tanítványok pontokat gyűjthetnek. Például pont jár, ha végignéztél egy videóanyagot, videót vagy letöltesz egy fájlt, emailt megnézel. A rendszer ranglistát csinál belőle. Jelenleg ajándék oktatásokat, kedvezményeket kapnak érte a felhasználók, de van még egy -két ötlet a tarsolyban.

Fotó: InspiredImages / pixabay

Mándó Milán
Mándó Milán
Azt az üzleti blogot írom, amit én is szívesen olvasnék. A célom, hogy nap mint nap benntartsalak az üzleti flowban, fenntartsam a lelkesedésed! 9 éve foglalkozom azzal, hogy vállalkozások működését fejlesztem, újítom meg. Imádom az üzleti statisztikákat, stratégiákat, kutatásokat és ezeket mind összekapcsolni. És ebben segítek neked a cikkekben, oktatásokban, sőt akár chaten is!

Brandépítés hozza el a céged következő szárnyalását! Márkaépítés lépései, folyamatai

Rengeteg előnye van a márkaépítésnek, de ami a legszembetűnőbb mind közül, hogy nagyobb reklámköltség nélkül is vevőket tudsz szerezni, továbbá sokkal kiszámíthatóbb bevételed lesz....

Kombucha, Hard Seltzer, kraftsör trendek. Melyikbe éri meg belevágni?

2019 óta kisüzemi, kézműves sörfőzdék arzenálja robbant be a piacra. Több boltban külön szekciót kaptak azok a sörkülönlegességek, amelyek kinézetükkel, ízvilágukkal tűntek ki a...

Fizess azért, hogy felmondjanak!

Még az évezred elején a Zappos nevű online ruha- és cipőkereskedő cég kitalálta, hogy egy bónuszt ajánl fel azoknak, akik felmondanak a betanítási időszak...

Keress mellékest! Képzések, amikkel munka mellett kezdhetsz vállalkozni

Álmodozol a vállalkozásról, de túl nagy ugrásnak tűnik a kényelmes állásodat otthagyni a bizonytalanságért? A megoldás, ha a munkaidőn kívül, először mellékállásban, egyéni vállalkozóként...

7 mítosz a franchise-ról: cáfolva!

Amikor meghalljuk a franchise szót akaratlanul is eszünkbe jutnak a nagy gyorséttermi hálózatok, az óriás üzletláncok, azaz a mai modern franchise. Róluk általában tudjuk,...

Miért nem tud a marketingesed eredményeket szállítani?

Ismerős a következő szituáció? Megbízol egy marketingest vagy marketinges csapatot, ügynökséget az online marketinged kezelésével. A szerződést követően aztán egy olyan szituációval találkozol, mint...

Mivel tűnhet ki egy vállalkozás a tömegből? [+kutatás] [+Podcast]

Hogyan érik el a sikeres vállalkozások, hogy ostromolják őket a vevők? Mennyire jó lenne tudni egy általános, bármikor érvényes receptet igaz? Nehéz a teljes...

Az 5 legnagyobb szervezetfejlesztési és HR hiba, amit a kisvállalkozóknak el kell kerülniük

Amikor belevágtam a munkaerő-felvételbe, felhívtam egy HR-es ismerősömet, és azt mondtam neki: "A marketing után a szervezetfejlesztés, HR olyan, mintha eddig csak egy kávét...

10-ből 7 cég nem éli túl a generációváltást. Te készülsz rá?

Bár az egy család által birtokolt vállalatok és vállalkozások adják globálisan az összes cég 80%-át, nagyon kevés éli túl az alapító kiöregedését. Mindössze 30%...