Hírszemle: A közösségi gazdaság rossz? Érdekes oldalát mutatjuk be. Továbbá zöld témát is hozunk

Dátum

Megosztás

Gondolnád, hogy a sharing economy nem is hasznos? Egy érdekes oldalát nézzük meg a közösségi gazdaságnak, amire eddig mi sem gondoltunk. Wolt, Foodpanda, vagy Uber modell árnyoldalai. Beszélünk még arról a fizetési bónusz megoldásról, amikor is a cégek már akkor adnak plusz pénzt, amikor elkezdi a cégnél a munkát a munkavállaló. Érdekes, ezt még emésztgetem cégvezetőként. Mi a különbség egy influencer és egy tartalomkészítő között? Erre is keressük a választ, meg is találjuk természetesen. A mikrofonok mögött Sólyom Eszter, Nyiri Donát és Mándó Milán. Vágjunk bele!

A podcast hanganyaga

Spotify-on itt éred el, Apple Podcastben itt éred el, vagy az alábbi lejátszón keresztül:

A témák, hírek időbélyegei: 

  • Fenntarthatósági platformot csinál a Zalando, About You, és a Net-a-Porter – 2:40
  • Megéri-e egy vállalkozásnak zöldnek lenni? Versenyelőny vagy felesleges költség? 14:08
  • Sharing economy másik oldala. Valójában rossz? Wolt, Foodpanda, Uber üzleti modell árnyoldala – 23:00
  • Hiring bonus, itthon még alig használt eszköz. Munkába állás esetén is már fizetnek – 41:21
  • Céges blog, blogmarketing, tartalomkészítői karrier, blogkarrier – 52:25

A hírszemle hírei szövegesen

Csak a híreket látod szövegesen, beszélgetünk is az adásban az adott témákról, érdemes meghallgatni!

Fenntarthatósági platformot csinál a Zalando, About You, és a Net-a-Porter

A három nagy divatipari kereskedő oktatási programot indít partnereik számára, fenntarthatósági szakértőkkel való konzultációra is lehetőséget biztosítanak. A kezdeményezés célja a fast fashion legendásan magas környezeti terhelésének csökkentése a márkapartnerek edukációján keresztül. „Az iparág a világ összes széndioxid-kibocsátásának nagyjából 10 százalékáért felelős, becslések szerint az említett 3 cég közül a Zalandonál ez nagyjából évi 5-6 millió tonnát jelent. A kezdeményező cégek a piac jelentős hányadát fedik le, hiszen a Zalandonak közel 49 millió, az About Younak kb. 30 millió, a főként luxuskategóriájú termékeket forgalmazó Net-a-Porternek pedig nagyjából 5 millió vásárlója van havonta.” – írja a Kosárérték.hu. 

A Zalando magas kibocsátásának nagy részéért annak 4500 márkapartnere a felelős, a cég ezért azt tűzte ki célul, hogy partnereinek 90%-nak tudományos alapú fenntarthatósági céljaik legyenek 2025-re, ennek az elérésében is fog segíteni az edukációs platform. A program pilotja 2022 őszén indul kiválasztott résztvevőkkel majd 2023-tól elérhetővé válik minden márkapartner számára.

Kapcsolódó Minner cikk: Több neves külföldi újság információja szerint „kiszivárgott”, hogy az Amazon által elpusztított heti 130 ezer! termék között előfordulnak Apple termékek, Dyson porszívók, könyvek, de még több ezer COVID-19 arcmaszk is. Jogosan merülhet fel a kérdés, hogy „de miért?” A 130-140 ezres heti érték mellett becslések szerint kevesebb, mint 30 ezer áru van adománynak bélyegezve az Amazon rendszerében. Ez a protokoll nemcsak mérhetetlen pazarlásnak tűnik, de kicsit sem mondható környezetkímélőnek és fenntarthatónak, nem beszélve arról, hogy számtalan család szívesen használna akár több éves, vagy csomagolássérült tabletet, laptopot, telefont. Amazon és a pazarlás. Hulladékból vállalkozás?

Forrás: kosarertek.hu, ecommercenews.eu

Megéri-e egy vállalkozásnak zöldnek lenni? Versenyelőny vagy felesleges költség?

Annak, hogy egy vállalat tesz érte, hogy zöld legyen számos előnye van. Vannak cégek, akik tiszta altruizmusból lépnek ilyen irányba, míg mások elhessegetik a zöldítést, mondván nincs nekik pénzük ilyesmire és elveszítenék az árversenyt. Ha a vállalkozásod egyetlen versenyelőnye jelenleg az ár, akkor igazából már most is lehúzhatnád a rolót, de most tekintsünk el ettől. Jogos felvetés, hogy a zöld megoldások általában drágábbak. A leghatékonyabb technológiákat már sok iparág megtalálta, csak épp belepusztul a bolygó. Eközben az új megoldások sokszor csak extra költségekkel tudják ugyanazt a termelést elérni, miközben maga a kutatás is rengeteg plusz pénz, így aztán a végtermék is költségesebb. Sokak szerint viszont megéri a zöld megoldásokat választani egy vállalkozásnak. Gondolnak itt olyan dolgokra, mint a termékek csomagolása, napelemeket szerelni a csarnok tetejére, visszavenni a saját termékeid újrahasznosítás céljából vagy digitalizálni és elhagyni a papír használatát az irodában.

Jövőbiztos befektetés a szabályozások oldaláról. Az EU egyre több környezetvédelmi akciót fog implementálni, így egy nem zöld vállalatnak lehet idővel muszájból kell majd lépnie. Akkor pedig sokkal drágább lesz és nem tervezett az átállás. A céges zöldítés mellett legnagyobb érv, hogy már nem a Baby Boomerek a legnagyobb társadalmi csoport és főleg nem a legnagyobb pénzköltők. Az X, Y majd Z generáció egyre környezettudatosabb, és ahogy egyre több vásárló jön ki ezekből a korcsoportokból úgy lesz kvázi jövőbiztos befektetés zöldebbé tenni a céged. A legnagyobb előny tehát a marketing, a brand image és a státusz, amit a környezettudatosság ma képvisel. A vásárlók egy részét sose nem fogja érdekelni lebomló-e a csomagolás, de évről évre többen lesznek olyanok, akik az ilyen apróságok miatt a konkurenciád választják majd. A US és UK fogyasztók fele hajlandó többet fizetni egy zöld márka termékéért és ez az arány ennél már csak nagyobb lesz. Itthon valószínűleg kevesebb, de pár év lemaradással mi is ehhez húzunk. 

Forrás: sage.com

Sharing economy másik oldala. Valójában rossz? Wolt, Foodpanda, Uber üzleti modell árnyoldala

Egy 2016-os cikket hoztam be a podcastbe. A közösségi gazdaságot egy olyan oldaláról közelítette meg egy korábbi index cikk, ami egészen elgondolkodtató. Lényegében arról írnak, hogy a sharing economy-nak az árnyoldala az, hogy porba tiporják a munkavállalói jogokat. Lényegében pozitívnak állítják be, hogy bármikor dolgozhatsz, tőled függ mennyit. Aztán végső soron szintúgy van egy főnököd, ami az algoritmus. Mondhatni a „vállalkozó” bemegy a málnásba, azt gondolja ez jó. Közben az algoritmus akár egyik napról változtathatja a megkeresett összeget. Hoz is példát, hogy az Uber csökkentette az egy úton megkereshető pénzek összegét. Itthon hasonló példa a Lime roller. A cikk szinte megjósolta 2016-ban, hogy mit éltek át a Lime rollereket összegyűjtő és töltő partnerek 2021-ben (csökkent a megkereshető összeg egyik napról a másikra). Egyoldalúan változtathat tehát feltételt a cég, és nincs védve a vállalkozó. De ebbe lehet bele se gondolnak a csatlakozó „munkavállalók”.

Erről beszélgettünk, sőt átfordítottunk vajon ez hogyan nézne ki a Minnernél.

Forrás: Index – 2016

Hiring bonus, itthon még alig használt eszköz. Munkába állás esetén is már fizetnek

Egy cikkben olyan jutalmazási módszerekről írtak, amik kifejezetten jól működnek kisvállalkozások esetében is. Nekem ezek közül külön tetszett a signing bonus vagy hiring bonus, aminek tudtam a létezéséről, de még sosem gondoltam rá ilyen kontextusban. A felvételi bónusz inkább nyugatabbra és Amerikában elterjedt, de csak bizonyos iparágakban vált irányadóvá. Lehet hogy az IT szektorban itthon is van, de biztos hogy globálisan abban a legelterjedtebb.

A felvételi bónusz lényege, hogy egyösszegű jutalmat adsz a munkavállalónak a belépésekor. Ez elsőre furcsán hangzik, hiszen épp, hogy az új munkatársnak még nem szoktak járni az ilyen jutalmak. Sok cég az első 6 hónapban vagy 1 évben semmilyen bónuszt nem ad ki, még karácsonyit se. Na ez a teljes 180 fokos fordulat, mivel konkrétan a semmire adsz neki pénzt, viszont meglepően jó eredményt tud hozni. Pszichológiai szempontból már a belépés pillanatában lekötelezed az új munkavállalót. A pénzjutalom csak rövid távon motivál, viszont az új munkatárs egy motivációbombával kezdi a betanulást.

Bár léteznek job hopperek, akik ezeket gyűjtik, a normális alkalmazottakban inkább lojalitást kelt már az első perctől. A csak erre utazókat ráadásul kivédhetjük, ha mondjuk a bónusz csak egy részét adjuk oda már a kezdés napján, a maradékot próbaidő végén, és akár még egy részt majd csak 6 hónap múlva. A felvételi bónusz legérdekesebb része, hogy alacsonyabb bérért is elvállalhatják miatta a munkát. A ma megkapott pénz többet ér, mint ami később kerül hozzánk, így a kezdő bónusz olyan esetekben is döntő lehet, ahol a jelölt bérigénye alsó határán táncolunk. Na most etikátlan lenne csak emiatt kevesebbet adni és kezdő bónusszal lekenyerezni mindenkit, de olyan iparágakban érdemes lenne elgondolkodni ezen, ahol épp nagy a munkaerőhiány, de a vállalkozó nem tudja a magas bérigényt kigazdálkodni. Kompromisszumos megoldás lehet adni egy nagyobb egyösszegű kezdő bónuszt és így kicsit visszább venni a havi bérből.

Forrás: smallbiztrends.com

Céges blog, blogmarketing, tartalomkészítői karrier, blogkarrier

Anno a Minner előtt már blogger voltam, és a brókercégnél ahol dolgoztam 2011-2012-ben már blogmarketinget alkalmazott. Mikor rájöttek, hogy tőzsdés blogger vagyok, rám bízták a cég blogját. És jól tudtuk használni a telemarketingben, ügyfél sales-nél, sőt még meglévő ügyfeleket is folyamatosan odatereltünk. A blogmarketing akkor jó, ha érdekes tartalmat készítünk. Persze néha lehet hibázni, de az unalmas, közhelyekkel, általánosságokkal teli blogtartalmak maximum a Google figyelmét keltik fel, a vevőét nem.

Influencer vs tartalomkészítő (karrier utak)

Az influencer azért gyárt tartalmat, hogy követőket és nézőket szerezzen. A közönséggel való kapcsolata határozza meg a tevékenységét. A tartalomgyártó célja a minőségi tartalom előállítása, közelebb áll egyfajta műsorkészítőhöz, tartalmai maradandóbbak (akár 2-3 éves távlatban is). Influencereket sem ekézzük, hiszen fotó és videókészítésben profi szintre felfejlesztik magukat.

Blogger, tartalomkészítő képzés a Minnerakadémián itt elérhető.

Néhány blogstatisztika

  • Az internet felhasználók 77%-a olvas blogokat
  • 2021 és 2025 között a globális tartalommarketing iparág (ide tartoznak a blogok!) várhatóan 417,85 milliárd dollárral fog növekedni 
  • a hirdetői oldal is ismeri a blogok erejét: a marketingszakemberek 64%-a sikeresen alkalmazza a tartalommarketinget eladások és bevételek generálására; 60%-uk szerint a tartalom (pl a te blogposztod) keresletet generál

Korábbi hírszemlék

Mándó Milán
Mándó Milán
Azt az üzleti blogot írom, amit én is szívesen olvasnék. A célom, hogy nap mint nap benntartsalak az üzleti flowban, fenntartsam a lelkesedésed! 10 éve foglalkozom azzal, hogy vállalkozások működését fejlesztem, újítom meg. Imádom az üzleti statisztikákat, stratégiákat, kutatásokat és ezeket mind összekapcsolni. És ebben segítek neked a cikkekben, oktatásokban, sőt akár chaten is! Új témám lesz most a work-life balance, kiegyensúlyozott élet. Mert mindig kell valami új!