Az USA éttermeinek 52%-ban már van QR kódos menü és rendelési lehetőség – a hazai vendéglátóhelyek messze elmaradnak ettől. A Hírszemle mai adásában beszélgettünk róla, miért tarthatnak ettől az étteremtulajdonosok, és mégis miért érdemes a rendelést digitalizálni. EU-s jogszabály miatt január elsejétől a MOHU a háztartási biohulladékot is el kell, hogy szállítsa majd, ennek részleteit azonban egyelőre homály fedi. Végül az AutoWellisről beszélgettünk, aki válság alatt is bőven terjeszkedik. Épp most olvasztotta magába a cég a ShareNow-t, egy autópiaci óriás van kialakulóban. A mikrofonok mögött Nyiri Donát, Sólyom Eszter, és Mándó Milán.
Youtube-on itt éred el, Spotify-on itt, Apple Podcast-ban itt, vagy az alábbi lejátszókon keresztül:
A heti híreink és témáink:
- 0:00 – Intro
- 0:16 – QR kódos étlapok trendje
- 15:17 – Januártól biohulladék gyűjtés, kötelező!
- 23:11 – AutoWallis tündöklése. Befektetőként is izgalmas
A QR kódos étlap trendje még nem ért ide?
A QR kód leolvasások száma évről évre megtöbbszöröződik. Igaz a legnagyobb trendje Amerikában van, de itt Európában is lehet érezni az irányt. Az éttermeknél a QR kódos menü megoldások régóta jelen voltak a piacon, de a Covid kellett hozzá, hogy valóban erőre kapjon ez a megoldás. A járvány aztán lecsengett és itthon meglepően kevés hely váltott, pedig Sevillában például, majdnem minden belvárosi étteremnek van QR kódos menüje. Miért ne lenne, hiszen rengeteg előnye van. De, hogy konkrét statisztikát mondjak, az Egyesült Államokban jelenleg az éttermek 52%-a rendelkezik digitális menüvel.
A fogyasztói oldalon természetesen komoly eltérések vannak. A 18 és 29 közötti korosztály mindössze 23%-ának nem szimpatikus az a megoldás, míg 60 fölött az emberek 65%-a nem szívesen rendelne így. Szóval ha megfordítjuk ezt, a fizetőképes korú és étterembejáró lakosság körében többen örülnek ennek, mint ahányan ellenzik. Innentől nem látom be, miért ilyen nehéz az éttermeknek ezt meglépni.
Itt van például a QRiosum, akik igazán jó példa. Kapásból ne ragadjunk le ott, hogy étlap, mert a mostani megoldások már teljes rendelési rendszerek. Gyakorlatilag több pincér teljes munkáját ki tudják váltani, hiszen se étlapot vinni, se rendelést felvenni, se fizetéshez kimenni nem kell. Mindez a digitalizáció nem is kerül sokba egy vendéglátóegységnek, hála a felhős szolgáltatásoknak. Egyedül a bevezetési idő, a folyamatok kialakítása fájdalmas, de utána rengeteg pénzt spórol meg a tulajnak.
Ahogy a podcastban mondtam: Ne várd meg, míg a szomszéd megcsinálja. Most lehet rá akár kampányolni is, hogy te bevezetted. Néhány év múlva már csak legyintenek arra a reklámodra, hogy te is bevezetted. Ez egy kihagyhatatlan ziccer!
Magyar példa, leteszteltük: QR kódos étlap létrehozása QRiosum magyar fejlesztésű megoldással. Útmutató, első lépések
Forrás:
https://menu.qrcode-tiger.com/
https://www.restaurantdive.com
Január 1-től kötelező a háztartási biohulladék szelektív gyűjtése
2018-ban született meg az a döntés az Európai Unióban, ami a tagországokat, így Magyarországot is arra kötelezi, hogy 2023. december 31-től kötelezően el kell kezdeni a háztartási biohulladék szelektív gyűjtését – írja a Telex. Az újság arról számol be, hogy öt hónappal a kötelező bevezetése előtt még nemigen látni, hogyan fog ez hazánkban megvalósulni, a tájékoztatással, kommunikációval pedig bőven el van maradva a kormány.
MOHU Mol Hulladékgazdálkodási Zrt. lesz a felelős a háztartási biohulladék begyűjtéséért, amit valószínűleg nem az egész országban egyszerre vezetnek majd be, hanem folyamatosan bővülő rendszerrel és lefedettséggel fog indulni. Még nincs meg az erről szóló jogszabály, egyelőre azt sem tudni, milyen új kukákra számíthatnak a lakosok, valószínűleg minden lakás kap majd egy hulladékgyűjtő edényzetet, a házak pedig egy új kukát. A hulladékot a MOHU fogja majd elszállítani, de annak hasznosítására nem vonatkozik a koncesszió, az más piaci szereplők feladata lesz. Ahogy a vendéglátóipari egységekben és piacokon keletkező biohulladék sem a MOHU dolga lesz.
Elmúlt években bukkant fel az a trend is, hogy olyan háztartási gépeket értékesítenek, ami képes kezelni a komposztot. Hazai vizekre evezve pedig egyre több közkomposztálóval találkozni.
Forrás: https://telex.hu
AutoWallis a válságban is terjeszkedik. Alulértékelt tőzsdei cég
Egy autópiaci óriás nő fel éppen előttünk. Most olvasztotta a cég sajátmagába a leányvállalatát a közösség autómegosztó ShareNow-t. De idén igazán belehúztak a felvásárlásba. Az autómegosztó piacon piacvezetők, a 2022-es működési bevétel alapján 41 százalék volt a részesedésük. Igaz veszteséges ez az üzletág, ahogyan a többi autómegosztó cég is itthon, de az AutoWallis vaskosan nyereséges így is.
Na de voltak itt még felvásárlások:
- Salvador Caetano csoporttal közösen 2022 szeptemberében megvették a Renault Hungária Kft. 50 százalékát, megszerezve ezzel a Renault, a Dacia és az Alpine márkák kizárólagos magyar importőri jogát.
- Idén januárban felvásárolták a Net Mobilitás Zrt. 100 százalékát, a JóAutók.hu és az Autó-Licit.hu működtetőjét.
- Ugyancsak januárban vették meg a Nelson Csoport flottakezelő üzletágának 100 százalékát
- Ehhez jött most a Wallis Autómegosztó Zrt. 100 százaléka.
Az AutoWallis árfolyama egy szűk sávban mozog 126 ft és 87 Ft között. Befektetőként biztonságos részvényként is tekinthetünk rá, és jelenleg láthatóan jó áron is van. Már többször említettem Minner hírlevélben is, és most itt a hírszemlében is, hogy éppen egy export piacképes vállalkozás nő ki a semmiből. Például 2022-ben 39%-kal nőtt a forgalma, és több mint duplája lett a nyeresége a cégnek. Eközben az árfolyam még ezt nem tükrözi.
+érdekesség. Tőzsdére lépett a Budapesti Értéktőzsde. A Budapesti Értéktőzsde Nyrt. újraalapításának 33. évfordulóján belépett a BÉT Standard kategóriájába, tehát lehet vásárolni a részvényét a tőzsdének.
Forrás: https://g7.hu
Korábbi hírszemlék
- Minner kreatív marketing – Üzleti fiaskó Miskolctapolcán – Milliárdos Barbie – 2023. 08. 07.
- Ennyi volt, pénzbe kerül az AI – Duolingo HIBBANT marketing – Tupperware az új GameStop – Hírszemle – 2023.08.07.
- Ezek a világ legértékesebb márkái – Megéri Európában árulni – Itt a digitális smink – Hírszemle 2023. 08. 03.
- Nyilvános TikTok hirdetések – Az AI épp munkahelyeket teremt – A Tesla furcsa bevétele – Hírszemle – 2023. 07. 31.