Nyilvános TikTok hirdetések – Az AI épp munkahelyeket teremt – A Tesla furcsa bevétele – Hírszemle

Dátum

Megosztás

Mennyire zöld a Tesla? Ezt nem tudjuk, azt viszont igen, hogy milliárdos bevétele származik a cégnek szén-dioxid-kvóta kereskedelemből. Azt is megbeszéljük, ideje-e géprombolásba kezdeni, elveszi-e a munkánkat a mesterséges intelligencia. Egy indiai cégnél egyelőre biztosan nem, az IT munkatársakat inkább oktatják és átképzik, hogy az AI technológiához is értsenek. De alacsony hozzáadott értékű call centeres állásokat számoltak már fel az AI miatt. Végül egy eszköz vállalkozóknak: nyilvánosan böngészhetünk a TikTokon futó reklámok között. Piackutatásra, versenytárselemzésre is hasznos a TikTok hirdetéstára. A Hírszemle mikrofonjai mögött Mándó Milán, Nyiri Donát és Sólyom Eszter.

A podcast elérhetősége

Az aktuális adást meghallgathatod Spotify-on, Apple Podcasten, YouTube-on, vagy az alábbi lejátszók egyikén:

Heti híreink és témáink:

0:00 – Intro
0:23 – A Tesla ingyen pénze: Karbon kredit
8:38 – Egy cég 250.000 embert képez AI használatra
19:00 – Figyeld a konkurenciád! Nyilvánosak a TikTok hirdetések

A Tesla ingyen pénze: karbonkredit kereskedelem

A Tesla 2022-ben 1,78 millárd dollár árbevételre tett szert carbon credit, vagyis szén-dioxid-kvóta értékesítéséből. Más autógyártóknak adja ezt el, mert a Teslának megvan hozzá a jogosultsága. De ki és miért veszi?

A kibocsátás-kereskedelmi rendszert működtető szervezet előre megállapít egy szén-dioxid-kibocsátási kvótát cégenként, gyáranként, erőművenként. Ha ennél többet bocsát ki az adott szervezet, akkor a túllépett mennyiség kvótáját meg kell vásárolnia egy másik cégtől, amely a saját kvótájánál kevesebbet használt el, így feleslege halmozódott fel. Nos a Teslánál ez úgy működik, hogy napelem-telepítési üzletágat üzemeltet, és energiatároló rendszereket értékesít, amelyek az üvegházhatású gázok kibocsátásának csökkentésével szén-dioxid-kompenzációs kreditet generálnak.

Mekkora az az összeg? A Tesla éves árbevétele 81 milliárd dollár volt 2022-ben, nyeresége 13 milliárd dollár. Tehát az árbevétel 2%-át és a nyereség 13%-át jelenti a fenti 1,78 milliárd dollár.

A Tesla valóban zöld? Nos ez egy kérdéses része a rendszernek. A pénzt megkapja, ám sorra jelennek meg a médiában (lásd legfelső linkek) azok a hírek, hogy jelentésekben elhallgatja a gyártás során felhasznált anyagok környezetre gyakorolt hatását.

Források: Linkedin, Forbes.com, The Verge, Green.earth, hugas.met.com

Egy indiai cég 250.000 alkalmazottat képez át AI használatra

A Wipro nevű indiai tech óriáscég 1.3 milliárd dollárt költ épp arra, hogy minden alkalmazottját kiképezze az AI használatára és hogy beépítsék azt minél több céges folyamatba a következő 3 évben. 66 országban összesen 250.000 alkalmazott fog AI tréningeken és workshopokon részt venni. A Wipro egy IT tanácsadó és szoftvercég, így elengedhetetlenen számukra, hogy képben legyenek a technológiával. A következő években azt várják, hogy az ügyfeleiknek is AI szolgáltatásokat nyújtanak majd, például szoftverbevezetés, folyamat tervezés, így logikus, hogy képzik magukat. Erre tart a világ, nem megy a technológia már sehova.

Az hír másik érdekes része, hogy a továbbképzésen felül 30.000 embert konkrétan átképeznek AI-hoz kapcsolódó munkakörökbe és valószínűleg még bővülni is fog a szervezet akár több ezer új emberrel. Indiában több tech cég is nagy felvételi hullámokat tervez. Mindeközben az Egyesült Államokban júniusban 173.000 álláshirdetés volt AI skill elvárással vagy ehhez kapcsolódó munkakörrel. Indiában közel 26.000, az Egyesült Királyságban 17.000. A brit nagyvállalatok több, mint fele mondta azt egy felmérésben, hogy a következő 2 évben bővülni fog a létszámuk az AI miatt.

Persze vannak területek, mint az ügyfélszolgálat, ahol egy szintén indiai cég nemrég 90%-os leépítést hajtott végre, mert az AI szinte tökéletesen kiváltotta az emberi munkaerőt.

Források: Outlook India, CNBC

Nézd meg, mit hirdet a konkurenciád a TikTokon

A Facebook Ad Library-hez és a Google hirdetésekhez hasonlóan a TikTok is nyilvánosan elérhetővé és böngészhetővé tette az appban feladott reklámokat a TikTok Creative Center-ben. Lehet keresni a legjobban teljesítő hirdetésekre, szűrni ország, iparág és cél szerint, és így rengeteg inspirációt meríthetünk mások jól teljesítő hirdetéséből. A saját iparágadat is figyelheted, így jó piackutatásra és konkurenciakutatásra. Valamennyi adatot is láthatunk, így kielemezhetjük, melyik hirdetések teljesítenek jól, és lementhetjük az inspiráló reklámokat egy saját gyűjteménybe.

A TikTok hirdetéstárat eléred ide kattintva.

Kapcsolódó cikk: Milyen hirdetései vannak a konkurenciának? Nézzünk utána! Google és Facebook

Korábbi hírszemlék

Sólyom Eszter
Sólyom Eszter
A MinnerAkadémia színfalai mögött azon dolgozom, hogy a legfontosabb információk a lehető legjobb minőségben jussanak el hozzád. A Minneren előszeretettel írok cégkultúráról, társadalmi felelősségvállalásról, szervezetfejlesztésről.