Mikor elmegyek egy autószalon mellett, alig látok embert az autók között, a szalonban. Akkor hogyan érnek el ezek a cégek milliárdos forgalmat? Mi a titka ezeknek az autókereskedéseknek? Több évtizede működő cégekről fogok most beszélni nektek. Már az is megdöbbentő, hogy milyen óriási forgalmat generálnak. Persze, több tízmilliós autókról is van szó, ez is igaz. De lehet, hogy a haszon máshol van, és nem is a kereskedésben? Erre keressük most a választ a „Sikeres cégek” rovatunk újabb részében. A hazai piac két ikonikus autópiaci szereplőjét mutatom most be nektek: a Schiller Autó Családot és a Petrányi Autót.
Youtube-on itt éred el, Spotify-on itt, Apple Podcastban itt.
scSikeres cégek: Autószalonok története: Schiller és Petrányi
A Schiller Autó története egészen 1980-ig nyúlik vissza, amikor az alapító, Schiller Péter nyitott egy gumiműhelyt. A kereslet hozta magával, hogy 1989-ben egy független használtautó teleppel folytatták, majd 1991-ben bekerültek az Opel hálózatába, ezt követte 1993-ban az első szerviz megnyitása. Az alapító azt nyilatkozta, hogy nehéz volt megszerezni a jogokat, mélyen átvilágították a céget. Akkor velük együtt 12-ként csatlakoztak az Opelhez idehaza, az akkori kereskedések közül ma mindössze 3 működik. A privatizáció során meg tudták venni az Újpesti Autójavító Vállalatot. Az első milliókat, milliárdokat hitel nélkül keresték meg. Ma már a Schiller cégcsoport Toyota, Skoda, Fiat, Renault, Dacia és Lexus márkákkal is foglalkozik, sőt a kínai BYD-val is.
A cégvezető ráérzett arra, hogy az első autót könnyű eladni, ám utána a szerviz tartja meg a vevőt, így az következő autóját is náluk vásárolja. A Schiller Autó diverzifikált portfóliót alakított ki: karosszériajavítás, szervizelés, márkafüggetlen flottakezelés és autókölcsönzés is benne van a repertoárban.
Ez segítette őket a válságok átvészelésében is, például a 2008-as válságban a használt és új autókereskedelem gyorsan helyreállt. 2021-es pandémiában az autókölcsönző üzletáguk húzta a rövidebbet a turisták elmaradása miatt, ezt azonban kompenzálta a többi részleg. Rugalmas üzletpolitikájuknak köszönhetően olyan lehetőségekre is le tudtak csapni, mint a 2013-ban leszállított rendőrautóflotta, amely 1250 rendőrautóból állt.
Schiller Gábor, az alapító fia szerint már korábban meg kellett volna lépni, hogy a céget egy menedzsment vezesse, de a későbbi bevezetés ellenére ma jól működik a vállalkozás. Schillerék úgy látják, hogy a mérethatékonysággal tudják átvészelni az átalakuló autókereskedési változásokat, tehát a méretüknél fogva alacsonyan tartják a fixköltségeket. A legnagyobb kihívásuk a megfelelő munkaerő megtalálása (karosszérialakatos, autószerelő). Ebben a megoldást abban látják, hogy oktatóközpontot hoznak létre és együttműködnek oktatási intézményekkel.
2024 év elején nagy változás történt a cégnél. Az Opel márkát hátrahagyva a kínai BYD márka képviseletébe kezdtek bele.
A Petrányi Autó szintén családi vállalkozás, és története a rendszerváltás előtt kezdődik. 1973-ban az alapító, Petrányi István autóalkatrész-kereskedelemmel kezdett el foglalkozni. Az esetleges hiányalkatrészek gyártását helyi szinten megszervezte, a beszállítói kör bővült, és így meghatározó piaci szereplővé vált még az 1990-es évek előtt. A rendszerváltás nekik is jó lehetőséget nyújtott, és az alkatrész-kereskedelem helyett úgy döntöttek, hogy egy Ford márkakereskedést nyitnak, szervizzel megtámogatva. A márkaválasztásnál fontos volt nekik, hogy széles spektrumot lefedjen kínálatában a partner, vagyis személy- és haszongépjárműben is erős flottát tudjanak felvonultatni. Ez jó döntésnek bizonyult, hiszen ekkor gombamód indultak a vállalkozások, amelyek felszippantották az autókínálatot.
1998-ban felépítették második szalonjukat is, és ekkor különítették el egymástól a vállalati és a lakossági értékesítést. A vállalati üzletáguk bővült ekkor a legjobban, már évente 2000 autót adtak el. 2002-ben elindították a Next Autó Kft-t, amely teljes körű flottakezeléssel foglalkozik.
A 2008-as válságot nemhogy átvészelték, de az Unixhoz hasonlóan beletapostak a gázba. Megnyitották harmadik üzletüket a Budaörsi úton. 2019-ben ismét felgyorsult minden, nyitottak egy üzletet Kőbányán, ahol már japán és kínai autókat is elkezdtek forgalmazni. Gondolj bele, már előbb volt kínai kapcsolatuk, minthogy a többi autókereskedő elkezdett volna tapogatózni például a BYD háza táján. Továbbá ekkor elindították a V8 Petrányi üzletágat, ahol amerikai izomautókat kezdtek el forgalmazni, és természetesen márkafüggetlen szervizt is kapcsoltak hozzá.
Szerződésük lett a Budapest Airporttal is, ahol a biztonsági zónában lévő eszközöket üzemeltetik és szervizelik. Az alkatrészpiac is megmaradt, évente 3,5 milliárd forint értékben folyik a kis- és nagykereskedelem a cégnél.
A vállalkozásnál azt mondják, hogy ők széleskörű mobilitási szolgáltatásokat nyújtanak. Ez valóban így van, ha megnézzük, hogy már rövid távú autóbérlés szolgáltatásuk is van, sőt egy brit céggel is leszerződtek, akiknél a turisták előre lefoglalják a Petrányi autókat budapesti érkezésük előtt.
A számok. A legnagyobb hazai autókereskedőket látod a képen:
Nézd meg videóban, vagy podcastban!
További sikeres cégek sztorija itt
- Az összeset összegyűjtve itt is megtalálod: Sikeres vállalkozások listája. Olyanok, amelyeket akár te is csinálhatnál
- Néhányat még itt belinkelek:
- Unix Autó: Óbudai panellakás kisszobájából milliárdos nagyvállalat – Sikeres cégek 5. rész
- Lipóti Pékség: Hogyan tudnak eladni heti 1,5 millió darab nosztalgia kiflit? – Sikeres cégek 4. rész
- BioTechUSA: Ez a magyar cég milliárdossá gyúrta magát. – Sikeres cégek 3. rész
- 1 millió magyar bérügyeit intézik. A bérszámfejtésben ennyi pénz van? Nexon – Sikeres cégek 7. rész
- FOXPOST sikersztori: Saját pénz nélkül vállalkozni? Nekik bejött! Sikeres cégek 2. rész
- 140 millióan használják, mi ez? A magyar startup-csoda: Prezi. Sikeres cégek 10. rész
Forrás:
https://www.bet.hu/Kibocsatok/bet50/2020/bet50-vallalatok/schiller-auto-csalad
https://www.bet.hu/Kibocsatok/bet50/2022/vallalatok/nem-autokat-hanem-mobilitast-arulnak