A vállalkozási ötletek cikksorozatomat nagy lelkesedéssel szoktátok olvasni, sőt többségében már céggel is rendelkeztek úgy teszitek ezt. Most egy olyan dolgot fogok bemutatni, amit alkalmazni szoktam a trendelemzések, piaci tendenciák figyelése közben. Például a 2022-es üzleti ötleteket már 2021 tavaszától készítettem és gyűjtöttem az információkat. Mondhatni állandó piaci megfigyelésben vagyok. Nos lássuk, mi ez az eszköz és hozok rá példákat is természetesen.
Csípjük fülön az innovációt, nézzük meg mit csinálnak most a következő nagy piaci szereplők, kiből lesz a következő slágertermék, szolgáltatás!
Na, de először kezdjük azzal, hogy miért is kell?
A piacodat rombolhatja le egy új piaci szereplő
Míg 10-20 évvel ezelőtt a vállalkozások a termékfejlesztéssel, üzleti modell átalakítással ráértek akár több évtizedet is várni, ez most felgyorsult és már 7 éves ciklusok vannak. Ennek oka a legtöbb területen az alacsonyabb belépési küszöb, a digitális fejlődés. Az új piaci szereplők, megoldások diszrupciós (romboló) tevékenysége sok szektort átalakít, ami lényegében úgy csapódik le, hogy azok a piaci szereplők, akik nem reagálnak a változásra, megcsappanó forgalmat tapasztalnak, aztán jön a kapkodás.
Tehát az, hogy foglalkozz a piacodat érintő változásokkal. Mondok is egy példát:
#példa: Az Astrasun napelem telepítéssel foglalkozó vállalkozás óriási sikereket ér el. 1,6 milliárdos nettó árbevétel mellett 1,2 milliárd profitot tudott felmutatni 2019-ben, de 2020-ban megismételte ezt a forgalmat, majd 332 millió forint adózott eredmény mellett. Wow! Na, de nem dől hátra.
A többi piaci szereplőtől eltérően ők bátran újítanak, náluk például szinte minden tartószerkezet manuálisan állítható dőlésszögű. A többi piaci szereplő erre csak legyintett.
„Ezt az újítást komoly értetlenkedés és elutasítás fogadta, de az idő igazolta. Mert nagyon olcsón és könnyen megoldható, és sokkal jobb termelési eredményeink vannak, mint másoknak. Viszont ez minimális költségemelkedést jelentett. Folyamatosan keressük az új megoldásokat, és ha nem találunk, akkor fejlesztünk valamit” – Nyilatkozta a cég vezetője a Budapesti Értéktőzsdének.
Tudod mit fejlesztenek most? Úszó napelemeket. Bányatavakban fognak úszni a napelemek. Ahogy az alapító mondta, ami nehézség, hogy a víz és az áram nem barátok, de megoldják.
A vevőnek dolgozol és nem a többi piaci szereplő véleménye számít. Ahogy egy régebbi cikkben írtam: „Ezt nem így szokták csinálni a szakmában, szektorban.” Na ekkor kell azt csinálnod!
Merj innoválni!
Figyeld a befektetést kapó startupokat, cégeket!
Ez tehát azért kell, hogy megtudjuk hol és milyen innováció történik adott piacon. Megtudhatjuk, hogy majd néhány év múlva milyen trend várható, felkészülhetünk.
#példa: Tehát a következő lépés, hogy nézzük meg hol is találunk innovációt. Nézzük meg például a konditerem, fitness piacot, ahogy ezt tettük a 2022-es üzleti ötleteknél is (4. üzleti öltet a 2022-es között). Éppen nagy változás előtt van a piac, legalábbis a fogyasztói szokásokat a Covid is megváltoztatta, de még inkább az innovációt felgyorsította. Már lehet nem elég hagyományos kondigépeket betenni az edzőterembe? Lehet, hogy hibrid edzésé a jövő?
Ki kapott ezen a területen sok pénzt? Most azt a részét mutatjuk meg, hogy az utóbbi 2 évben melyik innovatív startup, vállalkozás kapott pénzt. Mindezt tesszük azért is, mert kiemelkedő volt ezen a piacon most a tőkebevonás.
Na de először is ez a piac. A hibrid, otthoni és vagy edzőtermi fitness piacon ezek a cégek aktívak most.
Például Peloton, akik szobabicikli és futópadra szereltek tableteket és online tartanak edzéseket, gamification (játékos, verseny) fűszerezik azokat.
Vagy ott a Liteboxer, ami szintén hasonló, a digitális, online edzést segíti.
Vagy ott a Blackbox-vr.com, vagyis a VR konditerem, ami szintén pozitívan korrelál a piaccal, vagyis Metaverzum, virtuális valósággal. Érdemes rákeresni a VR Gym, VR Fitness szavakra, és azonnal eléd tárul a piac. Látható, hogy sokszor hozzákapcsolnak különböző eszközöket, kondigépeket. Ami azért jó üzlet szempontjából, mert az ügyfél csak nem szerzi be magának otthon az összes elemet. Tehát üzletet lehet rá építeni.
Na, de mennyi a pénz? Mennyit kaptak Milán?
Tudom, hogy ez érdekel, de olyan sok információ van amit át szeretnék adni.
- 20 millió dollár befektetést kapott 2021 nyarán a feljebb már említett Liteboxer. Ez átszámítva 6,3 milliárd forintnyi összeg.
- Weboldal: liteboxer.com/
- Itt vannak a befektetésekről az információk: crunchbase.com/organization/liteboxer
- A Tempo nevű otthoni edzést segítő edzőtükör (AI-val) már 284 millió dollárt kapott befektetőktől az utóbbi néhány évben. Ez 95 milliárd forintot jelent!
- Weboldal: tempo.fit/how-it-works
- Itt vannak a befektetésekről az információk: crunchbase.com/organization/trainwithpivot
A többi piaci szereplőt és megoldást megtartjuk a konzultációkra. Sok területet figyelünk.
Honnan vannak ezeket az adatok? Hol találsz még hasonlót?
A Crunchbase oldalát szoktuk erre használni, mindig látni ki kapott friss tőkét. Továbbá a Techcrunch oldal még ilyen jó információ forrás, ahová szinte mindig felkerülnek a nagyobb befektetések.
Mit csinálj ezekkel az információkkal?
Tehát ez akkor más piacokon is ugyanígy működik, ugyanígy keresni kell, figyelni. Kicsit kell csak kutatni, kattintgatni, időnként ránézni és akkor kirajzolódik több trend is. És át lehet nézni a weboldalaikat, hogy merre terjeszkednek, hogy milyen innovációjuk van, hogy kik használják, hogy mik a vélemények az oldalon. Hogy milyen publikáció jelenik meg róluk, amiből levonhatjuk a következtetést, hogy az ottani fitness piacon mi a helyzet. Persze tény, hogy más piac, például Amerika, de van több Európai startup is. A koronavírus pedig most annyira felborított mindent, hogy a piacok eléggé hasonlóan reagálnak helytől függetlenül.
És kiket vásároltak fel? Na ez is megér egy-két bekezdést
Azt hitted ennyi volt igaz? Na, jön még egy izgalmas információ. Anno nyomoztam, hogy de miért is kell egy startupot annyira feltökésíteni. Persze a kiadások nőnek miközben skálázódik, de mégis miért látni néha irreálisan nagy befektetési összegeket? Tettem fel a kérdést. Kíváncsiságom következő lépése ilyenkor, hogy vagy telefont ragadok, vagy e-mailt és megkérdezem a piaci szereplőktől. Több kockázati tőkéstől jött is a válasz, ami egyébként részben ledöbbentett, másrészt logikus és érthető.
Az Airbnb példáját hozta fel az egyik befektetőtársaság. Azt mondta, hogy csak nézzek rá, hogy mennyi céget vásároltak fel az elmúlt 10 évben. Nos ez azért történt, mert folyamatosan jöttek létre a konkurenciái az Airbnb-nek és ezeket jobb magukénak tudni.
Az elmúlt években 24 céget vásárolt fel (+18-ba fektetett be) az Airbnb. Szintén Crunchbase (Acquisitions rész) a forrás. Nos ezek közül a cégek közül ma már több nem létezik. Szerintem tudod miért. A friss induló piacromboló (diszruptív) konkurenciát gyorsan felvásárolta. 700 millió dollár értékben vásárolt már fel cégeket.
Majd a felvásárlás után legtöbbször az történik, hogy vagy elérhetetlen lesz az oldal, vagy átnavigálják a népet az Airbnb-re. Ahogy az látod az alábbi képen.
Ez izgalmas volt? Olvasnék még ilyenről!
Ne is állj meg! Itt vannak az izgalmas cikkek:
- Vállalkozási ötletek 2022. A legjobb üzleti ötletek a Minnertől
- Termékfejlesztési ötletek, példák. Apple, eMag, Prezi, Mobilfox, TAG Heuer
- Utoljára az Uber, Airbnb, Apple borította fel a piacot? Ki lesz a következő? Digitális…
Forrás: BÉT, Techcrunch, Crunchbase (pontos linkek a szövegben)