Az elmúlt hónapokban több rövidebb Minner instant posztban is már szóba hoztuk a webáruház keresők felturbózását, felokosítását. Ez még aktuálisabb lesz annak tekintetében, hogy egyre jobban megnyirbálják a szolgáltatók (Apple, Mozilla, Google) a remarketing adta lehetőségeket, tehát keresni kell az olyan dolgokat, ahol a konverziót növelni tudjuk. Ez tehát a webáruház saját keresőjének intelligenssé tétele. Vágjunk is bele! Jöjjön néhány példa is!
Látod a fenti képet? Ez az Ikea már felokosított keresőjéből lett kifényképezve. Ha megnézzük a nagyobb webáruházakat (nem a piactereket), akkor látjuk, hogy ez a trend egyre erősebb és érdemes foglalkozni vele. Bár először erre mondanám én azt egy webáruháznak, hogy:
Várj! Először legyen meg az a napi 300-700 látogató, aztán foglalkozzunk az ilyen weboldalon belüli okosításokkal
Mert először legyen rendben a forgalomterelés, legyenek rendben a leírások, legyen konverzió, legyenek kampányok, legyenek videók a tartalmakban, legyenek ábrák, piktogramok.
Ilyen felokosított keresőt használ többet között itthon a Muziker, Benu, ahogy láttad fent, az Ikea is.
A Muziker nemzetközi webáruház (magyar nyelven is van) 43%-kal tudta növelni a keresőből származó forgalmát. A vásárlók 70%-kal nagyobb eséllyel vásárolnak, ha használják egy webshop keresőjét. Most itt növelik a kereskedők a konverziójukat, ezt fejlesztik fel.

A keresőokosító funkciók, bővítmények
- A Muziker a Luigi’s Box Search-öt használja, mint bővítményt.
- De van itt magyar fejlesztésű eszköz is a Prefixbox magyar startup is.
- Ahogy olvasónk írja, KKV árban: Rapidsearch.hu
- További olvasói tipp, jó ár/érték aránnyal rendelkező megoldás: https://start.searchanise.com
- És persze érdemes saját magad is kutatnod. Tipp: bármilyen hasonló eszközre amikor keresel (bármilyen digitális), és találsz egyet, csak írd be a keresőbe a nevét és mellé a similar, vagy alternative szót. pl. Prefixbox similar
Természetesen a soktermékes webshopoknál érdekes ez, sőt feltétel még az is, hogy megfelelő UX és UI -vel rendelkezik a shop.
Webáruház intelligens kereső, okos gyorskereső, search box funkció
Na de mi is ez, mért is jó még? Honnan indul az egész?
Fent már olvashattál egy-két izgalmas statisztikát, de ismételjük meg újra, és nézzük mit is tudunk még.
- 70%-kal nagyobb eséllyel vásárolnak az emberek, ha a webáruház saját keresőjéből indít keresést a felhasználó. (Forrás: Luigi’s Box)
- Majd nézd meg nálad mennyi az arány, de a látogatók átlagos 20%-a használja a keresőt a webáruházaknál. Van olyan szegmens, mint az FMCG, élelmiszer, ahol ez 40%.
- A keresések 10-25%-a fut üres találatokra, erre van megoldás (Forrás: Prefixbox)
- A konverziós ráta a keresőt használó felhasználók esetében 15%. (Forrás: Luigi’s Box).
Rengeteg funkcióval tudod okosítani a keresődet, keresőboxot, de akár a terméklistázó kategóriádat is:
Lényegében a felhasználót tereljük sokkal jobban, és azt a minimális időt, amíg nálunk van, próbáljuk még jobban kiaknázni.
- Szinonimák használata –Ez talán az alapja az egésznek, vagyis a kereső segít, hogy kicsit biztosabban rátaláljon a termékre a fogyasztó, el kell kezdeni szinonima adatbázist kiépíteni.
- Elütések kezelése.
- A gyorskereső (amit a fenti képeken is látsz, például az Ikea-nál, vagy a Muzikernél) testre szabása, keresés megkönnyítése.
- Népszerűbb termékek előrehozása – A rendszer nem ABC sorendbe, hanem kattintás / vásárlás alapján rendezia kereső által kiadott termékeket. (Alábbi kép forrás: Prefixbox)
- A 0 találatos keresések kiaknázása. Előző bekezdésben láttad, hogy a keresések 10-25%-a fut így 0 találatra, nos ezt le lehet nyomni 0% körülire. A fogyasztók tehát mindig látni fognak valamit, az jó! Több mint a semmi, vagy éppen segíted a kategória megtalálásában. Már a szinonimák használata is segít, de ha éppen nem dob ki semmit a kereső, akkor ki lehet tenni az aktuális ajánlatot. Ez az egyik legfontosabb funkció, amit keress majd a különböző megoldásokban.
- Ahogy előző pontban említettem, az aktuális ajánlatokat, népszerű termékeket, akciókat, kampányt is ki tudod tenni a gyorskeresőbe, vagy a találati oldalra.
- Kategóriák kiemelése, kapcsolódó kategóriák beszúrása.
- Innentől fogva fontos lesz számodra a kereső analitika is, vagyis legyen statisztikád arról, hogy mire is keresnek rá, mire kattintanak, hol nagyobb a konverzió, mennyi a 0 találatos keresés…
- Körülnézve a megoldásokban láttam, hogy sok helyen említik, hogy a nagyon személyre, egyénire szabott keresőnél érdemes tiltani a keresőrobotoknál a keresési találatok feltérképezését. Nem jó, ha a Google keresőbe bekerül.
Példa a Decathlonnál
Már többször is hoztuk példaként a Decathlont, akár a Facebook marketingjévelkapcsolatban, akár a csoportmarketinggel kapcsolatban, vagy a keresőből származó látogatók számával kapcsolatban, és most itt a keresőjének a példája.
Alábbi képen a gyorskeresőt, vagyis a kereső mező instant találatait látod.

Az alábbi képen pedig azt, ha rá is nyom a felhasználó a keresésre. Ugye látod, hogy hol is nyúltak bele?

Jönni fog még ezzel kapcsolatban cikkünk egészen biztosan. Nézz vissza többször a Minnerre!
Ez izgalmas volt! Van még ilyen?
- Ideje újragondolni a webshopod üzleti modelljét! Webáruház transzformáció
- Webáruház tulajdonosoknak 5 órányi podcast. Lesz mit meghallgatnod
- 40+ cikk a sikeres webáruház üzemeltetésről. Haladó anyagok, esettanulmányok
fotó: Ikea