Ne görcsölj rá az évtervezésre cégvezetőként! Üzleti stratégiaalkotás [podcast] [kutatás]

Biztosan mindenhonnan látod most, hogy így évtervezés, úgy évtervezés, érezheted picit a nyomást is, hogy csinálnod kell. Nos ezt a témát járjuk most körbe, hiszen nem kell stresszelnünk, vagy ne tekints rá kötelező dologként. Vállalkozók, cégvezetők vagyunk, élvezzük azt amit csinálunk! Továbbá az évtervezésnél hosszabb távban is gondolkodnunk kell. Illetve van itt még valami: lehet neked nem is kell!

A podcast hanganyaga

Spotify-on itt éred el, Apple Podcastban itt éred el, vagy az alábbi lejátszón:

A hanganyag rövid leirata, vázlata

A fő kérdés, amit most vizsgálunk, hogy kell-e ez neked. Kell-e évtervezés, és ha igen, akkor azt hogyan, mikor csinálják a sikeres vállalkozók.

Első fontos információ, hogy: igen, jó ha értékeled az elmúlt egy évet, és előre nézve is készítesz tervet a jövő évre, de! És itt jön a DE! Ezt egyébként folyamatosan kell csinálnod, szokássá, rutinná kell tenned. A legjobb az egészben, hogyha egyszer ezt megcsinálod, akkor ez később kevesebb időt vesz igénybe, sőt könnyebben haladsz előre.

Kinek kell foglalkoznia az évtervezéssel? Neked kell?

A kutatásokból is látszik, hogy azoknak a vállalkozóknak, cégvezetőknek érdemes ilyen tervezéssel, évtervezéssel foglalkozni, akik növekedést szeretnének elérni a vállalkozásukban. Azaz a legtöbb esetben mondjuk egy fodrásznak, étterem tulajdonosnak nem kell, de mondjuk egy webfejlesztéssel foglalkozó cégnek lehetséges, vagy mondjuk egy webshop tulajdonosnak. Tehát olyan területen, ahol valóban lehetséges skálázódnia a cégnek (értsd: növekedni, szintet lépni).

És persze induló vállalkozások esetében indulás előtt, vagy már működő vállalkozások 1-4 évében azért kellhet ilyen terv, hiszen ennyi idő kell, míg növekedési fázisban van egy cég (legyen akár egy fodrászszalon, hiszen kezdő még, vagy egy IT cég).

#kutatás: A The Alternative Board kutatása hasonló eredményre jutott, mint a korábbi hasonló felmérések, hogy a cégvezetők

  • munkaidejük 68%-ában operatív tevékenységet végeznek (napi rutin feladatok, delegálás…)
  • 32%-ában a cég stratégiai dolgaival foglalkoznak, vagyis tervezés, elemzés, növekedési stratégia kitalálása.

Tehát érdemes az egész évben beiktatnod a munkaidődbe a vállalkozásod tervezését.

#kutatás: A Harvard Business Review-ben publikált kutatás alapján kiderült, hogy a folyamatosan, nem egy nap elkészített üzleti terv növelte a cégek sikerességét. Ahogy Francis J. Greene és Christian Hopp fogalmaz: a néhány nap alatt összerakott terv annyit ér, mintha nem is dolgoztunk volna rajta. Sőt a kutatás azt mondja, hogyha papírra is leírjuk a leendő terveinket, az 27%-kal növeli annak sikeres bekövetkezését.

#kutatás: Egy 2010-es kutatásban (bár régi, de tapasztalataink alapján még mindig megállja a helyét) 11 046 vállalkozást vizsgálva kiderült, hogy 30%-kal gyorsabban nőttek azok a cégek, akik aktívan foglalkoztak a vállalkozásuk jövőjükkel, akik frissítették üzleti tervüket.

#kutatás: A tervezés segít, hogy elengedj dolgokat. A sikeres cégek mögött rengeteg kudarc van, de ehhez az is kell, hogy el tudjunk engedni dolgokat, hiszen próbálkozni mindig kell, hibázni fogunk. Ez még nem a kutatás, de pont ide illik Michael Jordan gondolata:

Pályafutásom során több mint kilencezer dobást elhibáztam, vesztettem csaknem háromszáz mérkőzésen. Huszonhatszor vétettem el a rám bízott, győzelemhez szükséges utolsó dobást. Újra és újra hibáztam az életemben. Ezért tudtam mindig előrelépni. – Michael Jordan

Folytatva ezt a kutatási pontot: A Small Business Economics-ban megjelenet kutatási eredmények alapján, azok a cégek, akiknek volt terve, továbbá ebben meghatározott KPI mutatói (kulcs hatékonysági mutatók, teljesítménymutatók), azok a cégek 271%-kal nagyobb arányban zártak be projekteket. Ez jó! Tudni kell elengedni, tudni kell elemezni. Terv nélkül pedig nehezen vesszük észre, mikor is kell lépnünk.

Amikor évtervezést, vagy bármilyen vállalkozói tervezést csinálsz, akkor legyen egy feladatod, hogy: keresd meg a vállalkozásod szűk keresztmetszetét és oldd meg! Vagy keress egy problémát, ami már régóta zavar, vagy akadályozza a céged működését. Henry Ford 1910-es években óriási fluktuációval küzdött, sok pénzbe és időbe került újra és újra betanítani az érkező munkatársakat. Duplájára emelte a munkabért, csökkentette a munkaidőt. Ezzel a kétszámjegyű fluktuáció egyszámjegyű lett, sőt néhány hónap munka után maguk a munkavállalók is meg tudták venni azt a terméket, amit gyártanak. Neki köszönhető az amerikai középréteg jövedelmének megerősödése, sőt annak létrejötte.

Tervezd a jövőt!

Legtöbbször elviszik a fókuszt a napi rutintevékenységek, operatív feladatok a cégvezető munkaidejéből, és kevés idő jut a tervezésre. Egy vállalkozó barátom mondott egy jó gondolatot, ami azóta is bennem van:

Ha nem ijedsz meg attól a gondolattól, hogy mit fog csinálni a vállalkozásod 3-5 év múlva, akkor még nem elég jók a terveid!

Legyen egy dokumentumod, jegyzeted (akár digitálisan, akár papíron), amibe leírod a fontosabb számokat, terveket, ötleteket. Ezek segítenek abban, hogy gyorsan felvedd a ritmust.

És mi szerepeljen a tervben?

Erről beszélek a podcastban (ráveszlek, hogy meghallgasd), de az ide belinkelt üzleti terv minta is segíthet: Üzleti terv készítése, minta. Ne nyűg, hanem a sikered térképe legyen!

Forrás: thealternativeboard.com / 2016
Harvard Business Review / 2018:
Francis J. Greene University of Edinburgh Business School és Christian Hopp RWTH Aachen University,
Brinckmann, J., Grichnik, D., & Kapsa, D. (2010). Should entrepreneurs plan or just storm the castle? 
Liao, J., & Gartner, W. B. (2006). The effects of pre-venture plan timing and perceived environmental uncertainty on the persistence of emerging firms. Small Business Economics, 27(1), 23-40. doi: 10.1007/s11187-006-0020-0
Fotó: Envato License

Üzleti esettanulmány


Így indít be a Minner egy piactér vállalkozást. Egy ajándék, hobbi, lakberendezés termékekkel kapcsolatos termékajánló oldal indul a videósorozattal párhuzamosan (illetve podcast-ra is feltöltjük az anyagot). Ez egy több mint 8 részes sorozat lesz, és napra lebontva mutatjuk be a piacterünk indulását, kezdeti lépéseit, számait, statisztikáit. Az oldal már éles, te is követni tudod a videón kívül is majd.

Nézd meg az első videót, kukkantsd meg a piacterünket! Kattints ide!

Mándó Milán
Azt az üzleti blogot írom, amit én is szívesen olvasnék. A célom, hogy nap mint nap benntartsalak az üzleti flowban, fenntartom a lelkesedésed!. 6 éve foglalkozom azzal, hogy vállalkozások üzleti modelljét alakítom át, újítom meg. Imádom az üzleti statisztikákat, stratégiákat, kutatásokat és ezeket mind összekapcsolni. És ebben segítek neked is a cikkekben, oktatásokban, sőt akár chaten is!

Instant posztok

MinnerInstant

A Minner üzleti küldetések száma elérte a nyolcvanat, ennek alkalmából nyereményjátékot hirdetünk! 
A részvételhez csak arra kérünk: fejleszd magad és a vállalkozásod! Teljesíts legalább 10 küldetést, dokumentáld ezek eredményét valamilyen formában (lehet az képernyőfotó, vagy írott beszámoló), és küldd el nekünk az info@minner.hu e-mail címre. Egy e-mailben várjuk azt a Word vagy PDF dokumentumot, amely az összes általad teljesített küldetést tartalmazza.

Díjazás:
• Főnyeremény: szponzorált megjelenés a Minner.hu oldalon (értéke: 195.000 Ft) VAGY ugyanezen értékben Minner marketingcsomag (MinnerAkadémia képzések, üzleti konzultáció)
• A második és harmadik helyezett részt vehet egy-egy üzleti konzultáción Mándó Milánnal, a Minner.hu és a MinnerAkadémia alapítójával (értéke: 39.500 Ft)
• Minden induló garantált nyereményben részesül! Ha a kiírásnak megfelelően benevezel és teljesíted a feladatot, biztosan tiéd egy, az alábbi listáról szabadon választható MinnerAkadémia minikurzus (értéke 8.900-12.900 Ft)!

További részletek a minner.hu/kuldetes oldalon!

MinnerInstant

A Minner üzleti küldetések száma elérte a nyolcvanat, ennek alkalmából nyereményjátékot hirdetünk! 
A részvételhez csak arra kérünk: fejleszd magad és a vállalkozásod! Teljesíts legalább 10 küldetést, dokumentáld ezek eredményét valamilyen formában (lehet az képernyőfotó, vagy írott beszámoló), és küldd el nekünk az info@minner.hu e-mail címre. Egy e-mailben várjuk azt a Word vagy PDF dokumentumot, amely az összes általad teljesített küldetést tartalmazza.

Díjazás:
• Főnyeremény: szponzorált megjelenés a Minner.hu oldalon (értéke: 195.000 Ft) VAGY ugyanezen értékben Minner marketingcsomag (MinnerAkadémia képzések, üzleti konzultáció)
• A második és harmadik helyezett részt vehet egy-egy üzleti konzultáción Mándó Milánnal, a Minner.hu és a MinnerAkadémia alapítójával (értéke: 39.500 Ft)
• Minden induló garantált nyereményben részesül! Ha a kiírásnak megfelelően benevezel és teljesíted a feladatot, biztosan tiéd egy, az alábbi listáról szabadon választható MinnerAkadémia minikurzus (értéke 8.900-12.900 Ft)!

További részletek a minner.hu/kuldetes oldalon!

MinnerInstant

Első rendelési hozamlehetőség a kínai import információkból

  • Befektetési összeg: 69 900 Ft-ba kerül az a tudás, aminek köszönhetően lesz terved, információd, tudásod a megfelelő kínai partner kiválasztásához, a rendelések kezeléséhez, vagy például a vámoláshoz.
  • Várható hozam: 1 000 000 Ft, ennyi az átlagos hozam a kezdő kínai import rendeléseknél, amikor valaki maga végzi az importálást. Általában 1-1,5 millió forint értékben történik meg az első rendelés, és beleszámítva a szállítási és egyéb költségeket is, és utána az eladási árat számolva kb. 1 millió forint körül lesz a hozamod. Ennél lehet több is. Ahogy szakértőnk mondja, a matek akkor jön ki, ha a beszerzési ár duplájáért lehet eladni a terméket. Ennek oka, hogy fel tudj készülni minden változó tényezőre. 
  • A befektetésed: Kínai Import, Alibaba online képzés

Az információk hiánya miatt halogatunk projekteket, mint például azt, hogy végre elinduljon a kínai import szállítmányunk. Szerezd be a tudást, aminek köszönhetően végre bele tudsz vágni! És a kezdeti hozam később még tovább növekszik! 

MinnerInstant

Látod a háttérben a két Costa Coffee feliratot? Egyik itt előrébb egy kávézó / önkiszolgáló étterem kifüggesztett logója, hogy náluk Costa Coffee-t szolgálnak fel, a másik egy Costa Coffee kávézó, amit a hazai Costa Coffee lánc üzemeltetett. Ez zárt most be, lényegében azért, mert a Coca-Cola (Costa márka tulajdonosa) több száz kisebb vendéglátóegységnek adta oda a jogot, hogy kitehessék, náluk Costa Coffee is van. Apróság, de mégis így borítja az egész üzletmenetet.

A Telex-en most olvasható egy frissebb nyilatkozat az L-Coffee Kft vezetőjétől. Kattints ide!


Megnézem a többi Instant üzleti posztot! 

Hol tart a vállalkozásod?

További friss cikkek

Zseniális reklám a Mindentment fogászattól
A Revolutnál is lesz részletfizetés. Vásárolj most fizess később