A vállalkozás indításnak fontos feltételei közé tartozik az is, hogy jó ötlettel, üzleti koncepcióval lépj a piacra. Persze fontos, hogy ráláss a cégalapításra, üzleti tervezésre és hasonló, kapcsolódó területekre, de pont azért fizeted a könyvelőt és az ügyvédet, hogy ezt elintézzék. Koncentrálj arra, amivel igazán foglalkoznod kell, a jó ötlettel! Ennek megtalálásában és tervezésében, ötleteléshez kapcsolódó tippekben segít ez a cikk. Figyelem! Ne ilyen általános tippekre gondolj most, amit más üzleti oldalakon, blogokon olvasol. A Minner több éve csak ezzel foglalkozik és folyamatosan használható ötletekkel, tippekkel lát el titeket, ahogy most is. Vágjunk bele!

1. Vállalkozási, üzleti ötletek

Olyan tippeket szedtem össze itt ebben a cikkben, ami nekem is segített abban, hogy több területre, szektorra ráláss. Keresed adott szektorban a piaci rést, lehetőséget? Miközben az alábbi tippek valamelyikét végrehajtod, rá fogsz jönni, milyen üzletbe is érdemes belevágni. Az itt leírt tippeket alkalmazom én is, amikor új üzleti ötletet, modellt dolgozok ki vagy éppen valósítok meg (nincs mind leírva az oldalon). Ha jól végig olvasod valójában arról szól az egész, hogy bizony megtapasztalás, új ingerek, információk nélkül nehéz lesz forradalmi vállalkozást indítanod. Na lássuk! ,,Na várjunk csak! Milyen vállalkozás ötletekről írtál az előbb?”. A Minneren közel 200 vállalkozás ötlet van fent, továbbá különböző üzleti trendekről, új üzleti modellekről számolok be az oldalon. Nézd át a 200 üzleti ötletet,mert inspirálódni tudsz belőlük. Gondold tovább őket!

2. Tőzsde – érdekes tipp

Én a sok-sok üzleti modellt a tőzsde iránti imádatom miatt szedtem magamra. Amikor a részvényeket elemeztem (böngészem a leírásaikat, eredményeiket, jelentéseiket), és láttam, a cégek miként szerzik a vevőiket, alakítják az áraikat, termékeiket, szolgáltatásaikat, ekkor láttam rá még több szektorra. Mit csináltam valójában? A tőzsdézésen kívül ezen tevékenység valójában piackutatást jelentett, vagyis jelenti még mindig. Ha tőzsdei cégek, részvénytársaságok jelentéseit, elemzéseit követed rálátásod lesz a piacra, méretekre, új fejlesztésekre, trendekre. Elmélyülnél a tőzsdében? Ajánlom figyelmedbe a Minner tőzsde rovatát. 

3. A Jeff Bezos módszer – Honnan jött az Amazon ötlete?

Jeff Bezos első irodája - Kép: Prof Jeff Cunningham/Twitter
Jeff Bezos első irodája – Kép: Prof Jeff Cunningham/Twitter

Ezt az ötletet azért is tettem be, hogy fenntartsam az érdeklődésedet, mert a cikk hosszú és többször olvasós lesz 🙂 Jeff Bezosnak ez volt a felismerése, hogy elindította az Amazont: Akkor kezdett el tombolni az internetláz. Befektetési tanácsadó volt és kereste a lehetőségeket, hogy miből lehetne pénzt csinálni. Ránézett dolgokra és próbálta elképzelni, hogy ebből a weben mit lehetne kihozni. És ekkor:

Egy nap mikor könyvesboltban volt, rájött egy fontos dologra, ami mostanra a világ leggazdagabb emberrévé tette. A könyvesbolt nem tud több millió különböző könyvet tartani az üzlethelyiségben, de a weben ez lehetséges lenne. Hát így lett az Amazon.

4. Dolgozz! Legyél alkalmazott!

Nem véletlen, hogy egy gazdag csemete miután megörökli a (vagy már felkészítik) a szülei nagyvállalatát, először végigmegy az összes poszton (szinte a takarítótól kezdi és minden pozíciót kipróbál), vagyis normál esetben így történik. Továbbá az is igaz, hogy a legtöbb vállalkozó alkalmazotti lét után indít vállalkozást. Ismerned kell egy picit a piacod, hogy érvényesülni tudj. Nem elég egy problémára megoldást találni. Ezért ha éppen alkalmazott vagy gondold végig, hogy amilyen területekkel, piacokkal kapcsolatba vagy. ott mit lehet kihozni, mire lehet vállalkozni. Sőt a következő pont kérdéseit is tedd fel magadban.

5. Tedd fel a kérdést, hogy …

adott piacon, területen, szektorban, termék, szolgáltatás esetében:

  • mit lehetne jobban csinálni
  • mit lehet onlineosítani
  • mit lehet automatizálni (amivel piaci előnyöd lenne a piacon)
  • van-e prémium termék azon a piacon, ha nincs miért, ha van akkor van-e még hely
  • adott területen mit lehet ingyen adni…
  • mi olyan új probléma van, amire még nincs megoldás,
  • van egy adott szektorban bevált megoldás, azt milyen másik szektorba lehetne adaptálni? Pl. Fapados légitársaságok >>> fapados buszcégek (pl. Flixbus)

Hoppá! Na ezek általános tippek lennének, de tudod a Minner nem ilyen. Hogy csináld mindezt a valóságban. Ne göröcsölj rá!

6. Dolgozz be cégeknek!

Eszméletlen nagy piaci rálátásom lett a hazai fodrász bizniszre, mikor a Wella Professionals online kampányait készítettem külsősként. Egyrészt egy jó marketinges atólzéig megismeri az adott területet. Én is így tettem, például sok fodrásszal beszéltem, eljártam rendezvényekre…
Továbbá az is ilyen volt, amikor féléven át egy ingatlanos cégnek a sales oktatását vittem, akkor annyira belemásztam az ingatlan piacba, hogy a hazai piacot pár hónap alatt megismertem, sőt látom a piaci lehetőségeket is benne. Ezek alapján akár egy ingatlan piachoz kapcsolódó vállalkozást is tudnék alapítani. De erre jó bármilyen más hasonló gyakorlat is, mármint az, hogy gyakornok vagy egy cégnél, de természetesen bármilyen állás az adott cégnél. Ilyenkor mi történik? Megismered a piaci szereplőket, a problémáikat, a folyamatokat (vevő-vállalkozás kapcsolatokat), a piac mérettét, a vevők szokásait…

7. Mit csinál egész nap? – A millió dolláros tipp

Azt rád bízom, hogy miként éred el a következőt. Mondjuk tudod, hogy el akarsz indulni egy piacon. Mondjuk a cikk eleji képen látható street food kocsit akarsz üzemeltetni, vagy egy olyan céget, ami ezeket kiszolgálja… Akkor csináld azt, hogy beszélsz adott céggel (aki azon a piacon működik), cégvezetővel, vagy egy illetékessel, beszállítóval és végigmentek a napján, vagy mit csinál a héten… Mit csinál, milyen problémákkal találkozik, mi a véleménye… Mi vállalkozók imádunk a vállalkozásunkról beszélni, hát még panaszkodni, az alap még ilyen motivációs közegben is. Az alkalmazottak pedig a munkáról (huhh mennyi infót kitudsz szedni belőlük).

Például így tudtam meg egy fodrásznál, hogy a BioHair franchisenak leáldozóban és azt is megtudtam miért (mennyi probléma, ami akár egy jó új üzlet alapjait jelenthetik). Imádom a fecsegő alkalmazottakat.

És ahogy látod a vállalkozás folyamatait, problémáit, sőt rálátsz a szektorra azonnal jönni fognak az ötletek. Nekem az ilyen beszélgetések miatt van nagy rálátom több területre is. Hogy éred el? Kérj szívességet, keress kapcsolatot, ismerőst aki oda tud vinni. Fiatal vagy, mond azt, hogy szakdolgozathoz lesz, vagy mond azt egy blogot indítasz… (Néha gátlástalannak kell lenni, nincs mese). Hidd el jót teszel vele, végre az adott illető arról beszélhet valakivel, amivel egész nap foglalkozik. Nekem elég volt beszélnem a 100 ingatlanossal, atya ég mennyi tudást kaptam tőlük csak azzal, hogy beszéltek és beszéltek.

8. Járj konferenciákra, rendezvényekre.

Szívd magadba a tudást! Beszélgess adott szektorban tevékenykedőkkel, kérdezd meg, mi a problémájuk….! Bizony, el fogják mondani, legalábbis a többség. Panaszkodni mindenki szeret (használd ki!). Ki kell mozdulni, nincs mese! Figyeld a Minnert, mert évente legalább 20 üzleti eseményen vehetsz részt (legtöbb ingyenes)!

9. Olvass, kutass amit csak tudsz – piackutatás egyszerűen

  • Jelentéseket, kutatásokat.
    Én a 2017-es Webshopexperts webáruház kutatásának jelentéséből rengeteg piaci információt leszűrtem, amik aranyat, milliókat érnek, sőt évről évre annyi adatot elhoznak nekünk, hogy maga a Kánaán.  Továbbá mindig lesem az egyes cégek kutatásait, amit sokszor azért készítenek, hogy bekerüljenek a médiába, én pedig abból merítek ötletet. Erre példa: a szabadúszók piacának statisztikái, kutatásai sokat jelentettek nekem anno, mert egy készülő projektemben még jobban megerősítettek, továbbá útmutatást adtak, merre induljak el árazás, marketing és üzleti modell kapcsán. És így indítottam el a Minner.hu mellett egy szabadúszó közvetítő portált.
    Visszatérve a piackutatásokra, a Minneren többször közzé teszek ilyet, tehát érdemes olvasni a Minnert.
  • Olvass fórumokat, lépj be szakmai csoportokba
    Akár online fórumokon, akár Facebook csoportokban néha aranybányára lel az ember. Olyan témákról beszélgetnek, olyan kérdéseket tesznek fel, ami később rávilágíthat egy problémára, vagy még jobban meg tudjuk ismerni az adott piaci igényeket. Ezért imádom a FB csoportokat, ott hevernek előttem a milliók, lehetőségek, miközben a kommenteket, posztokat olvasom, és néha még szórakozom is közben a hozzászólásokon.
  • Piackutatás: Ennek egy külön könyvet lehetne szentelni.
    • Fent már láttál gyakorlatias piackutatást, tudod a street foodos példánál. Még hasznos tippek ehhez:
    • similarweb.com vagy ehhez hasonló oldalakon lecsekkolod, hogy mennyien látogatják az
    • Ebeszámoló oldalon megnézed a piaci szereplők bevételét. Ebből piacméretét is láthatod. Példa ebben a cikkben: Mennyi a hazai Apple boltok árbevétele és profitja? És más cégeknek? Itt tudod megnézni
    • készítsd interjút, vagy kérdezz a piaci szereplőktől, bár ezt példaként láttad már fent is, de erre még jó példa a Minner Cégkirakójának a 3. feladata, ott ezt csináltuk.
    • Használd a Google kulcsszó elemzőjét, és nézd meg egyes kulcsszavakra mennyiszer keresnek rá. Miért? Mert látod mekkora az érdeklődés a területre, látod a kapcsolódó kereséseket, látod a szezonalitást…

Mi jön ezután? Az ötlet megvan, vagy legalább a terület – A következő lépés

Van egy cikk, amit a bekezdés végén be fogok linkelni. Ebben van a következő tipp, ide bemásolom:

Nincs olyan, hogy kész! Akár terméket értékesítesz, akár szolgáltatást nyújtasz, legyen az bármi is, egy biztos, soha nem lesz olyan, hogy kész lesz a terméked, weboldalad… Lépj ki a piacra szinte azonnal! A legsikeresebb vállalkozások először egyszerű termék/szolgáltatás eladásával indítottak.

A tipp lényege az, hogy a piacra kell lépned már egy picit is piacképes ötlettel és ne várd meg, míg teljesen kész lesz. Az előbb említett cikkben ott van ehhez a magyarázat, link: Mit tanácsolnék egy kezdő vállalkozónak?

Ehhez gyakorlati példákat is láthatsz az alábbi cikksorozatban:

Remélem hasznosak lesznek számodra ezek a tippek. Természetesen az sem probléma, ha csak csinálod az üzletet, mivel közben jössz rá, merre is indulj tovább, merre érdemes továbbvinni az adott vállalkozást. Egy régebbi cikkben is leírtam, hogy több olyan vállalkozás is van, ami teljesen mással lesz sikeres, mint amivel elindult (A Minner is ilyen)

Fotó: denvit / pixabay

Ne csak olvasd, hallgasd is Minnert!
11 érdekes, üzleti, vállalkozásokkal kapcsolatos podcast, hanganyag vár rád! És még bővülni fog! Kattints ide!