Az Apple egy alkalmazottra jutó bevétele 922 millió forint/év. És másnál? Miért fontos ez?

Dátum

Megosztás

Tudom mi az első kérdésed a cím elolvasása után: miért árbevételt nézünk, és mit is kezdjünk ezzel? Nos, ez a cikk cégvezetőknek szól, ezt szeretném leszögezni. Arra gondoltam összegyűjtöm, hogy a top világmárkák és néhány hazai cégnél is hogyan alakul az egy alkalmazottra jutó árbevétel mutató. Ez is egy érdekes KPI, metrika lehet arra, hogy jól lőttük-e be az árazásunkat, hogy átnézzük a cégünk működését, hatékonyságát. De erre ki fogok térni a cikkben.

Na, de kezdjük az elején: miért pont árbevétel az összehasonlítási alap? Ez az egy olyan érték, amit nem kell kitisztítani egyéb tényezőktől. Hiszen tételezzük fel, ha a profitot néznénk, az nem mindig összehasonlítható, például ki kellene venni egy-egy nagyobb beruházást. Majd meglátod, pont ennek a mutatónak a felskálázása segíti elérni a magasabb árrést is. A kereskedelemben például sok helyen használják fő KPI-nak az egy alkalmazottra jutó árbevételt. Érdemes a saját szektorodban lévő unikornisokkal, piacvezetőkkel összehasonlítani a számaidat. Nos ezt fogjuk most tenni mi is. Dőlj hátra, jönnek a statisztikák.

A top világmárkák egy alkalmazottra jutó árbevétele /év

Netflix:

  • 11 300 alkalmazott
  • 2 700 000 dollár árbevétel/alkalmazott/év,
  • átszámítva 1 milliárd 54 millió forint árbevétel/alkalmazott/év

Apple:

  • 164 000 alkalmazott
  • 2 400 000 dollár árbevétel/alkalmazott/év,
  • átszámítva 922 millió forint árbevétel/alkalmazott/év

Google:

  • 186 000 alkalmazott
  • 1 500 000 dollár árbevétel/alkalmazott/év,
  • átszámítva 582 millió forint árbevétel/alkalmazott/év

Facebook (Meta):

  • 87 000 alkalmazott
  • 1 300 000 dollár árbevétel/alkalmazott/év,
  • átszámítva 520 millió forint árbevétel/alkalmazott/év

Microsoft:

  • 221 000 alkalmazott
  • 900 000 dollár árbevétel/alkalmazott/év,
  • átszámítva 352 millió forint árbevétel/alkalmazott/év

Amazon:

  • 1 544 000 alkalmazott (!!!)
  • 606 000 dollár árbevétel/alkalmazott/év,
  • átszámítva 232 millió forint árbevétel/alkalmazott/év

Nike:

  • 79 000 alkalmazott
  • 600 000 dollár árbevétel/alkalmazott/év,
  • átszámítva 228 millió forint árbevétel/alkalmazott/év

Alibaba (Alibaba, Aliexpress):

  • 243 000 alkalmazott
  • 500 000 dollár árbevétel/alkalmazott/év,
  • átszámítva 194 millió forint árbevétel/alkalmazott/év

Magyar cégek egy alkalmazottra jutó árbevétele/év

Hozok néhány nagy példát, a tőzsdén lévő cégekből kiválasztottam néhányat:

  • AutoWallis: 695 alkalmazott mellett 279 millió forint árbevétel/alkalmazott/év
  • MOL: 24 000 alkalmazott mellett 245 millió forint árbevétel/alkalmazott/év
  • Zwack: 254 alkalmazott mellett 66 millió forint árbavétel/alkalmazott/év
  • Waberers: 5800 alkalmazott mellett 40 millió forint árbevétel/alkalmazott/év
  • KulcsSzoft: 79 alkalmazott mellett 27 millió forint árbevétel/alkalmazott/év

Hogyan tudnak ilyen magas számot elérni ezek a cégek? Mitől függ az egy alkalmazottra jutó árbevétel?

Először is jó hír, hogy függ attól, hogy hány éves a céged, ami egyébként kapcsolatban áll az alkalmazottak számával is. A statisztikák alapján 10 fő alkalmazott felett tud igazán meglódulni ez a mutatód, és valahol 5-10 év között lesz a vállalkozásod ekkor.

Ez az ábra, ami bár nem tudományos, de lényegében elég jól szemlélteti (kék vonal, költség/alkalmazott, fekete vonal árbevétel/alkalmazott)

Forrás: Mars Startup Toolkit

Mit kezdjük ezzel? Neked mennyi?

Tehát először is számold ki a sajátodat, és érdemes lehet összehasonlítani nagyobb konkurenciáddal. A konkurencia létszámadatait az e-beszamolo.im.gov.hu oldalon meg tudod találni és az éves nettó árbevételt is (erről cikk itt, vagy videóbemutató itt, továbbá itt a KPI-okról is szó van az egyik videóban).

  • Ha rövid szeretnék lenni, akkor: minél magasabb a cég egy főre jutó árbevétele, annál hatékonyabb működési folyamatokkal rendelkezik a vállalkozás. Kevesebb munkaerőre van szüksége ahhoz, hogy ugyanazt az bevételt elérjék. Na, de ez sokrétűbb! Lássuk!
  • Van több húzó termékük, amelyen megfelelő mértékű az árrés. Külön pénzügyi, kontrolling részleg számol, „matekozik”. A kisebb cégek keveset foglalkoznak az árazással, kevésbé engedik el a veszteséges üzletágakat, vagy mernek magasabb árat meghatározni.
  • Erőforrás-tervezés: Előzőhöz kapcsolódik, de itt a pénzügy és a vezetők, projektmenedzserek dolgoznak együtt. Minél nagyobb a céged annál pontosabban tudod megtervezni, hogy a például a munkaerő erőforrásait, idejét pont a megfelelő módon használják fel.
  • Szervezett a csapat,
    • folyamatok leírva,
    • meetingekre felkészül mindenki, feladatkiosztás megtörténik,
    • megfelelő célokkal rendelkezik a cég vezetői szinten is, és munkavállalói szinten is.
  • Digitálisan érett a cég.
  • Piackutatás: Ez szorosan összefügg a következő ponttal, a termékfejlesztéssel is. Ezek a cégek folyamatosan szondázzák a piacukat, fogyasztóikat. Ennek eredményeképpen átlagosan 27%-kal magasabb a profitrátájuk is, mint a piackutatást nem végző cégeknek. Nem kell itt túlgondolni, egy KKV esetében már 15-20 mélyinterjú az ügyfelekkel, partnerekkel felér egy erős piackutatással (ezt évente érdemes megtenni), érdemes kutatni adott piacon mit lehet jobban csinálni, milyen új termékekben, szolgáltatásokban lehet gondolkodni. Vagy például a fogyasztók valóban mit gondolnak a termékünk, szolgáltatásunk egyes részeiről. Sok ügyfelünknél kiderült, hogy van olyan elem, ami elhagyható, és ezzel máris árrést tudtak növelni.
  • Termék: Itt persze írhatnám, hogy kell a jó termék, és jobban illeszkedik a piacra, de ezt úgy is tudod. Fogjuk meg másik oldalról. Sikerült a cégnek sokkal jobban dobozosítania a termékét, szolgáltatását úgy, hogy azt folyamatosan ugyanabban a minőségben tudja adni, a kiszolgálás, gyártás emitt kiszámíthatóbb, tervezhetőbb, és ez is okozza a nagyobb árrést. Ezen cégeknek éppen van egy olyan termékük, ami a BCG mátrix alapján sztár vagy fejőstehén szakaszban van, vagyis éppen irgalmatlan mennyiségben tudják eladni, megvan rá a nagy piaci kereslet. És mellette új terméken, szolgáltatásokon dolgoznak, tesztelnek. 5-8 évente egy kisebb vagy nagyobb újdonsággal állnak elő.

Ez izgalmas volt! Van még ilyen?

Fotó: Bangyu Wang / Unsplash, további képek is Unsplash
Ábra: https://learn.marsdd.com/

Mándó Milán
Mándó Milán
Azt az üzleti blogot írom, amit én is szívesen olvasnék. A célom, hogy nap mint nap benntartsalak az üzleti flowban, fenntartsam a lelkesedésed! 9 éve foglalkozom azzal, hogy vállalkozások működését fejlesztem, újítom meg. Imádom az üzleti statisztikákat, stratégiákat, kutatásokat és ezeket mind összekapcsolni. És ebben segítek neked a cikkekben, oktatásokban, sőt akár chaten is!