Az Apple egy alkalmazottra jutó bevétele 922 millió forint/év. És másnál? Miért fontos ez?

Dátum

Megosztás

Tudom mi az első kérdésed a cím elolvasása után: miért árbevételt nézünk, és mit is kezdjünk ezzel? Nos, ez a cikk cégvezetőknek szól, ezt szeretném leszögezni. Arra gondoltam összegyűjtöm, hogy a top világmárkák és néhány hazai cégnél is hogyan alakul az egy alkalmazottra jutó árbevétel mutató. Ez is egy érdekes KPI, metrika lehet arra, hogy jól lőttük-e be az árazásunkat, hogy átnézzük a cégünk működését, hatékonyságát. De erre ki fogok térni a cikkben.

Na, de kezdjük az elején: miért pont árbevétel az összehasonlítási alap? Ez az egy olyan érték, amit nem kell kitisztítani egyéb tényezőktől. Hiszen tételezzük fel, ha a profitot néznénk, az nem mindig összehasonlítható, például ki kellene venni egy-egy nagyobb beruházást. Majd meglátod, pont ennek a mutatónak a felskálázása segíti elérni a magasabb árrést is. A kereskedelemben például sok helyen használják fő KPI-nak az egy alkalmazottra jutó árbevételt. Érdemes a saját szektorodban lévő unikornisokkal, piacvezetőkkel összehasonlítani a számaidat. Nos ezt fogjuk most tenni mi is. Dőlj hátra, jönnek a statisztikák.

A top világmárkák egy alkalmazottra jutó árbevétele /év

Netflix:

  • 11 300 alkalmazott
  • 2 700 000 dollár árbevétel/alkalmazott/év,
  • átszámítva 1 milliárd 54 millió forint árbevétel/alkalmazott/év

Apple:

  • 164 000 alkalmazott
  • 2 400 000 dollár árbevétel/alkalmazott/év,
  • átszámítva 922 millió forint árbevétel/alkalmazott/év

Google:

  • 186 000 alkalmazott
  • 1 500 000 dollár árbevétel/alkalmazott/év,
  • átszámítva 582 millió forint árbevétel/alkalmazott/év

Facebook (Meta):

  • 87 000 alkalmazott
  • 1 300 000 dollár árbevétel/alkalmazott/év,
  • átszámítva 520 millió forint árbevétel/alkalmazott/év

Microsoft:

  • 221 000 alkalmazott
  • 900 000 dollár árbevétel/alkalmazott/év,
  • átszámítva 352 millió forint árbevétel/alkalmazott/év

Amazon:

  • 1 544 000 alkalmazott (!!!)
  • 606 000 dollár árbevétel/alkalmazott/év,
  • átszámítva 232 millió forint árbevétel/alkalmazott/év

Nike:

  • 79 000 alkalmazott
  • 600 000 dollár árbevétel/alkalmazott/év,
  • átszámítva 228 millió forint árbevétel/alkalmazott/év

Alibaba (Alibaba, Aliexpress):

  • 243 000 alkalmazott
  • 500 000 dollár árbevétel/alkalmazott/év,
  • átszámítva 194 millió forint árbevétel/alkalmazott/év

Magyar cégek egy alkalmazottra jutó árbevétele/év

Hozok néhány nagy példát, a tőzsdén lévő cégekből kiválasztottam néhányat:

  • AutoWallis: 695 alkalmazott mellett 279 millió forint árbevétel/alkalmazott/év
  • MOL: 24 000 alkalmazott mellett 245 millió forint árbevétel/alkalmazott/év
  • Zwack: 254 alkalmazott mellett 66 millió forint árbavétel/alkalmazott/év
  • Waberers: 5800 alkalmazott mellett 40 millió forint árbevétel/alkalmazott/év
  • KulcsSzoft: 79 alkalmazott mellett 27 millió forint árbevétel/alkalmazott/év

Hogyan tudnak ilyen magas számot elérni ezek a cégek? Mitől függ az egy alkalmazottra jutó árbevétel?

Először is jó hír, hogy függ attól, hogy hány éves a céged, ami egyébként kapcsolatban áll az alkalmazottak számával is. A statisztikák alapján 10 fő alkalmazott felett tud igazán meglódulni ez a mutatód, és valahol 5-10 év között lesz a vállalkozásod ekkor.

Ez az ábra, ami bár nem tudományos, de lényegében elég jól szemlélteti (kék vonal, költség/alkalmazott, fekete vonal árbevétel/alkalmazott)

Forrás: Mars Startup Toolkit

Mit kezdjük ezzel? Neked mennyi?

Tehát először is számold ki a sajátodat, és érdemes lehet összehasonlítani nagyobb konkurenciáddal. A konkurencia létszámadatait az e-beszamolo.im.gov.hu oldalon meg tudod találni és az éves nettó árbevételt is (erről cikk itt, vagy videóbemutató itt, továbbá itt a KPI-okról is szó van az egyik videóban).

  • Ha rövid szeretnék lenni, akkor: minél magasabb a cég egy főre jutó árbevétele, annál hatékonyabb működési folyamatokkal rendelkezik a vállalkozás. Kevesebb munkaerőre van szüksége ahhoz, hogy ugyanazt az bevételt elérjék. Na, de ez sokrétűbb! Lássuk!
  • Van több húzó termékük, amelyen megfelelő mértékű az árrés. Külön pénzügyi, kontrolling részleg számol, „matekozik”. A kisebb cégek keveset foglalkoznak az árazással, kevésbé engedik el a veszteséges üzletágakat, vagy mernek magasabb árat meghatározni.
  • Erőforrás-tervezés: Előzőhöz kapcsolódik, de itt a pénzügy és a vezetők, projektmenedzserek dolgoznak együtt. Minél nagyobb a céged annál pontosabban tudod megtervezni, hogy a például a munkaerő erőforrásait, idejét pont a megfelelő módon használják fel.
  • Szervezett a csapat,
    • folyamatok leírva,
    • meetingekre felkészül mindenki, feladatkiosztás megtörténik,
    • megfelelő célokkal rendelkezik a cég vezetői szinten is, és munkavállalói szinten is.
  • Digitálisan érett a cég.
  • Piackutatás: Ez szorosan összefügg a következő ponttal, a termékfejlesztéssel is. Ezek a cégek folyamatosan szondázzák a piacukat, fogyasztóikat. Ennek eredményeképpen átlagosan 27%-kal magasabb a profitrátájuk is, mint a piackutatást nem végző cégeknek. Nem kell itt túlgondolni, egy KKV esetében már 15-20 mélyinterjú az ügyfelekkel, partnerekkel felér egy erős piackutatással (ezt évente érdemes megtenni), érdemes kutatni adott piacon mit lehet jobban csinálni, milyen új termékekben, szolgáltatásokban lehet gondolkodni. Vagy például a fogyasztók valóban mit gondolnak a termékünk, szolgáltatásunk egyes részeiről. Sok ügyfelünknél kiderült, hogy van olyan elem, ami elhagyható, és ezzel máris árrést tudtak növelni.
  • Termék: Itt persze írhatnám, hogy kell a jó termék, és jobban illeszkedik a piacra, de ezt úgy is tudod. Fogjuk meg másik oldalról. Sikerült a cégnek sokkal jobban dobozosítania a termékét, szolgáltatását úgy, hogy azt folyamatosan ugyanabban a minőségben tudja adni, a kiszolgálás, gyártás emitt kiszámíthatóbb, tervezhetőbb, és ez is okozza a nagyobb árrést. Ezen cégeknek éppen van egy olyan termékük, ami a BCG mátrix alapján sztár vagy fejőstehén szakaszban van, vagyis éppen irgalmatlan mennyiségben tudják eladni, megvan rá a nagy piaci kereslet. És mellette új terméken, szolgáltatásokon dolgoznak, tesztelnek. 5-8 évente egy kisebb vagy nagyobb újdonsággal állnak elő.

Ez izgalmas volt! Van még ilyen?

Fotó: Bangyu Wang / Unsplash, további képek is Unsplash
Ábra: https://learn.marsdd.com/

Mándó Milán
Mándó Milán
Azt az üzleti blogot írom, amit én is szívesen olvasnék. A célom, hogy nap mint nap benntartsalak az üzleti flowban, fenntartsam a lelkesedésed! 9 éve foglalkozom azzal, hogy vállalkozások működését fejlesztem, újítom meg. Imádom az üzleti statisztikákat, stratégiákat, kutatásokat és ezeket mind összekapcsolni. És ebben segítek neked a cikkekben, oktatásokban, sőt akár chaten is!

A LifeTILT dráma vagy egy új kezdet? Exkluzív beszélgetés Balogh Tamással

A napokban belefutottam a LifeTILT legfrissebb posztjába, amiben az új márkatulajdonos leírja, hogy szeretnének visszatérni a LifeTILT korábbi szellemiségéhez, látványvilágához. Nos a kommentelők és úgy...

Tűnj ki a tömegből kézművesként! Kézműves vállalkozó marketing tippek

Kézművesként nem könnyű kitűnni sok száz másik alkotó közül. Főleg, hogy nem is csak velük, de még a tömeggyártott alternatívákkal is versenyzel a lehetséges...

Ajándékozz olyat, ami hasznot termel és az inflációt is kiröhögi

Az ünnepi időszakban is érdemes felnézned a MinnerAkadémiára, mert már ajándékba is vehetsz online üzleti képzést. Garantáljuk, hogy ez az ajándék nem végzi a...

Innovációs csapat létrehozása. Gyorsan növekvő cégek 6. rész

Ha gyorsabban akarunk növekedni, akkor ide bizony új eszközkészlet, új rutinok, új dolgok kellenek. Ehhez elengedhetetlen, sőt már-már magával értetődő, hogy bevonjuk a csapatunkat....

Ezért nem működik a homeoffice? Tesla Cybertruck – beperelnek, ha eladod? Üzleti könyvajánló

A LIDL és a Rossmann bejelentette, hogy a dolgozóknak a december 24-i napot megadja szabadnapnak. Ez az új dolgozói juttatás? Milyen a hazai homeoffice...

Így dolgozz sikeresen a Z generációval!

Tudtad, hogy 4-ből 3 vezető szerint a Z generáció képviselőivel kifejezetten nehéz együttdolgozni? Hogy a Z generáció tagjait sűrűbben szokták elbocsátani, mint a...

„Ebből meg lehet élni?” „Miért nem keresel egy rendes munkát?” – Miért van ez a jelenség?

Az emberek 99%-a ma is hülyének nézne, ha azzal állnék elő, hogy el fogok indítani egy médiaoldalt, méghozzá üzleti témában. Nem bíztatnának, sőt mondhatni...

Big Ben pufferdzsekiben? – A nagy CGI gerillamarketing

Ha használod a TikTokot, és te is azok közé tartozol, akik még “csak ezt az egy videót megnézik”, akkor biztos szembejött a Big Ben...

Értékesíts ajándékkártyát! 20-30%-kal növelheti a forgalmad! + üzleti ötlet

Igazi magas labda, amit le kell tudnod csapni! Az ajándékkártya bevezetése egy vállalkozásba igencsak gyorsan megtörténhet, és ünnepi időszak (de ezen kívüli is) alatt...