Cápák között 3. évad 8. rész elemzés, véleményezés

Dátum

Megosztás

Az emberi tényező a vállalkozásban fontosabb, mint gondolnánk. Ez arra is érvényes, hogy miként bánsz a cégtársaiddal, vagy éppen a vevőiddel. A mostani adásban az első szereplő viselkedésén látszott, hogy azért nem lesz hosszútávon életképes a vállalkozása, mert tiszteletlen. Jó példa arra, hogyan ne. A Cápák ezért is nem csaptak le a lehetőségre. Na de volt itt befektetés is az adásban, izgalmas projektek, egészen biztosan a dobos-hoz hasonlón te is el fogsz gondolkodni. Lássuk is!

A 3. évad 8. részét itt eléred az RTL Most-on. Az alábbi cikk spoileres lehet, ha még nem láttad. Érdemes egyszerre nézni a videót és hozzá nézni a Minner elemzését. A pitch-eket ide beágyazom, a befektetők reakciója miatt érdemes megnézni a teljes adást.

Cápák között 3. évad 8. rész ötletei

Living Road

  • Az ötlet röviden: csúszásgátló útburkolat. Kereszteződésekbe helyezik el, hogy kevesebb gázolásos baleset legyen. 90%-kal csökkenteni tudja az ilyen eseteket.
  • 50 millió forintért ment a Cápák elé, amiért 30%-ot ajánlott fel vállalkozásából.
  • Nem szálltak be a Cápák.

Minner véleményezés

Az adás utáni Balogh Péter beszámoló alapján a már műsorba vágott felvételeken túl is tiszteletlen volt az ötletgazda. Ez látszott a végén is, amikor odament Liluhoz és Döbröginek hívta a Cápákat. Előtte Tomán Szabinából csak annyit nézett ki, hogy szép és majd mosolyog. Ahogy az ötletgazda mondta:

Ha ebbe nem szálltok be, akkor minek ültök ott.

Na így nem lehet hozzáállni! A Cápák abszolút jól döntöttek. Hogyan is tudnál együtt dolgozni olyannal, aki nem tisztel.

Na és akkor a másik oldal. Sokat gondolkodtam azon, hogy pont ilyen esetben lehetett volna azt mondania a Cápáknak, hogy beszállok 2 millióval és egy útkereszteződést biztonságossá tettem. Aztán, amikor erre gondoltam, a fenti viselkedés eszembe jutott, illetve, hogy mi csak egy részt láttunk az egészből. Megértem, hogy ilyen ajánlatot sem tettek.

Na, de a termék!
A termék jó, hasznos. A piackutatás hiánya látszott, nem tudjuk, valóban van-e erre igény Dubai-ban. Ahogy Balogh Levente is mondta, a szakmai részét nem is hallottuk, nehéz is így látni a projektet. Például, miben különbözik más hasonló megoldástól…
További érdekesség, gondolat ezzel kapcsolatban: Én mindig meglepődök, hogy már minden adott lenne ahhoz, hogy megvédjük az embereket, vagy éppen jobbak, hatékonyabbak legyünk. És mégsem alkalmazzuk, valahol elakad.
Itt egy megoldás, ami életet menthet, de nem illik bele, nem jut el a városfelújítási projektekhez, na meg több pénzbe is kerül… Hmm.
Persze lehetne azt mondani, hogy akkor erre kellene valami jó együttműködés egy biztosítóval. Lehetne közösségben megfinanszírozni, de mindig valahol félre csúszik. Az ember miért támogatná, hogy olyan is átmegy a kereszteződésen, aki nem fizetett (sajnos gondolkodásmódban nem tartunk még ott, hogy ilyen meg se forduljon bennünk). A biztosítónak ehhez ki kellene találni egyedi konstrukciót, amiben ez finanszírozva van.

BeatOrbit

  • Az ötlet röviden: egy szabaduló szobához hasonló dobolásos játék, amit többen is játszhattok. Akkor is lehet menni így dobolni, ha még soha nem doboltál.
  • 20 millió forintot kért, amiért 20%-ot ajánlott fel cégéből.
  • Moldován András gyermekkorában dobolt, így azonnal megdobbant a szíve és 33%-os tulajdonrészért cserébe ajánlatot tett Balla Tamásnak, aki ezt el is fogadta.

Minner véleményezés

Nehéz így a projektet elemezni, hogy nem a fő tulajdonos, nem az anyacég prezentált. A műsorba jött ötletgazda Londonban működött közre az anyacégnél, majd a pandémia miatt ott bezárták a céget. Ő Magyarországra kapott egy licence-t, vagyis csak szóban állapodtak meg. Lakatos István utóbbira utalt is. András befektetett a hazai piaci szobák nyitásába, de egészen biztos az első feladat a licence megfelelő lepapírozása.

Az ötlet, a szórakoztatás: a szabaduló szobák, és hasonló kategóriájú programok, szórakozási lehetőségek felértékelődtek az utóbbi időben. Előre el lehet adni a helyeket, néhány fővel működtetni lehet, élményt adnak el, és megfelelő megtérülési rátával is dolgozni lehet. Szóval a piac nagyon jó!

Érdemes megnézned egy Minner vállalkozó üzletét is, ő megvalósította a Minner dühöngő felturbózva ötletét: Minner üzleti ötlet a valóságban: Dühöngő – Kipróbáltam! [Videó]

Tall and Unique

  • Az ötlet röviden: Magas hölgyeknek készítenek ruhákat
  • A vállalkozó célja egy webshop és egy alapkollekció létrehozása volt, amihez 20 millió forintot kért, 10%-ért cserébe. 
  • Nem győzte meg a Cápákat.

Minner véleményezés

Ha te gyártod a ruhákat, akkor igenis értened kell valamelyik részterülethez. Főleg divatnál, ahol bizony vannak szezonok… Moldován András ért valamelyest a piachoz, mert volt már ilyen vállalkozása. Rá is kérdezett, hogy ugyanott vásárol a nagyi, mint az unoka. Ilyen nincs! Soha nem adsz el mindenkinek! Már itt kiderült, hogy persze az ötlet, a termék valamennyire meg van. De ahogy András is érezte, pont az a plusz faktor nincs meg, ami igazán magasra repíti a céget.

Lehet-e úgy céget vezetni, hogy nem értesz a vállalkozásod alaptevékenységéhez? A válasz valahol ott lesz, hogy persze lehet, mondjuk az első 1-3 évig. Aztán a piac jól arcon csap. Igen, meg lehet találni a megfelelő embereket az egyes részlegekhez, de magát a vállalkozást a cégvezető vezeti, ő határozza meg az irányokat, ő tesz bele a legtöbbet. Jó az, ha megtaláljuk a legjobb munkatársakat, de ők nem tesznek bele apait anyait a vállalkozásba. Cégvezetőként kell lennie akkora alázatnak, hogy megtanulod azt, amivel foglalkozik a vállalkozásod.

Na, de tudjuk már, min kell javítania! A műsorban elhangzott kritika kijelöl egy utat is, hogy ahhoz, hogy ez a vállalkozás sikeres legyen, bizony az alapítónak jobban alá kell merülnie a témának. El kell mennie tanulni, akár csak néhány hónapot is a divatszakmába. Kapcsolatokat szerezhet, olyan speciális üzleti ötletei támadhatnak mondjuk, hogy ő lesz a beszállító nagy márkákhoz…

Chiliyard 

  • Az ötlet röviden: Kézműves chiliszószokat értékesít, sajátmárkás termékeket. 5000 üveget eladott már.
  • 2 millió forintból bővítene az üzemén, amiért 20%-ot ajánlott fel.
  • A Cápák ugyan jó szájízzel chili-párbajoztak, de pénzt nem adtak a kistermelőnek. Moldován Andrással viszont abban megállapodott, hogy saját étteremláncában Chiliyard szószos burgert fog árulni, így a vállalkozó beszállító lesz.

Minner véleményezés

Bár a kisüzemi chiligyártásról először azt hinnéd, pont az a lényege, hogy kis mennyiségből készül, de erre a piacra nem mondanánk, hogy ez döntő tényező lenne. Ahogyan hallhattad is, a fő eladási csatorna a piacozás volt eddig, de neki is beütött a pandémia. Átment online-ba, és ez a láb később is megmarad nála. A következő lépés, amiért jött is a műsorba, hogy bekerüljön a boltokba. Illetve másik lehetőség még az éttermekkel való együttműködés, vagyis éttermeknek eladni.

Ahogyan a 2021-es üzleti ötletekben is írtuk, hogy a kézműves, kisüzemi FMCG termékek (napi fogyasztású termékek) piaca igazán felívelőben van, főleg a digitális piacon. Ennek egyik oka, hogy ezeket a termékeket a célcsoport nem a nagy márkáktól szeretné megvenni főleg, hanem a kisebb márkákat is keresik.

Minner vállalkozó chiliszószos ügyfeleknél láttam, hogy érdemes elmenni egy-egy chili versenyre (nemzetközire is), amelynek eredményei, az esetleges győzelem nagyban hozzájárul a későbbi sikerekhez.

További Cápás tartalmak, elemzések

Mándó Milán
Mándó Milán
Azt az üzleti blogot írom, amit én is szívesen olvasnék. A célom, hogy nap mint nap benntartsalak az üzleti flowban, fenntartsam a lelkesedésed! 10 éve foglalkozom azzal, hogy vállalkozások működését fejlesztem, újítom meg. Imádom az üzleti statisztikákat, stratégiákat, kutatásokat és ezeket mind összekapcsolni. És ebben segítek neked a cikkekben, oktatásokban, sőt akár chaten is! Új témám lesz most a work-life balance, kiegyensúlyozott élet. Mert mindig kell valami új!