Így készülj fel 2025-re: Cégvezetői tippek és trendek, amikre figyelj!

Dátum

Megosztás

A fő kérdés valószínűleg most inkább a túlélés és a felszínen maradás, mint a siker és a növekedés. A hazai kis- és középvállalkozások minden oldalról kapják a pofonokat: magas infláció, bedőlő partnerek, az euró árfolyam ingadozása és a fogyasztók visszafogott kereslete. Hogyan fordítsuk át ezt pozitívvá? Egy biztos: a sopánkodás még nem hozott ki egy céget sem a gödörből. Döntéshozók és cégvezetők vagyunk, így forduljunk rá tudatosan a 2025-ös évre, és hozzuk meg a szükséges döntéseket. Cikkünk célja, hogy olyan perspektívát adjunk a következő évre, amely segít a kihívások ellenére is lehetőségeket találni, stabilizálni a vállalkozásod működését, és megalapozni a jövőbeli növekedést. Praktikus tippeket, vezetői stratégiákat és a 2025-ös trendeket mutatjuk be, amelyekkel felkészülten vághatunk neki az előttünk álló évnek.

„Ha azzal töltöd az időd, hogy pillangókat kergetsz, azok elrepülnek. Viszont, ha azzal töltöd az időd, hogy egy gyönyörű kertet építesz, a pillangók jönnek majd hozzád” – Marcus Aurelius

Ne arra koncentráljunk tehát, hogy rossz a helyzet most és várjuk a csodát, hanem menjünk elébe!

A recesszió álló vállalkozások cikkben említettünk egy tanulmányt, ami kutatta, hogy ilyen válság időszakban mik a túlélési adatok.

#kutatás: A Harvard Business School, a Bain Company és a McKinsey is ugyanarra jutott, hogy:

  • a cégek csupán 10%-a volt képes a recesszió utáni 3 éven belül felülmúlni a korábbi eredményeit.
  • 40%-a a cégeknek még a recesszió után 3 évvel sem tértek vissza a válság előtti csúcsbevételükhöz, nyereségességükhöz,
  • 17%-uk pedig csődbe ment.

Kisebb pénztárcához kisebb ajánlat

Természetesen ezt a részt csak az tudja alkalmazni, akinek olyan a termék- vagy szolgáltatásstruktúrája. A magas infláció a középréteg elvékonyodását hozta magával, ami azt jelenti, hogy az árazásban most még inkább igaz, hogy aki árazásban középárat alkalmaz, az bizony rosszul jár. A reálbérek alig néhány százalékkal nőttek, így nem csoda, hogy a fogyasztók visszafogták a vásárlásaikat.

  • Prémium árazás: A legtöbb cég nem tud alkalmazni prémium árazást, főleg akkor, ha a márkája nem ilyen jellegű. Ha mégis, akkor mindenképpen érdemes elgondolkodni magasabb árazású ajánlatokon, mert a prémium szegmenst a recesszió kevésbé érinti. Ez nem azt jelenti, hogy magasabb áron adod a terméked, hanem létrehozol egy prémium terméket, szolgáltatást.
  • Light termék: Tudsz olyan ajánlatot, csökkentett termékvariációt adni az embereknek, amivel fogsz az összegen? Akár behozva egy új termékvonalat? Nem erőszak ez természetesen, hiszen megannyi módszer van még kimászni ebből a helyzetből. A nagy cégek már alkalmazzák ezt a stratégiát, bár itt-ott zsugorinflációnak is hívják, de nem pont erre gondolunk, de hasonló a stratégia.

Digitális reklám helyett „old school” marketing?

A marketingben egyre inkább előtérbe kerülnek a digitális élet előtti marketingmegoldások a cégek palettáján. Ennek több oka is van: egyrészt a digitális marketing zajában egyre nehezebb kiemelkedni, amihez már több költség és kreatívabb megközelítés szükséges.

Milyen marketing megoldásokról van szó?

Kollaborációs marketing kora

2024-ben a K&H: üzletet ide! felismerte, hogy a kollaborációs marketing a hazai vállalkozók körében is hasznos marketing eszköz lehet. Amikor megkerestek minket, mi is lekutattuk a piacot és azt mondtuk: igen, ez jó, ez nemcsak működőképes, hanem pont jókor jön a hazai piacnak. Ekkor született meg a KOLLAB kategóriánk is és benne olyan cikkekkel, interjúkkal, amiben rengeteg kollaborációs ötlettel, hasznos tanáccsal gazdagodhatnak a hazai vállalkozók.

A közös együttműködés során nemcsak marketingbüdzsét spórolhatunk, hanem a partnerek egymás piacát is könnyebben elérhetik, sőt a vásárlók szemében is márkaerősítő hatása van. Ajánlom figyelmedbe ezt a podcastot, ahol Sárospataki Alberttal közösen beszélgetünk kollaborációs ötletekről. Kollaborációs megoldások elemzése Sárospataki Alberttal – VIDEO, PODCAST

„Majd erre térjünk vissza januárban… februárban”

Ha cégként úgy érzed a számok jók, megteheted, hogy a fenti mondat elhagyja a szádat, vagy ujjaidat, miközben gépeled az e-mailt. Ha viszont a számok karcsúak, akkor ezt a luxust nem engedheted meg magadnak.

Emberek helyett rendszereket építeni?

Egy trend kezdi felütni a fejét a szervezetfejlesztésben. Mondhatni jön az eldobható munkaalkalmazottak kora. A Z generációs otthon lakik, van védő hálójuk, nincs bennük a küzdés, gyorsan váltanak munkát (ahogy kedvük van). Erre a munkáltatónak a válasza egyszerűsített munkakörök létrehozása. Ennek egyik hátránya viszont a monoton munkafolyamatok, ami rövid időn belül kiégéshez vezethet, bár ezt még csak később látjuk igazán.

Miért tört előre a trend, nem úgy van, hogy még alig vannak Z-sek a cégeknél? Sokak szerint a Z generáció munkához való hozzáállása is indukálja ezt a fenti jelenséget. 2025-re a globális munkaerő 27%-át teszik majd ki a Z generációs fiatalok (1997-2012 között születettek), tehát nagyban befolyásolják a vállalatok napi működését.

AI – Jó hír: Nem kell kapkodnod!

Üzleti trendek bingo alapján az AI mindenképpen benne van minden ilyen cikkben. Azért nem eszik olyan forrón a kását, hiszen a nagyobb cégek is éppen most torpantak meg az AI fejlesztésben. Nem hozza az elvárt szintet az AI. Sokat halucinál, vagy éppen egy több oldalas anyagból egyszerűen kihagy néhány oldalt, kódból egy-két sort. A Microsoft Copilot funkcionalitását sem teljesen tudják kihasználni a cégek, munkatársak és egyes szakértők szerint ez éppen hátráltatja is az AI integrációját a mindennapokba.

Ez most éppen a pesszimista forgatókönyv, de azért ne dőlj hátra, mert kisebb folyamatokra igenis hasznos lehet az AI használata. Például e-mailek szövegezése, hogy ne az fárassza le az agytekervényeidet, vagy éppen reklámszövegekben való ötletelésben igencsak jól muzsikál az AI. Kezdd itt! Cégfejlesztési ötlet 6.: Kezdjünk el adatot adni az AI-nak és azonnal fogjuk munkára!

Még segítségre van szükséged? Elmélyülnél ebben?

Forrás: Harvard Business Review – 2010 Roaring Out of Recession,
Turbulence, Firm Decentralization and Growth in Bad Times – Philippe Aghion, Nicholas Bloom, Brian Lucking, Raffaella Sadun és and John Van Reenen,
Fotó: Envato Elements 

Mándó Milán
Mándó Milán
Azt az üzleti blogot írom, amit én is szívesen olvasnék. A célom, hogy nap mint nap benntartsalak az üzleti flowban, fenntartsam a lelkesedésed! 10 éve foglalkozom azzal, hogy vállalkozások működését fejlesztem, újítom meg. Imádom az üzleti statisztikákat, stratégiákat, kutatásokat és ezeket mind összekapcsolni. És ebben segítek neked a cikkekben, oktatásokban, sőt akár chaten is! Új témám lesz most a work-life balance, kiegyensúlyozott élet. Mert mindig kell valami új!