Megváltoztak a játékszabályok. 2024 – Google (SEO), AI, használt biznisz, Z generáció, Temu …

Dátum

Megosztás

A közösségi élet a benzinkutakra tevődött át? Felkapod majd a fejed erre, amikor a 28 perc környékén erről lesz szó, vagy olvasod itt a szöveges résznél majd. A mostani és egyben utolsó Minner hírszemlében a megváltozott játékszabályokról lesz szó. Szeretnénk felhívni a figyelmed, hogy itt a változás, és neked erre reagálnod kell. Lásd azt, hogy a Googleben bebetonozott első helyek ideje lassan lejár, amire egyébként lehet szükség is volt, mert az új piaci szereplők nem tudtak labdába rúgni. Új lehetőségek nyílnak nemsokára, ha jól figyelsz. Ássunk is a mélyére!

Youtube-on itt éred el a podcast, Spotify-on itt, Apple Podcast-ban itt.

A heti híreink és témáink:

  • 0:00 Bevezető
  • 1:21 Google kereső változása, AI felforgatás
  • 18:26 Használtpiac, felújított trend
  • 28:45 Benzinkúton van a társasági élet?
  • 31:46 Z generáció a munkahelyen
  • 43:03 Z generációnak eladni? Van pénzük!
  • 49:31 Temu – Olcsón venni drágán eladni már nem olyan, mint régen
  • 54:17 Szomorú hír – Ennek itt vége! Utolsó hírszemle adás További hírekért és izgalmas üzleti tartalmakért irány a Minner

Google kereső új elrendezése – már van ahol aktív!

Már Amerikában tesztelik az új Google kereső megjelenéseket. Több szereplőt is érint most az új Google elrendezés. Nagy érvágásként élik meg most ezt a média oldalak, tartalomszolgáltatók, mert úgy érzik majd kevesebb átkattintást kapnak. Mondván eddig egy közös megállapodás volt, hogy mi gyártunk rengeteg tartalmat, neked pedig Google lesz elég találat, amit adhatsz az embereknek (és megjeleníthetsz hirdetéseket). Most viszont, amikor csak egy válaszd ad ki a rendszer, sőt legenerálja azt, amire rákeres a fogyasztó máris a mérleg megborul.

A Google mentegetőzik, készült erre a kérdésre, vádra és azt tapasztalta, hogy nőttek az átkattintások. Igen ám, de csak azokra akiket az AI ajánl. Sokan viszont pont elmaradnak a maradék kattintástól is.

Szakértők úgy látják, hogy nemsokára a cégek megtapasztalhatják, 20-40%-os organikus forgalom származik a Google-ből. Érdemes megnézni a videóban ezt a rész, ami a videó elején található.

Megváltozik minden, ami a Google -re épült üzletileg.

Mit csinálnak most a cégek? Öröm volt olvasni az Adweek-en ugyanazt, amit mi is javaslunk már az elmúlt 3 hónapban, vagyis azt, hogy több videót és képet tegyünk a weboldalra, hogy ezzel is támogassuk az AI-t, illetve segítsük azt, hogy akár mi kerüljünk oda az emberek elég. Továbbá a videós platformokon is aknázzuk ki a SEO lehetőségét. Ami számomra is érdekes felvetés volt, hogy feltehetőleg a hosszabb és pontosabb keresőszavakra, hosszabb kifejezésekre kell seo-zni. Például milyen hétvégi kiruccanást javasolsz egy négyfős családnak… Az emberek máshogy keresnek rá, máshogy beszélnek a chattel, mint a Google-el.

Sokan fektetnek most be abba, hogy Reddit fórum topikokat indítsanak, ott válaszoljanak meg kérdéseket, mert az AI onnan is dolgozik. Az OpenAI éppen most kötött megállapodást a Reddittel.

Ami itt még érdekes lehet, hogy az AI sokat hibázik és lehet nem a legjobb válaszokat adja majd. Eddig a felhasználók maguk több forrásból tájékozódtak, több oldalra kattintottak és most ezt az AI lecsökkenti.

Érdekesség, hogy 2025 végén elfogynak az adatok, amiből az AI tud tanulni. Itt én megjegyeztem a podcastban, hogy én ott akarok lenni azok között, akik az AI-nak gyártanak adatot és ezért fizetnek.

Válts videós SEO -ra : Útmutató a TikTok, Instagram SEO-hoz. Felfedezhető vagy a közösségi médiában?

Forrás: Google, AI hír: openai.com. adweek.com, businessinsider.com

Használt piac, re-commerce – érdekes átalakulás a webshopoknál

Tavalyi évben már EU-s szinten 94 milliárd euróra nőtt a használt eszközök e-kereskedelme. A teljes e-kereskedelemben fokozatosan növekszik az aránya (becslések szerint 14%-ra bővül a következő 3 év során). Sorra nőnek az ezzel foglalkozó cégek is: 16 év után nyereséges lett a Vinted, indulás utáni első évben 2 milliárdos forgalmat generált a Rejoy (és outlet részleget nyitott az iStyle), a Media Markt is tervez belépni a felújított elektronikai termékek piacára, felújított laptopokkal kereskedik a Furbify…

A piaci szereplőknek kedvez, hogy kevesebb az emberek költőpénze, kevesebbért szeretnének jó minőségű dolgokat akár használtan. Kisebb mértékben, de a fogyasztók tudatossága, környezetbarát szemlélete is növekszik (remélhetőleg). Egy peer-to-peer használtcikk adásvételhez képest azonban a nagy cégek hitelességet, megbízhatóságot, megszokott ügyfélélményt és garanciát tudnak nyújtani.

A podcastban beszélgettünk arról, hogy nagy lehetőség van most azoknak a szervizes cégeknek, akik bedolgoznak azoknak az e-kereskedőknek, akik ilyen felújított piacra építenek üzletet.

A legtöbb cég a használt eszköz felvásárlással is rásegít az üzleti modellre. Itt a lehetőség az, hogy bár nyomottabb áron veszi be a műszaki cikket, de úgy is ott fogsz vásárolni, és könnyebb is eladni neki. Itt nyílik igazán a profitolló!

Korábbi Minner hírszemlében ez részletesen átbeszéltük: Tarol a Vinted! Tarol a Rejoy, Furbify. Media Markt is beszáll a használt piacba…

Az éjszakai élet a benzinkúton zajlik?

Több városban is megfigyelhető, hogy a vidéki városok szociális élete áttevődött a benzinkutakra. Nem azt mondjuk, hogy az egész város oda jár, hanem egy szemmel jól látható tömeg fordul meg esténként, főleg hétvégén. Erre egyébként még a cégek rá sem feküdtek, maximum padok telepítésével.

Szórakozóhelyet nyitnál? Nyiss benzinkutat! MOL franchise. Hm…

TikTokon éppen most kampányol egy polgármesterjelölt Egerben és a benzinkúton italozgató embereket kérdezgette, hogy miért itt töltik az estét. Aztán a TikTokon felrobbant a videó és sorra írták más város lakói, hogy náluk is oda tevődött át a szociális élet. Ezt én például Nagykanizsán tapasztaltam. Érdekes jelenség, lehet csak átmeneti, de pont ez az a trend, amit érdemes figyelni és akár kiaknázni.

Z generáció kihívások a munkaerőpiacon és a marketingben

A Business Insider egy friss felmérése és az Intelligent egy felmérése is arra jutott, hogy a jelenlegi vezetők, HR-esek, vezérigazgatók és cégtulajok, nem tartják alkalmasnak a Z generációt a munkavégzésre. Sokan fel se vennének 1997 és 2012 között születetteket. Az okok között a friss diplomások túlzott önértékelését, kommunikációs hiányosságait és rossz munkamorálját emelték ki. A Z generáció munkamorálját szidó narratíva nagyon elterjedt a médiában és a cégvezetők között. Szerintem a helyzet kulcsa a generációs szakadék, egyszerűen túl nagyok a különbségek a mostani vezető generáció és a friss diplomások világnézete között. Mindig is voltak generációs különbségek, de a technológia miatt felgyorsult világunkban én azt látom a szakadék folyamatosan nő. Ennek a távolodásnak a kicsúcsosodása a mostani helyzet itthon is, amikor a nyugdíjhoz közeledő de még vissza nem vonult 90-es években tulajjá vált vezetői réteg találkozik a z generációs, digitalizációban felnőtt, covid alatt egyetemet végzett fiatalokkal.

A baby boomerek nem akarnak a gen z-vel dolgozni, a gen z pedig nem akar az általuk teremtett munkahelyeken dolgozni.

Elvárások, motivációk, juttatások, minden téren elbeszélnek egymás mellett és nem értik a másik mit vár tőlük. Ha történik a vezetésben egy generációváltás, szerintem ez a feszültség is csökkenni fog. 

Hallgasd meg a podcastot, mert erről mélyebben is beszélgetünk!

Marketingben is – máshogy kell eladni a Zéseknek, akik ma már jelentős vásárlóerővel rendelkeznek. Az idősebb Zék a saját keresetüket költik, a legfiatalabbak a szüleik pénztárcájára vannak hatással. Digitális natívok, akik az online világ kontentdömpingjében nőttek fel. Szerencsére szeretik is ezt, szívesen találkoznak és reagálnak jó márkatartalmakkal: 71%-uk mindig nyitott új brandeket felfedezni, erre pedig a kedvenc platformjuk a YouTube, majd a TikTok, amit az Instagram követ.  Még mindig szeretik az influencereket, és meglepő mód kevésbé impulzusvásárlók mint gondolnánk, szeretnek sokat kutatni, utánaolvasni a termékeknek vásárlás előtt. Megnézik tartalomgyártók unboxing videóit, értékeléseket és ajánlásokat olvasnak, sőt, szívesen bemennek az üzletbe is: 73%-uk jobban szeret személyesen shoppingolni, mint online – bár magát a vásárlást általában online kutatás előzi meg. AZ generációsok foggal-körömmel küzdenek a hagyományos hirdetések ellen: 99%-uk átlépi, elskippeli a reklámokat, 63% pedig a böngészőjét is felvértezi ad blockerekkel.

Kapcsolódó cikk: Hogyan adj el a Z generációnak?

Temu véget vetett a behozom olcsón eladom drágán időszaknak. Vége az ingyenebédnek az e-kereskedelemben.

Az e-kereskedőket bár most már hagyja egy kicsit nyerni a Temu, de érezhetően beletenyerelt a piacukba. Egyik ügyfelünk mesélte, hogy volt olyan időszak, hogy a napi forgalma alig 10 000 forintra esett a korábbi napi 50 000-ről. Amikor leállította a kínai cég a reklámokat felugrott napi 400 000 forintra is. Aztán érezhetően visszább vett a cég. Több kereskedővel is beszélve arra jutottunk, hogy a Temu most használja ki azt, hogy már ismerik a fogyasztók és ha találnak egy terméket egy magyar webshopban, akkor már mennek is fel megnézni, hogy mennyi a Temun. Ravasz, nagyon ravasz!

Másik ügyfelem arról számolt be, hogy sikeresen átállt arra, amit mi is javasoltunk a Minner Előny Temu túlélőkészlet cikkben, hogy meg kell tanulni prémium, magasabb áru terméket eladni. Beindultak neki az eladások, és kicsit Temu mentesítésnek érzi most.

Egy biztos, ahogy már említettük annak az időszakban vége, hogy nagy mennyiségben tudsz eladni könnyedén olcsó kínai terméket drágán. Új szabályok vannak, erre fel kell készülni, meg kell tanulni.

Kapcsolódó cikk: Temu túlélőkészlet webshopoknak. Gyakorlati útmutató. Így maradj versenyben!

Az utolsó hírszemle podcastot nézhetted, hallgathattad, olvashattad. Jövünk más kontenttel, tartalommal.

Köszönjük a figyelmed, a visszatérő hallgatóknak a lelkesedést, kitartást.

Hallgasd meg a korábbiakat!

Mándó Milán
Mándó Milán
Azt az üzleti blogot írom, amit én is szívesen olvasnék. A célom, hogy nap mint nap benntartsalak az üzleti flowban, fenntartsam a lelkesedésed! 9 éve foglalkozom azzal, hogy vállalkozások működését fejlesztem, újítom meg. Imádom az üzleti statisztikákat, stratégiákat, kutatásokat és ezeket mind összekapcsolni. És ebben segítek neked a cikkekben, oktatásokban, sőt akár chaten is!