Van-e a Teslának marketingje? Tényleg nincs? Nem hirdeti magát, de…

Dátum

Megosztás

Sokat hallhattad már azt, hogy marketing nélkül is lehet valaki sikeres, hiszen a Teslának nincs is marketingje. Ők maguk is mondják magukról, hogy 0 dollár marketing büzsdével rendelkeznek. Ezzel ismét diszruptor szerepbe kerülnek, építenek az emberek ellenérzéseire a reklámokkal és marketinggel szemben. De vajon tényleg igaz ez? Ezt derítettük most ki. Spoiler: nem igaz! Érdemes megnézni a cikkben, hogy mennyi marketing megoldást használ valójában a Tesla, és ebből akár te is inspirálódhatsz.

Valójában ez Tesla körüli „nem költ marketingre” téma ferdítés, és azon alapul, mit értünk vagy nem értünk marketing alatt. A marketingben kevésbé jártas emberek könnyen összemossák a fizetett hirdetéseket a marketinggel. A marketing ennél sokkal több. (Az pedig baj, ha egy marketinges mondja, hogy a Teslának nincs marketingje.)

A marketing nem egyenlő a hirdetéssel

Mi a marketing?

A Wikipédia szerint: A marketing olyan vállalati tevékenység, amely elemzi a piacot, meghatározza az eladni kívánt termékeket és szolgáltatásokat, megismerteti azokat a fogyasztókkal, kialakítja az árakat, megszervezi az értékesítést, és befolyásolja a vásárlókat.

A Hubspot szerint: Minden olyan tevékenység, amelyet a vállalat tesz annak érdekében, hogy közönséget vonzzon a vállalat termékeihez vagy szolgáltatásaihoz. Azaz bármi amivel magukra irányítják a figyelmet.

Tankönyvi példa a szerint a marketing 5 (7, 11…) P-je: people, price, product, promotion, place. A célcsoport és az árak meghatározása, a termékfejlesztés, a szalonok, az ügyfelekkel való kommunikáció = marketing.

Az egész marketing egy nagy P. Sőt akkor valójában az egész cég?

Több mint 10 év tapasztalattal a hátam mögött azt mondom, hogy azért kell marketingre költeni, és azért nem adja el saját magát a termék, szolgáltatás, mert már annyi versenytárs van a piacon, és akkor a zaj, hogy nem jut el az információ az emberekhez. Például itt a Minner, hiába egy jó oldal, és segíti a vállalkozókat, mégis még rengeteg ember van, aki nem ismer minket. Költeni, költeni, költeni!

A Teslának van közösségi média csatornája

Te is tudod mennyi idő és pénz. egy közösségi média csatornát fenntartani. A Teslának van social media jelenléte:

az organikus online jelenlét is marketing, kiadással is jár.

Ez a videó 5 hónappal ezelőtt került fel és 1 milliós nézettségnél jár. Tudod, ez is pénzbe került (leforgatni).

Kitekintés: Van ennek ellenkezője is. Például az Airbnb és a Lush teljesen kivonult a közösségi média csatornákról, vagyis nem is költ ott és nem tesz fel tartalmat. Helyette találtak más megoldást például kollaborációs marketinget. De természeten a Lush ugyanúgy influencerek által jelen van a közösségi médiában. Ők nagy cégek, megtehetik, te nem! Lásd itt másik cikkünkben.

A Tesla weboldala + hírlevél, e-mail marketing

A Teslának van weboldala, ami szintúgy egy marketing csatorna. Sőt, a weboldalának van „Hírek” füle ahol cikkeket közölnek, ezek mintha a blogposzt és a sajtóközlemény keverékei lennének, de céges hírekről, újdonságokról kommunikálnak bennük. https://www.tesla.com/hu_hu/blog

A felhasználókat a weboldalon a regisztráció felé tereli a cég, sőt hírlevelet is küld!

A Tesla kínál tesztvezetést,

ami az autókereskedelem egy klasszikus marketingeszköze, olyan, mint a ruhapróba: élesben próbálhatod ki, milyen az autóban ülni, ráadásul lehetőséget teremt a kereskedőnek bemutatni az autó előnyeit és személyes kapcsolatot kialakítani, meggyőzni.

Vajon az autó bemutatók marketingnek minősülnek? Igen!

Fotó: Tesla Youtube

A fenti képen látható bemutatójuk igazán jól sikerült. Ebben igazi zseni Elon Musk és a marketing csapata. A médiába úgy bekerülnek, hogy egy fillért sem fizetnek azért.

Ezentúl eseményeket, például készletbemutatókat, fórumokat szerveznek, ami szintén a marketing tevékenységüket erősíti. Például Magyarországon is szerveznek, de a környező országokban is például bemutatókat, vagy elhívnak a szalonba egy eseményre. Lásd itt: https://www.tesla.com/hu_hu/events

A marketing csapat leépítése rosszul sült el

Nemrég a no marketing szabály ellenére próbálkoztak egy hagyományos autóreklámmal (TV-ben) ami nem jól sikerült, ezután röppent a hír hogy a Teslánál leépítések vannak és többek között a reklámon dolgozó kommunikációs csapatot is kirúgták. És itt jön a logikus következtetés, hogy ahhoz hogy kirúgják a marketingeseket ahhoz kellenek hogy legyenek marketingesek, akik gondolom nem a mérnökök munkáját végezték hanem… a marketinget.

A TV reklám:

A Tesla továbbá aktívan keresett tavasszal marketing specialistát: A Tesla nyitott állást hirdetett egy kommunikációs szakember számára belső és külső globális kommunikációs stratégia kidolgozására és végrehajtására, beleértve a sajtóközleményeket és a közösségi médiás üzenetküldést az X-en és a LinkedIn-en keresztül.

Ezen felbuzdulva, elmélyednél a marketingben?

Ezeket a cikket ajánlom most neked:

Forrás: https://www.prweek.com/article/1869814/tesla-lays-off-marketing-team

Mándó Milán
Mándó Milán
Azt az üzleti blogot írom, amit én is szívesen olvasnék. A célom, hogy nap mint nap benntartsalak az üzleti flowban, fenntartsam a lelkesedésed! 10 éve foglalkozom azzal, hogy vállalkozások működését fejlesztem, újítom meg. Imádom az üzleti statisztikákat, stratégiákat, kutatásokat és ezeket mind összekapcsolni. És ebben segítek neked a cikkekben, oktatásokban, sőt akár chaten is! Új témám lesz most a work-life balance, kiegyensúlyozott élet. Mert mindig kell valami új!