Sokat hallhattad már azt, hogy marketing nélkül is lehet valaki sikeres, hiszen a Teslának nincs is marketingje. Ők maguk is mondják magukról, hogy 0 dollár marketing büzsdével rendelkeznek. Ezzel ismét diszruptor szerepbe kerülnek, építenek az emberek ellenérzéseire a reklámokkal és marketinggel szemben. De vajon tényleg igaz ez? Ezt derítettük most ki. Spoiler: nem igaz! Érdemes megnézni a cikkben, hogy mennyi marketing megoldást használ valójában a Tesla, és ebből akár te is inspirálódhatsz.
Valójában ez Tesla körüli „nem költ marketingre” téma ferdítés, és azon alapul, mit értünk vagy nem értünk marketing alatt. A marketingben kevésbé jártas emberek könnyen összemossák a fizetett hirdetéseket a marketinggel. A marketing ennél sokkal több. (Az pedig baj, ha egy marketinges mondja, hogy a Teslának nincs marketingje.)
A marketing nem egyenlő a hirdetéssel
Mi a marketing?
A Wikipédia szerint: A marketing olyan vállalati tevékenység, amely elemzi a piacot, meghatározza az eladni kívánt termékeket és szolgáltatásokat, megismerteti azokat a fogyasztókkal, kialakítja az árakat, megszervezi az értékesítést, és befolyásolja a vásárlókat.
A Hubspot szerint: Minden olyan tevékenység, amelyet a vállalat tesz annak érdekében, hogy közönséget vonzzon a vállalat termékeihez vagy szolgáltatásaihoz. Azaz bármi amivel magukra irányítják a figyelmet.
Tankönyvi példa a szerint a marketing 5 (7, 11…) P-je: people, price, product, promotion, place. A célcsoport és az árak meghatározása, a termékfejlesztés, a szalonok, az ügyfelekkel való kommunikáció = marketing.
Az egész marketing egy nagy P. Sőt akkor valójában az egész cég?
Több mint 10 év tapasztalattal a hátam mögött azt mondom, hogy azért kell marketingre költeni, és azért nem adja el saját magát a termék, szolgáltatás, mert már annyi versenytárs van a piacon, és akkor a zaj, hogy nem jut el az információ az emberekhez. Például itt a Minner, hiába egy jó oldal, és segíti a vállalkozókat, mégis még rengeteg ember van, aki nem ismer minket. Költeni, költeni, költeni!
A Teslának van közösségi média csatornája
Te is tudod mennyi idő és pénz. egy közösségi média csatornát fenntartani. A Teslának van social media jelenléte:
- 9,6 millió követője van az Instagramon, ahol aktívan posztolnak: https://www.instagram.com/teslamotors/

- és 2,6 millió feliratkozós Youtube csatornájukon, ahol szintén aktívan teszik fel a videókat: https://www.youtube.com/@tesla –

az organikus online jelenlét is marketing, kiadással is jár.
Ez a videó 5 hónappal ezelőtt került fel és 1 milliós nézettségnél jár. Tudod, ez is pénzbe került (leforgatni).
Kitekintés: Van ennek ellenkezője is. Például az Airbnb és a Lush teljesen kivonult a közösségi média csatornákról, vagyis nem is költ ott és nem tesz fel tartalmat. Helyette találtak más megoldást például kollaborációs marketinget. De természeten a Lush ugyanúgy influencerek által jelen van a közösségi médiában. Ők nagy cégek, megtehetik, te nem! Lásd itt másik cikkünkben.
A Tesla weboldala + hírlevél, e-mail marketing
A Teslának van weboldala, ami szintúgy egy marketing csatorna. Sőt, a weboldalának van „Hírek” füle ahol cikkeket közölnek, ezek mintha a blogposzt és a sajtóközlemény keverékei lennének, de céges hírekről, újdonságokról kommunikálnak bennük. https://www.tesla.com/hu_hu/blog
A felhasználókat a weboldalon a regisztráció felé tereli a cég, sőt hírlevelet is küld!

A Tesla kínál tesztvezetést,
ami az autókereskedelem egy klasszikus marketingeszköze, olyan, mint a ruhapróba: élesben próbálhatod ki, milyen az autóban ülni, ráadásul lehetőséget teremt a kereskedőnek bemutatni az autó előnyeit és személyes kapcsolatot kialakítani, meggyőzni.
Vajon az autó bemutatók marketingnek minősülnek? Igen!

A fenti képen látható bemutatójuk igazán jól sikerült. Ebben igazi zseni Elon Musk és a marketing csapata. A médiába úgy bekerülnek, hogy egy fillért sem fizetnek azért.
Ezentúl eseményeket, például készletbemutatókat, fórumokat szerveznek, ami szintén a marketing tevékenységüket erősíti. Például Magyarországon is szerveznek, de a környező országokban is például bemutatókat, vagy elhívnak a szalonba egy eseményre. Lásd itt: https://www.tesla.com/hu_hu/events
A marketing csapat leépítése rosszul sült el
Nemrég a no marketing szabály ellenére próbálkoztak egy hagyományos autóreklámmal (TV-ben) ami nem jól sikerült, ezután röppent a hír hogy a Teslánál leépítések vannak és többek között a reklámon dolgozó kommunikációs csapatot is kirúgták. És itt jön a logikus következtetés, hogy ahhoz hogy kirúgják a marketingeseket ahhoz kellenek hogy legyenek marketingesek, akik gondolom nem a mérnökök munkáját végezték hanem… a marketinget.
A TV reklám:
A Tesla továbbá aktívan keresett tavasszal marketing specialistát: A Tesla nyitott állást hirdetett egy kommunikációs szakember számára belső és külső globális kommunikációs stratégia kidolgozására és végrehajtására, beleértve a sajtóközleményeket és a közösségi médiás üzenetküldést az X-en és a LinkedIn-en keresztül.
Ezen felbuzdulva, elmélyednél a marketingben?
Ezeket a cikket ajánlom most neked:
- Cégfejlesztési ötletek 10.: Marketing terv készítés. Marketing stratégia, kommunikációs terv
- Kevés pénzből marketing? Így szerezz vevőket pénztárcakímélő módon
- 4 hirdetésem fut. Idegesíti az embereket?
- Melyik plakát kapja el az emberek figyelmét? Üzleti feladványok 7. rész
- Miért nem tud a marketingesed eredményeket szállítani?
Forrás: https://www.prweek.com/article/1869814/tesla-lays-off-marketing-team