KezdőlapGazdaság és üzletKell-e még egy szabadúszó a világnak? Még egy kávézó? Belevágjak egy újabb...

Kell-e még egy szabadúszó a világnak? Még egy kávézó? Belevágjak egy újabb … vállalkozásba?

-

Mándó Milánnak, a Minner.hu alapítójának tanácsai kezdő vállalkozóknak – 1. rész

Lehet, hogy téged ez a kérdés foglalkoztat és pont ez gátol jelenleg a vállalkozásod elindításában, de ott a másik oldal. Tudod mi van ott? A leendő konkurenseid már most félnek tőled, főleg az innováció hiányával küszködő vállalkozások. Miért? Mert az új piaci szereplők valahogy máshogy fogják meg az adott problémát, piacot, és sokszor jobban innoválnak is, mint a jelenlegi piaci szereplők. Biztos felteszed magadban a kérdést, hogy vajon labdába tudsz-e rúgni egy olyan piaci szereplővel, aki mondjuk valami előnnyel indult / van a piacon? Példákon keresztül szeretném bemutatni számodra, hogy miért kísérletezz bátran, és hessegesd el a kételyeidet a piacra lépésedet illetően.

Egy olyan cikksorozatot álmodtam meg a Minneren, ami segítségükre lehet azoknak, akik most vágnak bele a vállalkozói létbe. Az elmúlt 8 évben több száz vállalkozónak segítettem személyesen. Láttam sikereket és kudarcokat is, amelyek mind segítségünkre lehetnek abban, hogy magadra szedj egy egészséges vállalkozói attitűdöt. Vágjunk bele! – Mándó Milán, a Minner üzleti oldal alapítója.

Kell-e a magyaroknak még egy üzleti média oldal?

Amikor 8 évvel ezelőtt elindítottam, én magam egyébként ezt a kérdést nem tettem fel. Viszont néhányan körülöttem igen. Kérdezték, hogy: de hát van már ilyen, miért kell még, ki fogja ezt olvasni? Nos, mivel itt vagy és olvasod ezeket a sorokat, láthatod: kellett még egy oldal. Sőt ez nem “még egy” lett, hanem a Minner.hu, amihez hasonló nincs itthon, legalábbis ezt bizonyítja a sok e-mail, értékelés, amit kapunk tőletek. Az segítette, hogy kitűnjön az oldal, hogy egy hazai portál sem foglalkozik 100%-ban a vállalkozókkal, sőt itt a csavar az egészben, hogy kezdetektől én, mint vállalkozó írtam a tartalmakat, így lett igazán autentikus. Ezzel szemben a picit hasonló területen mozgó oldalaknál újságírók írják, készítik a tartalmakat (cikk, videó, podcast).

Nem a média oldalról jöttem, így teljesen máshogy gondolkodtam, mint a többi piaci szereplő. Például nálunk teljesen máshogy működik egy cikk megírása. Azzal a céllal írjuk, hogy segítsük a vállalkozókat, de máshogy működik a szponzoráció is.

Sok esetben egy új piaci szereplő más oldalról fogja meg az adott terméket, szolgáltatást, üzleti modellt. Ahogy anno Jeff Bezos mondta (Amazon), ők nem tudták, hogy kell létrehozni egy könyvkatalógust (főleg online), így teljesen valami újat hoztak létre. Nem gátolta meg őket egy korlát, ami mondjuk a másik piaci szereplők fejében volt (“ááá azt úgy nem lehet” gondolat).

A másik fontos tényező, amit majd látsz a későbbi sztorikban is, hogy egy vállalkozásnak a tevékenysége a legtöbb esetben megváltozik ahhoz képest, amivel elindult. Ennek oka, hogy megismerjük jobban a piacot, rálelünk közben jó igényekre, új piacokra, lehetőségekre. De ugye el kell kezdeni!

Kell a magyar piacnak még egy mosószermárka? Főleg egy magyar?

#példa– A cikksorozatban többször láthatod majd ezt a jelzést, vagy oda írva a #példa szót, mert szeretem alátámasztani a mondandómat példákkal, sőt kutatásokkal. Így lesz még inspirálóbb, még jobban befogadható a mondandóm.

A mosószermárka, amiről most írok a Biobubi, amely alig 3 évvel ezelőtt indult el. Háromfai Balázs még a biomosószer márkája előtt egy helyi (Százhalombatta) autókozmetikai vállalkozást üzemeltetett. Ott felismerte, hogy a tisztítószer piaccal szívesen foglalkozna. Kérdőívbe megkérdezte az embereket, hogy mennyi az esélye, hogy használnának bio tisztítószereket. Már feliratkozókat is szerzett. A tisztítószereknél beleütközött abba, hogy azért ritkább a takarítás, minthogy ebből elég visszatérő vásárlója legyen helyi szinten, amiből meg tudna élni. Ám meglátta a fantáziát a mosószerekben, mert azt sűrűn használják az emberek. Egy bérgyártóval leszerződött, aki a megbeszélt recept alapján a biomosószert legyártotta, és még emellett flakoncsere programmal is fűszerezte az üzleti modellt.

Ma már több száz milliós forgalomnál jár. A multik (Persil…) vizeit nem is zavarja nagyon, mert a célcsoportja (vevői) nem is vennének a nagy márkáktól ilyen terméket, hiszen nem hinnék el, hogy az tényleg bio.

Még megvan az első 200 000 forintjáról a képernyőfotó (első hónapja):

Hallgasd meg Balázs teljes sztoriját, eszméletlen inspiráló vállalkozó: A 200 érdeklőtől az 5200 rendelésig: Így csináld! Biobubi sztori [podcast]

Ugyanaz a termék: Csillagokalatt VS “Cápák Között” Égboltkép

#példa

Kire fogadnál az alábbi párharcban, üzleti megmérettetésben? Ugyanakkor indult a két webshop, mindkettő csillagtérképeket értékesít. Az európai űrügynökségtől le tudják kérni az égbolt képet, akár korábbi dátumra is, majd ezt kinyomtatják.

  • Bal sarok: Csillagokalatt.hu – Nyíregyházi vállalkozó, korábban weboldalkészítéssel foglalkozott, ám átnyargalt a kereskedelemre.
  • Jobb sarok: Égboltkép – A vállalkozó szerepelt 2020-ban az RTL Klubon futó Cápák között üzleti reality-ben, ahol még befektetést is kapott Balogh Péter (Petya) angyalbefektetőtől. Egészen pontosan 6 millió forintot a cég 1/3-áért.

Hiába a befektető, és nagy publicitás az RTL Klubon az nem befolyásolta érdemben a versenyt. A Csillagokalatt.hu többszörösen köröket vert a TV-ben is szereplő vállalkozóra. Több mint 20 000 darab csillagképet adott el a Csillagokalatt.hu webshop.

  • 2020-ban 13 millió forint árbevétele volt az Égboltképnek. Weboldal: egboltkep.hu
  • A Csillagokalatt 2020-ban 130 millió forgalmat tudott felmutatni. Egy kis Minner szál is van a projektben, egyik legelső olvasónk között volt Gyetvai Szilárd, az alapítója a cégnek. Ők két éve 130 millió forgalmat csináltak: csillagokalatt.hu 

Szilárd bepánikolt akkor, amikor konkurenciáját meglátta a TV-ben? Biztos bosszankodott, de őt ismerve inkább motiválta és még több energiát beletett a munkába. A konkurencia jelenléte egyébként jó jel, azt jelenti van a piacon lehetőség, van vásárlóerő. Sok esetben még újabb termékek, területek, szolgáltatások esetén még piacépítő is a konkurens szereplők tevékenysége, vagyis egymást erősítik.

Látod? Lehet úgy sikert elérni, hogy kevésbé nagy publicitást kapsz, sőt úgy is, hogy nem egy sztárbefektető van mögötted. Koncentrálj a cégedre, kövesd a következő Minner gondolkodásmódot:

Minden nap azt keressük hogyan lehet jobban csinálni

A Csillagokalatt alapítójával itt beszélgettem: Nyíregyházáról az e-kereskedelem sűrűjébe. Piachódító interjú a vállalkozóval [podcast]

Tudtok ajánlani egy … ? Keresek egy …

Most fogjuk meg ezt a témát másik oldalról is. Azt hiszed, gondolod, hogy mindenki ismer mindenkit, vagy mindenre van egy jó megoldása, kapcsolata az embereknek.

  • A Facebook csoportokban gyakran tesznek fel kérdéseket, kérnek ajánlásokat az emberek különböző feladatokra, munkákra, szolgáltatásokra. Ez jó neked is, hiszen a versenyben nincsenek bebetonozott helyek. Sokan nem vásárolnak rokonoktól (nem szeretnek), szolgáltatást még inkább nem, és ez valahol érthető is.
  • Ha így lenne, és mindenre lenne megoldásunk, akkor működne vajon a Google Ads?

Ne indulj ki abból, hogy már biztosan megvan a piaci szereplőknek erre a kapcsolatuk, megoldásuk. Még egy weboldal készítésre is több helyről kérnek ajánlatot, vagy például marketing tevékenységre.

Kell-e a világnak még egy motorosmárka? Főleg egy magyar, amit Pakisztánban készítenek?

#példa

Van elég nem? Mit tud nyújtani egy új márka, amit eddig a többiek nem adtak meg a fogyasztóknak? Miért is választanák ezt?

Kürti Péter néhány éve kezdett el motorozni, és nem volt megelégedve a motoros ruházattal, kiegészítőkkel. Fejébe vette, hogy megalkot egy saját márkát, sőt egy saját magyar márkát. Ez lett a Serpentize. A most 24 éves fiatal vállalkozó alig 22 évesen alapította a vállalkozását, motoroskesztyűvel, protektorokkal, dzsekivel és nadrággal indított. Első évben 15 millió forint forgalmat generált, tavaly már 30 milliót és idén már 50-60 millió forintot is el fogja érni.

A vevőköre szereti a márkáját, ami annak is köszönhető, hogy látszik az a szenvedély, hogy az utolsó szegeccsel is foglalkozik, ami a termékre kerül.

Miért is választanák ezt az új márkát? Az a jó a motorozásba is, hogy mindig vannak újszülöttek, akik lényegében nem is ismerik a korábbi márkákat. Ez minden piacra igaz. A tiédre is!

Kell-e még egy szabadúszó a világnak? Még egy szövegíró?

#példa

Kovács Péter régi kollégista lakótársam volt. Az egyetem után elváltak útjaink, ő a multi szektor irányába ment én inkább a vállalkozói szektor felé. Közben már kezdett kikacsintani, és munka mellett elkezdett vállalkozást építeni. Karriertanácsadó volt a napi 8 óra munka árnyékában, de ez nem jött be, valahogy nem tudta megfogni a témát, a célcsoportot, nem volt kereslet a szolgáltatására. Ez nem jött be!

Aztán megtalálta a szövegírást, aminél találkozott számára a lelkesedés, a szakértelem és természetesen a piaci igény is. Hamar kiderült, hogy ez lesz az, amivel ki tud lépni a mókuskerékből, és teljes egészében szabadúszó lehet.

Amikor újra találkoztunk, háta mögött hagyta teljesen a 9-től 5-ig tartó (+túlóra) mindennapokat. Már voltak fix ügyfelei, akiknek weboldal szövegezést készített, blogcikket írt, Facebook posztot.

Tele a padlás szövegírókkal, marketingesekkel? Hogyan tudnál ügyfelet találni? Számomra jól bizonyítja, hogy bármikor fel tudsz törni és sikereket elérni, ahogy Peti alig 3 év alatt odaért a hazai szabadúszók 1%-ába (mind szakértelemben, mind pénzben). Ehhez szükség volt arra is, hogy jól dolgozzon, minőségi munkát végezzen, megbízható legyen. Az ügyfélszerzését valójában az ajánlások adták. És szabadúszóként az a jó, hogy kis számú ügyféllel is bőven a multi fizetés felett tudsz keresni úgy, hogy közben saját magad alakítod a mindennapjaidat.

Mit láthatunk ebből? Ne csüggedj, ha az első vállalkozásod nem jön be! Találd meg szabadúszóként miben vagy a legjobb és hidd el, hogy a piacon lesz rá kereslet. A jó szabadúszóra vadásznak a cégek. Megtalálnak téged is?!

Ez tetszett! Van még ilyen tartalom?

Fotó: Envato License

Üzleti képzések - Tudásrészvény

Fektess a tudásba a MinnerAkadémia üzleti képzésein keresztül! Azonnal használható tudást adunk a kezedbe videókon és letölthető útmutatókon keresztül. Megnézed és használod. És így lesz a tudásból profit.

Mándó Milán
Azt az üzleti blogot írom, amit én is szívesen olvasnék. A célom, hogy nap mint nap benntartsalak az üzleti flowban, fenntartsam a lelkesedésed! 7 éve foglalkozom azzal, hogy vállalkozások működését fejlesztem, újítom meg. Imádom az üzleti statisztikákat, stratégiákat, kutatásokat és ezeket mind összekapcsolni. És ebben segítek neked a cikkekben, oktatásokban, sőt akár chaten is!

Hol tart a vállalkozásod?

További friss cikkek