Azon töröd a fejed, hogy vállalkozást indítanál, de megijeszt az, hogy ennyi piaci szereplő van már az adott területen? Azt is mondhatnám, hogy ne is olvasd tovább ezt a cikket, mert a válasz az, hogy: bátran vágj bele! Természetesen jó körbejárni a témát és remélem a cikk végére kristálytisztán látod ehhez az akadály legyőzéséhez tartozó érveket.
Olvasóink felkaphatták arra a fejüket, hogy Jákob Zoltán milliárdos a 2000-es években úgy indította el körömlakk márkáját, hogy akkor 12 nagy piaci szereplő volt jelen a körmös iparágban. Sőt telítettnek is tűnhetett a piac, üzleti ismerősei óva is intették tőle, hogy belevágjon. De megtette és elindította a vállalkozását. Ennek oka, hogy úgy látta elkényelmesedtek a piaci szereplők. Olyan apróságon is nyerni tudott, mint a körmös szakmai konferencián Zoltán standjai színesek voltak, sőt katalógusokat használtak. Ezzel szemben a nagy piaci szereplők komor standokkal voltak egy ilyen szépségipari kiállításon, sőt katalógusok helyett fekete-fehér árlistákat használtak.
Érdemes megnézni az erről szóló videónkat, a Crystal Nails sikersztorit, alatta folytatjuk a cikket! (Youtube)
Cégek tízezrei esnek ki a generációváltás miatt
Az új cégek legnagyobb nyertesei annak, hogy a hazai piac most ért bele generációváltás problémába. A legtöbb cégnél az utódlás nem megoldott. Miért?
- Sok esetben az alapító gyermekei nem akarják átvenni a vállalkozást.
- Másik probléma, hogy a cég túlságosan az alapítóra, a cégvezetőre épült, nélküle nem működik a cég.
- A Harvard Business is ugyanezekre jutott:
- A tulajdonosok annyira a napi működésre fókuszálnak, hogy eszükbe sem jut a generációváltás kérdése.
- Másik lehetőség, hogy az idősebb generáció nem képzi a fiatalabbat, nem engedi döntési pozíciókba, nem hagyja tanulni. Eközben viszont mégis azt várja tőle hogy átvegye a helyét.
- Vannak akik elijesztik az új generációt. Otthon a gyerekek folyton a nehézségeket, a panaszkodást hallgatják, (ez különösen igaz lehet Magyarországon), így a gyerekekben csak ez marad meg.
A Niveus Consulting Group friss hazai felméréséből kiderült, hogy a magyarországi kis- és középvállalkozásoknál az elmúl években az éves forgalmuk közel negyedét, átlagosan 22,5 százalékát vesztették el mindössze egy üzleti éven belül azon vállalkozások, amelyeknél nem a megfelelő utód vette át az ügyvezetést. Van olyan cég, ahol ez a szám fél milliárd forint forgalom kiesést is okozott!
Tudom ez most kapitalista lesz, de az a forgalom valahová átvándorlt. Nálad keresik a helyét?!
Az amerikai Family Business Consulting Group 2015-ös nemzetközi felmérése szerint a generációváltás a cégek mindössze 1/3-a éli túl. Magyarországon 130 000 családi vállalkozás van, ami a cégek 13%-át jelenti.
A hazai cégek el vannak maradva digitalizációban
Egy külön témában feldolgotuk nemrég, hogy a hazai cégek mennyire gyenge lábakon állnak a digitalizációban. Aki erre időt és energiát fektet, ő piacot tud nyerni. Anno még úgy is mondtuk egy cikkben, hogy:
A magyar cégek 99%-a legyőzhető pusztán a digitalizáció által.
Miért is? A Digiméter évről-évre kutatja a hazai cégek digitalizációját és 100-as skálán mindössze 40 pontot kaptak a tanulmányban szereplő kis- és középvállalkozások. Eközben minden a digitalizációról szól a nagyvilágban.
Olyan borzasztó statisztikákat látunk (amit itt neked lehetőség), mint
- A cégek 44%-a a honlapját vagy webáruházat 4-6 hónapnál is ritkábban, alkalmilag frissíti.
- A cégek közel fele (44%) nem rendelkezik közösségi média fiókkall.
- A közösségi médiában jelenlévő cégek harmada (32%) legalább hetente feltölt új (nem fizetett) tartalmat. 38% azonban csak 2-3 hónapnál ritkábban, alkalmilag. Az emberek azt gondolják a ritkán posztoló cégekről, hogy lehet már nem is léteznek…)
- A cégek 51% egyáltalán nem folytat online hirdetési tevékenységet. Miközben egyik nagy elakadásuk, hogy nincs elég vevő. Például egy helyi étteremnek havi 150-400 000 forint hirdetési keretből elég nagy piacot sikerülni megszereznie. Egy Minner vállalkozó, aki autós iskolát vezet havi 1-2 millió forint között költ hirdetésre (megéri neki).
- Saját kutatásunk alapján, aki pedig hirdet ott alig 1-4 hirdetést futtatnak egyszerre. Ez miért gond? Először is azért csak ennyit, mert azt gondolják, hogy zavarja a fogyasztót. Mindeközben a kutatások alapján a sikeres cégek 10-nél több hirdetést futtatnak egyszerre.
Ehhez kapcsolódó cikk (alul videó): Te is elköveted a hazai cégek legnagyobb hibáját? Nem fektetsz digitalizációba
Csupán üzleti tudással is előnybe kerülhetsz?
Többször is említettük már ezt a megdöbbentő számot:
A MAGYAR VÁLLALKOZÓK 70%-A ÉLETE SORÁN SOHA NEM KAPOTT üzleti tudás, ilyen irányú KÉPZÉST, NEM TANULT A VÁLLALKOZÁSRÓL.
Nemzeti Vállalkozási Kontextus Index
A Global Entrepreneurship Monitor vállalkozáskutatása szerint a magyarok csupán harmada rendelkezik azzal a tudással, ami egy vállalkozás elindításához szükséges lenne.
Hozzáértéssel, tudással és tapasztalattal logikus, hogy jobb eséllyel indulnának a magyar vállalkozók. A szakmai információkat, vállalkozáshoz szükséges tárgyi tudást azonban nem könnyű megszerezniük. A közoktatásban 2,2 százalékra tehető azoknak az aránya, akik vállalkozásoktatásban részesültek, a globális átlag 3,4 százalék. A felsőoktatásban és a szakképzésben 4,4 százalék vett részt vállalkozásoktatásban, írja az Economx.
Csak, hogy egy példát hozzak. A cégvezetők, vállalkozók többsége nem értené az, hogy az alábbi képen látható két termék teljesen más célcsoportnak szó., sőt árazásban is eltér egymástól. El is kell térnie!
Sokan pusztán belső intuíciók alapján hoznak üzleti döntéseket, és például figyelmen kívül hagyják a piacot, vagy éppen a vevők igényeit. Sok lehetőség van tehát abban, hogy valaki tudatosan működteti a vállalkozását, üzleti stratégiát alkot, megismer olyan fogalmakat, mint a poziciónálás, social proof, sales funnel (értékesítési tölcsér), termékéletgörbe.. és még sorolhatnám.
AI – mindent átalakít
Mindenhonnan hallod az AI-t, de eközben a cégek még nehezen lépték meg azt, hogy egyáltalán elkezdjék beintegrálni a mindennapjaikba. Sokszor hallani, hogy a jövő szakmái még meg sem születtek ma, és ez igaz arra is, hogy a ma működő cégek teljesen máshogy fognak működni 3, 5 vagy éppen 10 év múlva. Aki ma számításba veszi az AI-t, ő nagy piaci előnyre tehet szert. Hogy minden cégbe kell-e valami AI, az persze túlzás, de a cégben lévő több munkafolyamatnál is használni tudják ezt a cégek (lásd itt).
Összegzés – Mit láthatsz tehát ebből?
Ahogy a Jákob Zoltános példával kezdtem, így azzal is fejezném be, hogy ő azt látta, hogy az elkényelmesedett piaci szereplők nem figyelnek az apró részletekre, nem fektetnek időt és energiát az innovációba, fejlesztésekbe. Neked is lehetőséged van MA megreformálni egy területet, amit mások lehet bottal sem piszkálnának. A piac változik, ezt ki kell tudnod használni!
Merre tovább?
- Vállalkozás indítás lépései, feltételei. Példákkal szemléltetve.
- A legkönnyebben használható üzleti terv, amivel valaha találkoztál (ügyfeleink beszámolója alapján): Minner-féle üzleti terv sablon
- Nincs még ötleted? Irány a Minner vállalkozási ötlet rovata!
- Vállalkozó leszek! Kezdő vállalkozó online kurzus
- Van egy jó ötleted, de se kezdő tőke, se kapcsolatok? Mihez kezdj? Kevés pénzből vállalkozás
- Hogyan szerzem meg az első vevőmet, ügyfelemet? Kezdő vállalkozó marketing
Forrás: piacesprofit.hu/
Digiméter
Economx – Global Entrepreneurship Monitor
Fotó: Canva