Taylor Swift perelheti rajongóit? – A Sprite kreatív kudarca – Eladták a Google Domainst #hírszemle

Dátum

Megosztás

Mikor kezdd el felvenni az első munkavállalód? Erről beszélünk egyből az intro után. Majd következik, hogy még olyan nagy óriás cég, mint a Google is megválhat egy-egy üzletágtól. A Sprite új dizájnjáról és marketing megjelenéséről sarkok véleményünk van. És ismét egy cég, aki feleslegesen Z generációzik? A végén pedig egy igazi szürke-zóna bizniszről lesz szó. Rajongói merch termékekből lehet profitja a rajongónak? Nem sérti meg a szerzői jogokat? Perelhet a zenész, alkotó, celeb…? Lehet, hogy egy új üzleti ötlet is születik így? A mikrofonok mögött Mándó Milán, Nyiri Donát és Sólyom Eszter.

A podcast hanganyaga és videója

Youtube-on itt éred el, Spotify-on itt, Apple Podcastben itt, vagy az alábbi lejátszókon keresztül:

A heti híreink és témáink:

0:00 – Intro: Az első alkalmazott felvétele fáj
3:51 – A Google eladta domain regisztrációs üzletét
11:30 – Nem létező kreativitás: „Megújul” a Sprite
20:12 – Rajongók készítette merch – lehet vállalkozás ötlet?

Eladta a Google a domain regisztrációs üzletágát

A Google Domains meg fog szűnni, és az ügyfeleket a Squarespace veszi át. A Squarespace így megvásárolj a Google Domains-hez kapcsolódó eszközöket, ügyfélállományt, szervereket.

Több millió ügyfél található ezen a szolgáltatáson, amit 2014-ben indított el a keresőóriás. Most ez a döntés egy válasz a kialakult gazdasági válságra. Az erőforrásait sokkal jobban fel tudja használni a Google. A cég a már Minneren is megismert 70-20-10 innovációs modellt minél jobban próbálja betartani.

A fenti számok azt jelentik, hogy a cég az erőforrásainak, idejének a:

  • 70%-át a a fő tevékenységére fordítja. Vagyis arra, amiből a legnagyobb bevétele van. A keresőóriás fő tevékenysége maga a kereső és a hozzá kapcsolódó reklámok, hirdetések (Google Ads)
  • 20%-át a fő tevékenységéhez kapcsolódó további szolgáltatások, termékekhez kapcsolódó fejlesztésekre, működtetésre fordítja
  • 10%-át az egyéb dolgokra fordítja. Ide tartozik az innováció, új termékek fejlesztése, szorosan nem a keresőhöz és melléktermékekhez köthető tevékenységek.

A Squarespace felvásárlást követően tiszteletben tartja az ügyfelek előfizetését, de azután már az ő árai lesznek mérvadóak. Ez a Google Workspace-t is érinti, aki azon keresztül vesz domaint az a Squarespace-nek is az ügyfelet lesz, és onnan is kap számlát. A Squarespace-nek ez csak egy a fejlesztései közül, korábban már beszámoltunk a saját bio site megoldásukról is.

Forrás: 9to5google.com

Új arcolatot kap a Sprite

Megújul a Sprite arculata. Szeretne „Gen Z-bb” lenni, és még jobban összekapcsolódni nyárra a hűsítő érzéssel. Ehhez érkezik egy új recept és egy megújult csomagolás is. Nagyon ráfért a márkára valami frissítés és jól sikerült ez a modernebb megjelenés.

Viszont vannak problémák ezzel az újítással, illetve az azt körülvevő kommunikációval:

  • Rengeteget üdítőkampány bukott már bele a generációs marketingbe. Nem lehet úgy célozni hogy Z generációsok, és hátradőlni. A Coca-Colának is volt ilyen hatalmas bukás kampánya és sok más cég felsült már vele. A generációs marketingről ebben a januári Hírszemle adásban beszéltünk.
  • A valódi probléma viszont a kreativitás teljes hiánya. „A kampány az intenzív szénsavtartalmat és a frissítő ízt a buborékok, a kondenzációs cseppek, valamint a hangeffektek – például a jég csilingelése, a doboz kinyílásának hangja és a buborékok pezsgése – segítségével emeli ki.” – mondta a márkamenedzser. Marketingesként szerintem vállalhatatlan kijelenteni, hogy az új kampányukban jég lesz az italban és cseppek folynak majd az oldalán. Nem pont ugyanezt csinálta minden üdítő az elmúlt 40 évben?

Forrás: trademagazin.hu

Taylor Swift rajongói merch, nem hivatalos termékek

Taylor Swift éppen turnézik, a kreatív rajongói pedig megszedik magukat a Taylor Swift merch iránti felélénkült keresleten.

Ez a márciusban kezdődött koncert turné várhatóan a történelem egyik legjövedelmezőbb turnéja lesz, az iparági elemzők szerint előadásonként ~11,3 millió dollárt termel a jegyekből és ~2,4 millió dollárt hivatalos merchből. A hivatalos Swiftie merch kapható online és koncert exkluzív a helyszíneken. A rengeteg koncertlátogatón túl azonban van egy szintén népes tömeg, aki vagy nem tudott jegyet kapni, vagy nem tetszik neki a hivatalos pulcsi, póló dizájn, esetleg nem akar a koncert előtt órákat sorban állni – így nyílt egy szürkezónás réspiac.

Forrás: thehustle.co

A kreatívabb rajongók saját maguk árulnak Taylor Swift ihletésű, nem hivatalos, rajongói „merchet” Etsy-n keresztül. Ezek a nem hivatalos Taylor Swiftes árucikkeket kínáló online shopok havi több ezer dolláros forgalmat generálnak a tulajdonosaiknak. Az egyik Swiftie vállalkozó például személyre szabható, hímzett pulcsikat árul, amivel átlag 4 ezer dollár bevételt termel 50%-os haszonkulccsal.

Ezek a vállalkozások azonban jogilag szürkezónában léteznek. Swiftnek több mint 200 védjegye van, és korábban, 2015-ben már fenyegetett perrel egy rajongót, aki Etsyn árult hozzá kapcsolódó holmikat. A zenészek nevét, dalszövegeit, album borítóit szerzői jog védi, így vagy nagy óvatossággal kell olyan designt csinálni, ami csak utal a sztárra, vagy pedig bízni abban, hogy a jogi csapata túl elfoglalt, hogy lecsapjon a nem hivatalos merch árusítóra.

A POD platformok terjedésével most még könnyebben lehet ilyen vállalkozásba kezdeni. Leginkább a sztáron múlik, hogy mennyire akar ennek jogilag utánamenni. Ha valaki ilyen bizniszbe vágna, akkor érdemes tisztában lenni a védjegyekkel, elkerülni a logók, nevek, szó szerinti idézetek használatát, de a rajongói közösség belső poénjai, utalások és a saját dizájnok rendben vannak.

A print on demand üzleti modellről már a Minneren is írtunk:

Forrás: thehustle.co

Korábbi hírszemlék:

Sólyom Eszter
Sólyom Eszter
A MinnerAkadémia színfalai mögött azon dolgozom, hogy a legfontosabb információk a lehető legjobb minőségben jussanak el hozzád. A Minneren előszeretettel írok cégkultúráról, társadalmi felelősségvállalásról, szervezetfejlesztésről.