Mikor kezdd el felvenni az első munkavállalód? Erről beszélünk egyből az intro után. Majd következik, hogy még olyan nagy óriás cég, mint a Google is megválhat egy-egy üzletágtól. A Sprite új dizájnjáról és marketing megjelenéséről sarkok véleményünk van. És ismét egy cég, aki feleslegesen Z generációzik? A végén pedig egy igazi szürke-zóna bizniszről lesz szó. Rajongói merch termékekből lehet profitja a rajongónak? Nem sérti meg a szerzői jogokat? Perelhet a zenész, alkotó, celeb…? Lehet, hogy egy új üzleti ötlet is születik így? A mikrofonok mögött Mándó Milán, Nyiri Donát és Sólyom Eszter.
A podcast hanganyaga és videója
Youtube-on itt éred el, Spotify-on itt, Apple Podcastben itt, vagy az alábbi lejátszókon keresztül:
A heti híreink és témáink:
0:00 – Intro: Az első alkalmazott felvétele fáj
3:51 – A Google eladta domain regisztrációs üzletét
11:30 – Nem létező kreativitás: „Megújul” a Sprite
20:12 – Rajongók készítette merch – lehet vállalkozás ötlet?
Eladta a Google a domain regisztrációs üzletágát
A Google Domains meg fog szűnni, és az ügyfeleket a Squarespace veszi át. A Squarespace így megvásárolj a Google Domains-hez kapcsolódó eszközöket, ügyfélállományt, szervereket.
Több millió ügyfél található ezen a szolgáltatáson, amit 2014-ben indított el a keresőóriás. Most ez a döntés egy válasz a kialakult gazdasági válságra. Az erőforrásait sokkal jobban fel tudja használni a Google. A cég a már Minneren is megismert 70-20-10 innovációs modellt minél jobban próbálja betartani.
A fenti számok azt jelentik, hogy a cég az erőforrásainak, idejének a:
- 70%-át a a fő tevékenységére fordítja. Vagyis arra, amiből a legnagyobb bevétele van. A keresőóriás fő tevékenysége maga a kereső és a hozzá kapcsolódó reklámok, hirdetések (Google Ads)
- 20%-át a fő tevékenységéhez kapcsolódó további szolgáltatások, termékekhez kapcsolódó fejlesztésekre, működtetésre fordítja
- 10%-át az egyéb dolgokra fordítja. Ide tartozik az innováció, új termékek fejlesztése, szorosan nem a keresőhöz és melléktermékekhez köthető tevékenységek.
A Squarespace felvásárlást követően tiszteletben tartja az ügyfelek előfizetését, de azután már az ő árai lesznek mérvadóak. Ez a Google Workspace-t is érinti, aki azon keresztül vesz domaint az a Squarespace-nek is az ügyfelet lesz, és onnan is kap számlát. A Squarespace-nek ez csak egy a fejlesztései közül, korábban már beszámoltunk a saját bio site megoldásukról is.
Forrás: 9to5google.com
Új arcolatot kap a Sprite
Megújul a Sprite arculata. Szeretne „Gen Z-bb” lenni, és még jobban összekapcsolódni nyárra a hűsítő érzéssel. Ehhez érkezik egy új recept és egy megújult csomagolás is. Nagyon ráfért a márkára valami frissítés és jól sikerült ez a modernebb megjelenés.
Viszont vannak problémák ezzel az újítással, illetve az azt körülvevő kommunikációval:
- Rengeteget üdítőkampány bukott már bele a generációs marketingbe. Nem lehet úgy célozni hogy Z generációsok, és hátradőlni. A Coca-Colának is volt ilyen hatalmas bukás kampánya és sok más cég felsült már vele. A generációs marketingről ebben a januári Hírszemle adásban beszéltünk.
- A valódi probléma viszont a kreativitás teljes hiánya. „A kampány az intenzív szénsavtartalmat és a frissítő ízt a buborékok, a kondenzációs cseppek, valamint a hangeffektek – például a jég csilingelése, a doboz kinyílásának hangja és a buborékok pezsgése – segítségével emeli ki.” – mondta a márkamenedzser. Marketingesként szerintem vállalhatatlan kijelenteni, hogy az új kampányukban jég lesz az italban és cseppek folynak majd az oldalán. Nem pont ugyanezt csinálta minden üdítő az elmúlt 40 évben?
Forrás: trademagazin.hu
Taylor Swift rajongói merch, nem hivatalos termékek
Taylor Swift éppen turnézik, a kreatív rajongói pedig megszedik magukat a Taylor Swift merch iránti felélénkült keresleten.
Ez a márciusban kezdődött koncert turné várhatóan a történelem egyik legjövedelmezőbb turnéja lesz, az iparági elemzők szerint előadásonként ~11,3 millió dollárt termel a jegyekből és ~2,4 millió dollárt hivatalos merchből. A hivatalos Swiftie merch kapható online és koncert exkluzív a helyszíneken. A rengeteg koncertlátogatón túl azonban van egy szintén népes tömeg, aki vagy nem tudott jegyet kapni, vagy nem tetszik neki a hivatalos pulcsi, póló dizájn, esetleg nem akar a koncert előtt órákat sorban állni – így nyílt egy szürkezónás réspiac.
A kreatívabb rajongók saját maguk árulnak Taylor Swift ihletésű, nem hivatalos, rajongói „merchet” Etsy-n keresztül. Ezek a nem hivatalos Taylor Swiftes árucikkeket kínáló online shopok havi több ezer dolláros forgalmat generálnak a tulajdonosaiknak. Az egyik Swiftie vállalkozó például személyre szabható, hímzett pulcsikat árul, amivel átlag 4 ezer dollár bevételt termel 50%-os haszonkulccsal.
Ezek a vállalkozások azonban jogilag szürkezónában léteznek. Swiftnek több mint 200 védjegye van, és korábban, 2015-ben már fenyegetett perrel egy rajongót, aki Etsyn árult hozzá kapcsolódó holmikat. A zenészek nevét, dalszövegeit, album borítóit szerzői jog védi, így vagy nagy óvatossággal kell olyan designt csinálni, ami csak utal a sztárra, vagy pedig bízni abban, hogy a jogi csapata túl elfoglalt, hogy lecsapjon a nem hivatalos merch árusítóra.
A POD platformok terjedésével most még könnyebben lehet ilyen vállalkozásba kezdeni. Leginkább a sztáron múlik, hogy mennyire akar ennek jogilag utánamenni. Ha valaki ilyen bizniszbe vágna, akkor érdemes tisztában lenni a védjegyekkel, elkerülni a logók, nevek, szó szerinti idézetek használatát, de a rajongói közösség belső poénjai, utalások és a saját dizájnok rendben vannak.
A print on demand üzleti modellről már a Minneren is írtunk:
- Print on demand vállalkozás Magyarországról: adózás, szerzői jogok, haszon
- Print on demand vállalkozás indítása lépésről lépésre az ILP POD-dal
Forrás: thehustle.co
Korábbi hírszemlék:
- A robot pizzéria kudarca – Soha többé elfelejtett jelszó – A Lidl lenyom mindenkit – Hírszemle – 2023. 06. 19.
- A Netflix meglepő sikere – Csípős-csirkeszárnyas Oreo? – Akciós-újság.hu felvásárlás – 2023.06.15.
- 15 perces városok – Elbukik a kisüzemi sörfőzés? – Cégek, ahol fizetnek, ha felmondasz – 2023.06.12.
- 1,5 millió magyar hallgat – Itt az Apple szemüveg – Ingyen TV üzleti modell – 2023. 06. 08.
- Az AI elveszi a munkád, de tehetsz ellene! Mire használják már most is? – Hírszemle 2023. 06. 05.
- Mégsem vagyunk boldogtalanok? – A legkedveltebb márkák – Ügyvédnek nem kell weboldal – Hírszemle – 2023. 06. 01.