Befektetőként melyik ötletbe szállnál be? Cápák között 1. rész véleményezés, elemzés

Dátum

Megosztás

A Minner elemzi a hétfőnként futó Cápák között című műsorban bemutatott ötleteket, vállalkozásokat. Az RTL Klub műsorában a versenyzők 5 befektető előtt mondják el a vállalkozásötletüket, vagy bemutatják már működő vállalkozásukat. A cél, hogy meggyőzzék őket arról, hogy befektessenek a projektjükbe több tízmillió forintot. Na lássuk is, hogy mi volt az első részben!

A műsort vissza tudod nézni az RTL Klubon (kattints ide)

Az ötletek – te melyikbe fektettél volna be?

Először érdemes megnézni a műsort, mert a cikk így eléggé spoileres lesz számodra.

Fontos! A befektetők az adásba került részhez képest hosszabb ideig beszélgettek a szereplőkkel, mi egy vágott részt látunk, tehát nekünk nézőknek kevesebb információnk van a projektekről. A való életben egy ilyen befektető keresés több hét, sőt hónap is lehet. Mármint attól számítva, amikor először hallja a projektet a befektető és az utána következő döntésig eltelt időről beszélek. Itt a műsorban azonnal döntöttek a befektetők.

Az öt Befektető, akik 9 héten keresztül keresik, hogy miben látnak potenciált:

  • Apró Anna:  a Cor-a Zrt.egyik tulajdonosa, a Brain Bar Blastoff Startup verseny zsűritagja,
  • Balogh Levente: a Szentkirályi- Kékkúti Ásványvíz Kft. elnöke,
  • Balogh Péter: a Baconsult Kft. ügyvezetője,
  • Fehér Gyula: a Ustream alapítója,
  • Moldován András: a Jack’s Burger étteremlánc tulajdonosa.

Az 1. rész ötletei:

Felvágott védőkupak:

  • Az ötlet alapja, hogy a felvágottakra (rúdban lévő) a boltok többségében csak valamilyen fóliát tesznek, ami nem teljesen higiénikus. A megoldása a versenyzőnek a felvágott védőkupak, melyet elmondása szerint szabadalmaztatott is.
  • A befektetőktől 14 millió forintot kért 20%-ért csérbe.
  • Egyik befektető sem invesztált bele. Fő ok, hogy még nincs termék, nagyon kezdeti stádiumban van, nincs üzleti modell. (Ki lesz a fő vásárlói réteg, mennyit vesznek, milyen időközönként, ténylegesen mennyibe kerül az előállítás…)
  • Minner elemzés: a kisboltokban fordul elő főleg, vagy piacokon, hogy így tartják a felvágottat, a  nagyobb áruházakban nem. Továbbá a vevők nagyon kis százaléka vesz rúdban felvágottat otthonra. Egyrészt túl kicsit a piac, másrészt a vevőnkénti 250 Ft-os vásárlói érték túl kevés hozzá, hogy fenntartható üzleti modell legyen. Egy termék ezen a piacon kevés! Néha megesik, hogy az adott problémához nem találunk megfelelő üzleti modellt. 

Nyalóka, cukorka biznisz

  • Egy már működő cukorkákat, és snack termékeket értékesítő cégbe keresnek társakat. A vállalkozásnak havi 20 millió forint bevétele van a cukorkákból és 20 millió az egyéb snackekből. Kiemelték, hogy a konkurencia harcban egy nagyobb cég itt nehezebben nyomja le őket, mert manufakturális termékről van szó (tehát nehezebb nagyobb gyártósorral olcsóbbá tenni az előállítást).
  • A befektetőktől 50 millió forintot kérnek 20%-ért cserébe.
  • 3-an is rákaptak az ajánlatra és az 50 millió forintnyi befektetést 30%-os részesedésre feltornászták, amit el is fogadott a vállalkozás alapítója.
  • Nála külön kockázat volt, hogy az apja családi cégéből vitával kivált, de ahogy az egyik zsűritag, Fehér Gyula mondta, ez egyben előny is lehet, mert csak azért is meg akarja mutatni, hogy neki sikerül. Ennél nagyobb motiváció nincs.
  • Minner elemzés: öröm látni, hogy ilyen projektek is jöttek, és nem startupok, vagy induló cégek. Kaptunk egy jó kis piaci információt, hogy szinte lehetetlen lenyomni a gyártási költséget, amivel kiszoríthatná őket a konkurencia (ezért szeretem az ilyen műsorokat).
    Ahogy a 2019-es üzleti trendekben is írtam, a disztribúció az elkövetkező időszakban előtérbe kerül több európai cégnél is, ezt látjuk most is. Az ő terméküket érdemes lenne Amazonon értékesíteni, vagyis Amazon FBA termékként. Erről itt olvashatsz bővebben: Hogyan értékesíthetsz a világ bármely pontjáról úgy, hogy a termékhez hozzá sem kell érned?

Boxring témájú járóka

  • Az ötlet ahogy a képen is látod, olyan járóka, ami valamilyen küzdősport témájú (itt a boxringet látjuk). 38 000 Ft-ba kerülne egy ilyen termék. Az ötletgazda levédette az ötletet, amire nagyjából 15 millió forintot költött már.
  • 30 millió forintot kér 20%-ért. 1000 darabot akar legyárttatni, illetve a maradékot marketingre fordítaná.
  • Egyik befektető sem látott benne fantáziát.
  • Minner elemzés: a kezdeti ötlet jó lehet, de üzleti modellben ez még kevés lenne. Akkor lenne igazi, ha ebben a témában egyéb termékeket is árulna a cég. Az amerikai piacon egy ilyen termék marketingjébe rendesen bele kell tolni a pénzt. Hazai piacon akkora igény nem lenne rá, az ilyen küzdő sportoknak főleg az USA-ban van piaca.

Gyerekdokik applikáció

  • Az ötlet kisgyermekes szülőknek szóló applikáció, hogy a legjobb orvost megtalálják bármilyen egészségügyi problémája is legyen a gyermeknek. Még nincs kész az applikáció, de már az ötletgazdának van egy 3 éves weboldala, ami egy gyermek ügyelet kereső.
  • 60 millió forintot kért a befektetőktől 20%-os részesedésért. Az első feladat az applikáció fejlesztése.
  • A befektetők közül egyedül Apró Anna látott fantáziát az ötletben. Ő 10 milliót fektetett 10%-ért cserébe. Ami nem véletlen, mert Annának egészségügyi vállalkozásai vannak.
  • Minner elemzés:
    • Az ötletgazda már 3 éve működtet egy weboldalt, amit több tízezer ember használ. Ez a többi kezdő ötlethez képest is egy nagyon nagy pozitívum. Erről már többször írtam a Minneren, hogy érdemes már 0. fázisban beindítani a vállalkozásodat. Franciska ezt nagyon jól csinálta.
    • Egy hasonló ötletet mutattak be tavaly a Minner Befektetőkereső showjában is, a Dokee, zsebdoktor applikáció hasonlóan ötleten alapszik, de ott először a tünetek alapján az applikáció felállít egy diagnózist, majd összekapcsolja egy háziorvossal a szülőt. Ide kattintva megnézheted az ő pitchüket a Youtubeon).
    • Életképes projekt, az egészségügyi applikációkban azért is van potenciál, mert itt aztán igazán magasak a hirdetési költségei az ebben a szektorban működő cégeknek, ami hirdetési bevételben nagy pozitívum (gyógyszer reklám…)

Minner összes konklúzió

Előző részek elemzése: 

Nem tudsz várni a következő adásig?

Nézd meg a 2018-as Minner Befektetőkereső adásait. 4 rész, 4 órányi anyag, 24 bemutatkozó ötlet:

Mándó Milán
Mándó Milán
Azt az üzleti blogot írom, amit én is szívesen olvasnék. A célom, hogy nap mint nap benntartsalak az üzleti flowban, fenntartsam a lelkesedésed! 10 éve foglalkozom azzal, hogy vállalkozások működését fejlesztem, újítom meg. Imádom az üzleti statisztikákat, stratégiákat, kutatásokat és ezeket mind összekapcsolni. És ebben segítek neked a cikkekben, oktatásokban, sőt akár chaten is! Új témám lesz most a work-life balance, kiegyensúlyozott élet. Mert mindig kell valami új!