Inspiráló üzleti sztorik röviden. Sikeres cégek összefoglaló #1

Dátum

Megosztás

Már 10 magyar vállalkozást mutattunk be a sikeres cégek rovatban. Ennyi üzleti információt már érdemes összefoglalni, és ha nem is nézted meg mindet, lehet emiatt kapsz kedvet hozzá. Kellenek a jó üzleti minták, példák, hogy fejlődjünk. A visszajelzések alapján akár a BiotechUSA videót nézzük, akár a Lipóti Pékség üzleti sztoriját, vagy éppen a Nexon vállalkozást sokan jeleztétek, hogy inspiráltak titeket a videók. Pont ez volt a célunk, hogy legyen mibe kapaszkodni, lásd az alagút végét és erőt gyűjts akár ezekből a videókból is. Ahogy láthattad a cégeknél sok helyen feldolgoztuk azt is, hogy milyen nehézségeik voltak és ezt hogyan oldották meg. Most röviden mindegyikkel kapcsolatban készítettünk egy összefoglaló adást, ami így nemcsak pörgős lesz, de plusz információt is kaphatsz, sőt azt is, hogy mit vigyél el ebből a sikersztoriból.

Youtube-on itt éred el, Spotify-on itt, Apple Podcast-ban itt.

Family Frost

A Family Frost történetben amire felkapod a fejed az biztosan az, hogy 9,8 milliárd forint forgalom mellett 900 millió forint nyereséget ér el a cég. Egészen biztosan nem tippelted volna meg ezt az árbevétel összeget. Nos igen! Attól, hogy valami nincs előtted nap mint nap, még lehet sikeres. A cég mondhatni szerencsés helyzetbe került azért, mert ahogy elterjedt az e-kereskedelem úgy nekik adott volt a kiszállítás, hiszen egész országot járják az autóik. Ez mondhatni az erőforrások tökéletes kihasználása. A te cégedben vajon hol vannak rejtett tartalékok az erőforrásban? Ezt egyébként láthatod majd a Nexon-nál is. Ahol adott az, hogy magas szinten értenek a bérszámfejtéshez és akkor már miért ne oktatnák erre partnereiket.

Nézd meg a Family Frost történetet, kiderül hogy szerezték meg a külföldi céget a magyar tulajdonosok, hogy nem a jégkrémben van a nagy biznisz.

Részletesen szövegesen itt.

Youtube-on itt érhető elSpotify-on ittApple Podcast-ban itt.

Foxpost

Ahogy kitettük a videót pont kiderült, hogy felvásárolta őket egy külföldi vállalat (CVC Capital Partners és az EMMA Capital Group által létrehozott konzorcium, vagyis a Packeta anyacége). Nos nem a jó időzítésnek köszönhetjük ezt, pusztán rájuk esett a választásunk. A Foxpostnál már a videó is azzal indul, hogy az alapítók egyike szerint:

„Kell egy jó ötlet, jó menedzsment és egy jó üzleti terv kell, a tőkét könnyen tud találni az ötletedre.”

Egyébként ez valóban igaz. Általában pont a jó ötlet hiányzik és a jó menedzsment, ami miatt mások elbuknak. Az alapítóknak nem elég szerelmesnek lenni az ötletbe és puffogtatni, hogy majd ilyen és olyan nagy piacot érnek el. Kellő üzleti tudással kell rendelkezni kezdve a pozícionálástól, a marketingen át, a szervezetfejlesztésig és az adott terület mélyebb ismeretéről nem is beszélve.

Egy érdekes vállalkozás életutat, sőt kezdést ismerhetsz meg a Foxpost sztoriból, mert ők először a tőkegyűjtéssel kezdték. Lehet a következő vállalkozásodat már így csinálod? Mindig lehet még nagyobbat, mást csinálni!

Szövegesen a sikersztori itt.

Youtube-on itt éred el, Spotify-on ittApple Podcast-ban itt

BiotechUSA

Épp a videó elkészítésekor jelentették be, hogy a Barcelona szponzora, partnere lesz a cég. Már egy játékosukkal korábban együttműködött a márka, és úgy látszik beért hosszú távon ez a kapcsolat. Látod nem kell kapkodni! Volt egy alapító apuka, aki felismert egy jó piacot, kondigépek után fehérjeport kezdett el értékesíteni. A cég életében fontos mérföldkő volt az, hogy jött az új generáció és a kisvállalkozásból nagyvállalatot csinált. Ez így volt például a Lipóti Pékségnél, vagy az Abonettnél is. Mindegyik cégben a közös, hogy a cégben a folyamatok össze-vissza voltak, a működés szervezetlen volt, hiányoztak a pontos adatok, friss jelentések a cég életéből. Megnyugtató is lehet, hogy ők is ezeken a kihívásokon átmentek, és akkor amikor már nem fiatal. cégek voltak. Kiemelném! A cégnél 1% körül van a fluktuáció.

Másik kiemelendő, amikor felismered, hogy a piacod változik éppen. 2014 előtt rájöttek, hogy míg minden piaci szereplő bérgyártással készíti a terméket, addig így ez a piac már telített és nincs benne megfelelő árrés. Kell a saját gyár.

Szövegesen a teljes sikertörténet itt.

Youtube-on itt éred elSpotify-on itt, Apple Podcast-ban itt

Lipóti Pékség

Egyik legnézettebb videó és podcast most ebben a sorozatunkban. Sok minden lenne ebből a podcastból, amit ki lehetne emelni. Mi a kezdetektől vizsgáltuk a céget, egészen a hentesboltból pékség hálózattá növő nagyvállalatig. Az alapító azóta már nem a cégben dolgozik, hanem Lipót polgármestere lett, a vállalkozást a fia vette át. Itt is nagyon jól kirajzolódik a jó generációváltás fontossága.

Váltanék is témát, méghozzá arra, hogy a sztorijukban jól kirajzolódik az, hogy igencsak érdemes a bizniszedet ráépíteni egy slágertermékre. Ők hetente 1,5 millió nosztalgia kiflit értékesítenek országszerte, ez az ő slágertermékük.

A teljes sikertörténet szövegesen itt.

A videós tartalmat: Youtube-on itt éred elSpotfiy-on itt (podcast)Apple Podcast-ben itt.

Unix Autó

Zombori Antal az a vállalkozó, aki igazi példakép lehet mindannyiunk számára. Én előtte nem is ismertem őt, nem tudtam, hogy az Unixot hogyan építette fel, de a sikersztorija egyértelműen meggyőzött, hogy rá figyelni kell, tanulni tőle. Nemcsak fenékig tejfel az élet ezeknél a cégeknél, így kiemelném, hogy a 2006-os évről Zombori Antal nyilatkozta ezt a cég weboldalán: 

„Akadtak problémák bőven, például a versenytársak választékban utol értek minket, rendszeresen bicsaklott a szállításunk, kollégáink sok esetben nem voltak a toppon, rengeteg kiszolgálási panaszt kaptunk.”

Kiderítették a problémák okozóját, és próbálták rendszerszinten megoldani (például új folyamatokat bevezetni).

Másik érdekesség, hogy 2008-ban nem behúzták a féket, hanem rátapostak a gázra, főleg azért is, mert pont szezonjuk lett, mert a válság miatt a vásárlók a független autószervizekhez fordultak. Mivel erre erősítettek rá, a válságból nemcsak győztesen jöttek ki, hanem piacot szereztek. 20%-ról a piaci részesedésük duplájára emelkedett, 40%-ra.

A sikersztori szövegesen itt.

Youtube-on itt éred elSpotify-on ittApple Podcastban itt.

Crystal Nails

A Crystal Nails sztorija mutatja jól, hogy olyan nincs, hogy telitett piac. Jákob Zoltán akkor lépett be erre a piacra, amikor a 12 nagy piaci szereplő leosztotta a piacot. Nos azóta abból a 12 cégből márcsak 3 van jelen a piacon. A folyamatos agyalás jól látszik Zoltán sztorijából, erre példa a körmös konferencia sztori, ahol felismerte mivel lehetne jobb, mivel emelkedhet ki a többi közül. A megoldás egyszerűen csak színes katalógusok voltak, a többiek árlistákat mutogattak a standoknál.

Őrült tempót diktált a cég, alig 4 év alatt 1 milliárd forint vagyona lett az alapítónak. Hogyan csinálta? Nézd meg a Crystal Nails teljes videót!

Szövegesen a Crystal Nails sikersztori itt.

Youtube-on itt éred el, Spotify-on itt, Apple Podcastban itt.

Nexon

A Nexon alapból egy bérszámfejtő szoftver, és mellette különböző HR problémákra, folyamatokra ad megoldást. És itt kezdődik az, amire felfigyelhetünk, hogy a cég önmagában nem ezzel sikeres, hanem üzleti modelljében kulcselem van annak, hogy bérszámfejtő szolgáltatást is nyújt (a forgalmának harmada ebből van), továbbá adóügyi képzéseket tartanak. Kevés olyan szoftvercég van, aki saját maga is használja azt a szoftvert, amit értékesítenek. Apropó! Meglepődtem, hogy mekkora a bérszámfejtő piac, lehet ebbe az irányba érdemes lenne tapogatózni? Tudod előbb említett a Crystal Nails sztoriban, hogy hiába telített a piac.

Szövegesen Nexon sikersztori itt található.

Youtube-on itt érhető el, Spotify-on itt érhető elApple Podcast-ban itt.

Abonett

Nos ez a sztori attól is érdekes, mert egy termelőszövetkezetből lett vállalkozás. A cég idejében felismerte a gluténmentes piacot, és a bevezetés éves 15%-os forgalomnövekedést hozott 2010-et követő években. Igazán érdekes stratégiát alkalmaz a cég, mert a gyártás miatt próbál minél szűkebb termékpalettával dolgozni, de eközben az üzleti stratégiájában benne van, hogy új terméket dob a piacra, mert az azt követő évek forgalmában 300 millió forintos többletet is hozhat ez az üzleti húzás. A cég forgalma ma 1,4 milliárd forint és a hazai piac 80%-át magukénak tudják. Azon gondolkodtam, hogy talán nekik is akkorát kellene változniuk, minthogy a Mars csokoládégyártó anno átállt először a cukorkákra, majd az állateledelre is?

Szövegesen itt az Abonett sikersztorija itt olvasható részletesen.

Youtube-on itt érhető elSpotify-on itt, Apple Podcastban itt

Háda

Használt ruhából évente 14 milliárd forint forgalom? Messze lettem volna az eredménytől, ha erre tippelnem kellett volna. Ebben az üzleti sztoriban az tetszett, hogy pontosan kiszámolták azt, hogy 30 napos készletcserével tudják a legjobb forgalmat hozni. Tehát 30 nap alatt a teljes készletet kicserélik, mert ami egy hónapig nem megy el, az utána sem fog és csak foglalja annak a helyet, ami meg hozná a pénzt.

Sőt még arra is figyelni, hogy a ruhák minősége is a legjobb legyen: nem csak itthon, hanem a ruhák származási helyén is válogatják a ruhákat, így a boltokba már csak tényleg a legjobb minőség kerül. Hogy miket emeltünk még ki? Nézd meg a Hádáról szóló videónkat!

Szövegesen a teljes Háda sikersztori itt érhető el.

Youtube-on itt éred el, Spotify-on itt, Apple Podcast-ban itt.

Prezi

Ez a startup sztori volt, ami inspirált abban, hogy olyan digitális üzletet indítsak, amit egyébként a környezettem meg sem ért. Megismerhettetek egy másik üzleti stratégiát is, méghozzá a startupokra jellemző kockázati tőkéből működtetjük a céget és a cél, hogy majd eladjuk vagy profitot aratunk, amikor nemzetközi lett a vállalat. A Prezi sztorijában azért van egy csavar, mert bár kockázati tőke segítségével tudtak növekedni, de mindössze 3 év működés után profitba fordult a cég. A történetükben fontos momentum, hogy külön részleg van arra, hogy innovációkat teszteljenek, emiatt is élték túl a covid időszakot, amikor élőben nem prezentáltak az ügyfeleik. Nem kell persze neked egy az egyben lemásolni, de időnként érdemes legalább 2 fős „innovációs” csapatot összerántani és dolgozni új megoldásokon, agyalni új területeken. Ma már több mint 140 millióan használják szerte a világon ennek a magyar alapítású cégnek a szoftverét.

Az új felhasználóik mindössze 1%-a származik fizetett hirdetésből? Akkor honnan jön a 99%? Erre is választ kapsz a videóból, vagy a szöveges verzióból.

Szövegesen itt találod a teljes Prezi sikertsztorit a Minneren.

Youtube-on itt éred el, Spotify-on itt, Apple Podcastban itt.

Te is éppen fejleszted a vállalkozásodat?

Te leszel a következő, akivel interjút készítek? Lehet itthon sikereket elérni! Fejleszd a céged a Minnerrel, ahogy azt már több mint 13 000-en (!!!) teszik. Tavaly, „még csak” 10 000-en voltatok vásárlóink, előfizetőink. Jó látni, hogy ti is azt keresitek: hogyan lehet jobban csinálni!

A megoldások, amelyekkel fejleszteni tudod a céged:

  • Üzleti és digitalizációs képzés: Kezdd el feldolgozni a videós képzéseket és használd már ma a benne elmondott gyakorlatias példákat. Itt találod a képzéseket: https://minnerakademia.hu
  • Minner Előny előfizetés. Használd úgy a Minner Előny előfizetést, mintha egy folyamtatosan frissülő üzleti könyv lenne, benne magyar példák, esettanulmányokkal, letölthető útmutatókkal (üzleti terv sablon, B2B sales stratégiák…):

Gyere vissza, mert folyamatosan töltjük fel az újabb és újabb részeket! 60-70 cégig meg sem állunk!

Addig is, hogy ne maradj tartalom nélkül:

Fotó: Canva

Mándó Milán
Mándó Milán
Azt az üzleti blogot írom, amit én is szívesen olvasnék. A célom, hogy nap mint nap benntartsalak az üzleti flowban, fenntartsam a lelkesedésed! 9 éve foglalkozom azzal, hogy vállalkozások működését fejlesztem, újítom meg. Imádom az üzleti statisztikákat, stratégiákat, kutatásokat és ezeket mind összekapcsolni. És ebben segítek neked a cikkekben, oktatásokban, sőt akár chaten is!