Nem jött el az áttörés, a nagy bumm még a cégedben? Derítsük ki, hogyan lehet!

Dátum

Megosztás

Több éve elindítottad már a vállalkozásod, szépen növekedett is, de valahogy elmaradt az a nagy áttörés, amit vártál? Nem vagy egyedül, ezen sok cég átmegy. Ha éppen azon gondolkozol, hogy vajon mivel lehetne áttörni azt a plafont, amit most elértél a cégedben, akkor jó helyen jársz. Tudjuk, hogy neked is csak 40 órából áll egy hét (vállalkozóknak 60-70), de gondolj bele, hogy a piaci szereplők közül sokaknak ennyi és mégis sikerült nekik. Ami most a legnehezebb lehet, hogy ott vagy, lehet el is vagy úszva a munkával de mégis azt érzed, hogy ugyanazokat a köröket futod.

Ez téves gondolkodás: Nő a forgalom és egyből kapacitást bővítünk, munkavállalót veszünk fel

Első nagy hiba, amit elkövetünk cégvezetőként, hogy azt gondoljuk a növekedés megoldása csak abban rejlik, hogy bővítjük a létszámot. És akkor egyszer csak ott járunk, hogy bár a forgalom bővül, megy felfelé, de hol a haszon? Ekkor jön el az, hogy ugyanazokat a köröket kezded fel futni. Javítasz a marketingen, jön több bevétel, ám feladat is, jajj új ember kell.

Ezen változtassunk!

Az Első kihívás a vállalkozás elindítása. A Második kihívás a vállalkozás skálázásának beindítása.

Most akkor hard reset kell? Teljesen felforgatjuk a vállalkozásomat?” Nem! Folytatjuk a vállalkozásod fokozatos fejlesztését, sőt ez a jobb út. Így megnyugtathatlak, hogy nem fogjuk felforgatni a céged, nem fogjuk elijeszteni a vevőidet, sem a munkatársakat és kapkodnod sem kell. Stratégiában gondolkodunk, amit egy terv mentén lépésről-lépésre valósítasz meg.

A finnországi üzleti egyetem (Jyväskylä University School of Business and Economics) kutatói 2020-as tanulmányukban az üzleti megújulást körülvevő stratégiai útvonalakat és azok eredményességét vizsgálták. Továbbá számomra fontosnak tartott korábbi kutatásokra is hivatkoztak tanulmányukban, mondhatni több legyet ütöttem egy csapásra, amikor rájuk találtam. A kutatásból kiderült, hogy fontosabb a fokozatosság a cégfejlesztésében, mint az azonnali változtatás. A kutatók megállapítása, hogy a fokozatos változtatás jobb, mint egy nagy hard reset. A guruk által hangoztatott gyors reagálás tehát nem a legjobb stratégia.

Ahogy lejjebb majd látod szükség lesz majd a cégedben egy helyzetelemzésre, amiben mi minden eszközt és útmutató megadunk, hogy ezt te magad cégvezetőként, vállalkozóként meg tud tenni (lásd itt).

Sok területen kapsz tőlünk megoldást, hogy például elérd, hogy:

A McKinsey kutatása alapján csupán a vásárlói útvonal megtervezésével és felügyeletével a forgalmunk 10-15%-kal növekedhet és a költségünk 15-20%-kal csökkenhet. Ezt az ollót már én is szeretem! Ha jól bánunk a vevővel, magasabb a profitunk, forgalmunk, és még a költségeken is spórolunk. Ez persze valahol logikus is, de azt is tudom, hogy nehéz kézzelfoghatóvá tenni, ezért is nehéz foglalkozni vele.

Jöjjön egy példa, ahol most madártávlatból ránézhetünk egy Dell üzleti stratégiájára (magyar példák is vannak a Minneren), majd azt egy nagyobb anyagban lépésenként is láthatod:

A Dell piacszerzése, ami kitart mind a mai napig:

A Dell három dolgot vezetett be 1996-ban ami csúcsra juttatta a vállalkozást. Az addigi egyszámjegyű piaci részesedése kétszámjegyű lett és a világ legnagyobb számítógép gyártójává vált 2001-re, alig 5 év alatt (fontos, 1984-ben alapították és 1996-2001 közötti növekedésről beszélek most). Mit csinált?

  • A legelsők között indította el weboldalán az online rendelési lehetőséget. Ezt kisebb mennyiségben a vevő intézte, nagyobb mennyiségben a helyi számítástechnikai boltok.
  • Bevezette a negatív forgótőke modellt. Csak rendelésre készült gép, előre beszedte a pénzt a vevőktől. (erről is részletesen írunk itt)
  • A szektorban a bevett szokás az volt, hogy 10-15 napos szállítási idővel viszik ki a számítógépeket, számítástechnikai eszközöket a boltokba. Kidolgozták, hogy tudják kevesebb napra lecsökkenteni ezt. Így 4 napos szállítási idővel dolgoztak, ami bár azt jelentette, hogy növelni kellett a logisztikai központjaik számát, de sokkal gyorsabb készletforgást tudtak elérni.

Az eredmény: A Dell ezzel 1995 és 2003 között 2%-ról 30%-ra növelte a piaci részesedését. Sőt, a működési költsége feleakkora volt a forgalmához képest, mint fő versenytársaié, a Compaqé és a Hewlett-Packardé (több maradt a kasszában). A piac azóta tovább növekedett, és a Dell ma 17,3%-os piaci részesedéssel rendelkezik 2023-ban a személyi számítógépek piacán.

„Ez szép, jó, és ötletes, de mit csináltak valójában?”

Pont ezért olvasd a Minnert és ezt a cikksorozatot, vagyis a Mi a titka a gyorsan növekvő cégeknek? Hogyan kell áttörni a növekedést gátló plafont? Mert a fentieket itt-ott lehet összeszedted volna, de ahogy már egy képen szemléltettük, minket nem a jéghegy csúcsa érdekel, hanem ami a víz alatt van.

A Minner így is dolgozza fel a tartalmakat

Döntöttem! Szeretném áttörni azt a plafont! Jöjjön a nagy bumm a cégemben!

A Minnernél komplett cikksorozatot készítettünk a belső körnek, vagyis az előfizetőinknek a témában. Készültünk, hogy ne száraz anyagot kapj, továbbá arra is, hogy minden anyaghoz kapj olyan információt, hogy most mit kell tenned a cégedben ahhoz, hogy azt meg tudd valósítani.

A Minner Előny-ben és azon belül is a 10X – Gyorsan növekvő cikksorozatban a következőket fejlesztjük a cégedben:

  • Digitális érettség
  • Termékfejlesztés, innováció
  • Marketing újabb szintje, amit kevés hazai cég ismer
  • Pénzügyek, megkeressük hol van a pénzed!
  • Piackutatás
  • Jobb munkaerő kollaboráció
  • Üzleti stratégia – rávezetünk, hogy mit-hogyan-kinek kell csinálnia, hogy beinduljon a növekedés.
  • Mit csináltak rosszul azok, akik kudarcot vallottak. Ez a kedvenc részem, ebből lehet igazán sokat tanulni!

Mi vár most rád? Kerülj 10X előnybe! Ismerd meg mit tudnak a gyorsan növekvő cégek

Neked még kezdő céged van?

Ha ezt a cikket úgy olvastad, hogy még nem tartasz ott, hogy a plafont súrold, csak érdekelt a téma, akkor a következőt javaslom: A feladat nálad, hogy elérjük, hogy céged felfejlődjön arra a szintre, aminél a feni szituációt érzed. Tehát minden olyan területen le tedd az alapokat, mint a marketing, termék, jó árazás, célcsoport, jó ügyfélkiszolgálás, feladatmenedzsment. Neked egy másik „útvonalat” ajánlok a Minner Előny tagságban.

Fotó: Canva

Mándó Milán
Mándó Milán
Azt az üzleti blogot írom, amit én is szívesen olvasnék. A célom, hogy nap mint nap benntartsalak az üzleti flowban, fenntartsam a lelkesedésed! 9 éve foglalkozom azzal, hogy vállalkozások működését fejlesztem, újítom meg. Imádom az üzleti statisztikákat, stratégiákat, kutatásokat és ezeket mind összekapcsolni. És ebben segítek neked a cikkekben, oktatásokban, sőt akár chaten is!